Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 21:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyy
Hela grejen skulle ha gjort sig bra som en tecknad serie i söndagstidningen.

Svensson blir stoppad av polisen, han blir tillsagd att förnya körkortet om han ska fortsätta köra bil.
Svensson går till trafikverket, -Hej jag behöver ett körkort.
-Jaha vill du förnya ditt körkort?, frågade kvinnan på trafikverket.
-Nej det vill jag egentligen inte, svarade Svensson lite nyvaket och gick hem.

Märklig rapportering, är det inte policy på SVT att låta två motstridiga synpunkter komma till tals på det som rapporteras?
Sändningstillståndet ställer krav endast på tv-sändningarna för att de ska få licenspengar. På webben får de skriva precis vad de vill. Det finns dock en faktaruta längst ner i artikeln:

Citat:
SÅ ARBETAR VI PÅ SVT NYHETER
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet.
Läs mer
Citera
2017-07-18, 21:49
  #14
Medlem
FruStormuftis avatar
[quote=fredag2010|61243519]SVT skriver:



Det står inte rakt ut, men framgår av sammanhanget att Alireza fått ett utvisningsbeslut. Eftersom det uppenbarligen av outgrundlig anledning anses svårt att utvisa till Afghanistan, ber Migrationsverket att Alireza själv ska hjälpa till att följa beslutet och bege sig till ambassaden och införskaffa resehandling.

Vad tycker ni om artikeln? Det står inte rakt ut att Alireza fått utvisningsbeslut trots att det är enda tolkningen, borde det inte framgått att Alireza faktiskt fått utvisningsbeslut och att svensk lag ska följas? Är en såhär vinklad artikel i linje med SVTs tillstånd?

SVT får licenspengar för tv, där informationen måste vara saklig, men de använder även pengarna till sin webbplats där det inte finns några krav på opartiskhet. Är detta rimligt?

Vad vet vi mer om pensionerade hovrättsrådet Nanna Töcksberg Zelano?

Vad vet vi mer om skribenten Fouad Youcefi?



Osaklighet börjar bli svensk medias signum. Ett tecken på samhällsutvecklingen i stort.
Helt oacceptabelt ur demokratisk synvinkel, men hela det svenska samhället ruttnar snabbt nu.
En afghan i Sverige kommer aldrig direkt från Afghanistan. Den kommer via andra länder, passerar många länder och borde stannat i något av dem.
Nu får afghanen börja om från start.
Fuskar man, så kostar det.
De här som inte respekterar lagen kan också de flytta till annat land.

Stackars handläggare på Migrationsverket, pluggat 3-4 år och 300.000 SEK i studieskuld för att hånas och anklagas en mobb och media, förföljas och hotas när den gör sitt jobb.
Här kan de uppsagda sopgubbarna ha sin framtid. "Ett nej är ett nej och kom för fan inte och tjafsa, för då får ni känna på sunt motstånd". Back to basics.
Citera
2017-07-18, 21:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
TS din artikel är minst lika vinklad. Det sakliga hade bara varit att skriva precis vad som har hänt "Ali har fått avslag och uppehåller sig därför illegalt."

Om länder krånglar med att ta tillbaks sina invånare är det bara att stänga pengakranen direkt. Vilket jag tycker vi borde göra i några år ändå för att återhämta oss från den här bidrags- och godhetschocken de senaste åren.
Oavsett om min text är vinklad eller inte, rättfärdigar det en vinklad rapportering från SVT?

Jag ser inte det osakliga i min text. Kan du utveckla? Det är väl inte osakligt att i en artikel kritisera en person som begår brott, en person som struntar i att betala skatt eller en person som inte accepterar svensk lagstiftning? Hade du sagt att min formulering är vass, hade jag hållt med dig.

Hade SVT låtit det pensionerade hovrättsrådet skriva på SVT opinion, en debattartikel, hade det varit en annan sak, men det här är en artikel från statstelevisionen.
Citera
2017-07-18, 22:21
  #16
Medlem
En sak är iaf bra med dessa reportage: folk får se vilka jävla lögnare som försöker ta sig in här under förevändningen av att vara under 18 år. För visst faaan märker väl folk det?????

Och angående dessa batikahäxor - ni står mig upp i halsen. Så förbannad över att deras äckliga fittor ska styra och ställa i detta landet. Man ser dessa relationer dagligen. Äckelkärring som sitter och fikar med sina ännu äckligare asiatkräk. Roligast är ju att deras intresse för kärringarna är NOLL. Sitter och klickar på mobiler och önskar dom vore någon annanstans. När faaaan ska folk tröttna och säga ifrån? Svenskar är SÅ JÄVLA RÄDDA!!!!!! SÅ JÄVLA RÄDDA FÖR ATT SÄGA SANNINGEN.
Citera
2017-07-18, 23:22
  #17
Medlem
RektNOUGATs avatar
Chollen försökte tatta bidrag och blev tagen. Tji fick han!
Citera
2017-07-18, 23:40
  #18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Oavsett om min text är vinklad eller inte, rättfärdigar det en vinklad rapportering från SVT?

Jag ser inte det osakliga i min text. Kan du utveckla? Det är väl inte osakligt att i en artikel kritisera en person som begår brott, en person som struntar i att betala skatt eller en person som inte accepterar svensk lagstiftning? Hade du sagt att min formulering är vass, hade jag hållt med dig.

Hade SVT låtit det pensionerade hovrättsrådet skriva på SVT opinion, en debattartikel, hade det varit en annan sak, men det här är en artikel från statstelevisionen.
Du får själv lista ut exakt varför din text är vinklad. Det rättfärdigar inte SVT:s rapportering men om man klagar på att något är vinklat är det ju inte särskilt begåvat att svara med något lika vinklat.
Citera
2017-07-19, 00:01
  #19
Medlem
Internpostkuverts avatar
Kärringarna i inslaget creeps me out mer än afghanen och budskapet i inslaget. De har tammefan en slags omvänd empatistörning.
Citera
2017-07-19, 00:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du får själv lista ut exakt varför din text är vinklad. Det rättfärdigar inte SVT:s rapportering men om man klagar på att något är vinklat är det ju inte särskilt begåvat att svara med något lika vinklat.
Jag skrev tydligt att jag inte såg det osakliga i min text och det verkar du inte heller ha gjort.
Citera
2017-07-19, 00:54
  #21
Medlem
Får man ändå inte se det som positivt att inte ens statliga televisionen hittar en bättre företrädare för idiotin än en pensionerad naiv dam som bott helvitt hela sitt liv?

Lär ju betyda att alla andra SVT kollat med innan inte ville röra ämnet med tång, ens?
Citera
2017-07-19, 01:42
  #22
Medlem
Zaedrewss avatar
En vinklad artikel som så många andra från SVT Södertörn. Det krigsdrabbade landet som de hävdar jo klart det är. Till viss del men det innebär inte att en vuxen 18-åring därifrån ska få asyl i Sverige. Har SVT glömt bort alla dessa tolkar som jobbade för Sverige utlandstjänst men som sedan inte fick asyl och inte många ifrågasatte det. Men de hade väl då ingen batixhäxa med SVT-kontakter som slogs för deras skull. De var för gamla över 35 helt givet så det var inte intressant...
Citera
2017-07-19, 06:16
  #23
Medlem
MoLoKs avatar
Snubben är över 30 år och det är skrattretande att medierna låtsas som om de inte ser det.
Citera
2017-07-20, 03:29
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du får själv lista ut exakt varför din text är vinklad. Det rättfärdigar inte SVT:s rapportering men om man klagar på att något är vinklat är det ju inte särskilt begåvat att svara med något lika vinklat.
Syftar du på TS förslag till alternativ artikel? Är den vinklad, eftersom den är övertydlig, eller vad är det du reagerar på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback