Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 00:23
  #1
Medlem
Hej! Jag har tänkt mycket på detta men kommer inte så långt och det är därför jag gör denna tråd för att få andras åsikter. Just nu har jag 7000kr som jag kan spendera på ett digital piano. Jag tycker att 7000kr är mycket för en nybörjare, men jag kom fram till att om jag köper ett piano för den priset så kommer jag inte behöva byta den i framtiden när jag blir bättre på att spela då pianot kommer ha nästan allt som "krävs" för att kunna spela många svåra och kända pjäser. Med det menar jag att pianot kommer ha bra vägda tangenter och så vidare.
Men jag tänkte också att jag inte kommer behöva ett sånt dyrt digital piano eftesom för att spela de svåra och kända pjäser kommer ta flera år och jag kommer börja med de lättaste päjser först.
Problemet är då att jag kommer behöva köpa ett nytt i framtiden.
Hur mycket pengar skulle ni rekomendera mig att spendera?

Jag har funderat att köpa en av dessa digitalpianon: SDP-2 Stage Piano, p35 yamaha, p45 yamaha, dp-6 eller Fp-30. Vilken har bättre "komponenter"? Vilken skulle passa bra för en nybörjare?
Om ni har bättre förslag eller rekomendationer på digitalpianon under 7000kr skriv gärna.
Tack för din hjälp.
__________________
Senast redigerad av MisterPichi 2017-07-18 kl. 00:32.
Citera
2017-07-18, 00:42
  #2
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPichi
Hej! Jag har tänkt mycket på detta men kommer inte så långt och det är därför jag gör denna tråd för att få andras åsikter. Just nu har jag 7000kr som jag kan spendera på ett digital piano. Jag tycker att 7000kr är mycket för en nybörjare, men jag kom fram till att om jag köper ett piano för den priset så kommer jag inte behöva byta den i framtiden när jag blir bättre på att spela då pianot kommer ha nästan allt som "krävs" för att kunna spela många svåra och kända pjäser. Med det menar jag att pianot kommer ha bra vägda tangenter och så vidare.
Men jag tänkte också att jag inte kommer behöva ett sånt dyrt digital piano eftesom för att spela de svåra och kända pjäser kommer ta flera år och jag kommer börja med de lättaste päjser först.
Problemet är då att jag kommer behöva köpa ett nytt i framtiden.
Hur mycket pengar skulle ni rekomendera mig att spendera?

Jag har funderat att köpa en av dessa digitalpianon: SDP-2 Stage Piano, p35 yamaha, p45 yamaha, dp-6 eller Fp-30. Vilken har bättre "komponenter"? Vilken skulle passa bra för en nybörjare?
Om ni har bättre förslag eller rekomendationer på digitalpianon under 7000kr skriv gärna.
Tack för din hjälp.

Kan du spela piano? Hur bra? Har du gehör? Vad ska du ha det till?
Jag är ok på att spela gitarr, men dålig på att sjung. Personligen skulle jag aldrig investera i en gitarr 20k på en gitarr just därför jag suger på att sjunga
Citera
2017-07-18, 00:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Kan du spela piano? Hur bra? Har du gehör? Vad ska du ha det till?
Jag är ok på att spela gitarr, men dålig på att sjung. Personligen skulle jag aldrig investera i en gitarr 20k på en gitarr just därför jag suger på att sjunga

Hej! Jag har spelat piano på en keyboard i ungefär 4 månader. Jag har det som en hobby, men vill kunna spela de vackra pjäser som tilexempel "Turkish March". Jag ägnar 2 timmar varje dag på att spela.
Citera
2017-07-18, 00:56
  #4
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPichi
Hej! Jag har spelat piano på en keyboard i ungefär 4 månader. Jag har det som en hobby, men vill kunna spela de vackra pjäser som tilexempel "Turkish March". Jag ägnar 2 timmar varje dag på att spela.

Känner du att du har möjlighet att göra det? Kan du spela lite random i cmoll och uppskatta det? Ifall du gör det så borde du köpa ett bättre piano, om inte, skippa det.
Citera
2017-07-18, 01:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Känner du att du har möjlighet att göra det? Kan du spela lite random i cmoll och uppskatta det? Ifall du gör det så borde du köpa ett bättre piano, om inte, skippa det.

först och främst vill jag tacka dig för din hjälp. Jag känner att jag kan spela svårare pjäser om jag fortsätter att träna, men problemet är att den keyboard jag har, har inga vägda tangenter och har dåligt ljud. Det gör att jag inte kan känna mig 100% tryggt.
Citera
2017-07-18, 01:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPichi
först och främst vill jag tacka dig för din hjälp. Jag känner att jag kan spela svårare pjäser om jag fortsätter att träna, men problemet är att den keyboard jag har, har inga vägda tangenter och har dåligt ljud. Det gör att jag inte kan känna mig 100% tryggt.

Vägda tangenter är viktigt för att få rätt känsla och teknik. Det låter som att du satsar på att lära dig spela piano och inte keyboard och då är det värt att investera i ett elpiano tycker jag.
Citera
2017-07-18, 02:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Vägda tangenter är viktigt för att få rätt känsla och teknik. Det låter som att du satsar på att lära dig spela piano och inte keyboard och då är det värt att investera i ett elpiano tycker jag.

Är elpiano samma sak som digitalpiano? De riktiga piano kostar jätte mycket jag har inte så mycket pengar för det haha.
Citera
2017-07-18, 07:56
  #8
Moderator
tobess avatar
Som med i stort sett all utrustning, vad det än gäller; om det är något du tänker använda mycket och ofta så köp rejäl utrustning, om det är något du använder sällan spara in pengarna och köp något billigare.

Så - om du spelar piano 2 h per dag och tänker fortsätta med det, köp ett dyrare piano.
Citera
2017-07-18, 12:45
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPichi

Jag har funderat att köpa en av dessa digitalpianon: SDP-2 Stage Piano, p35 yamaha, p45 yamaha, dp-6 eller Fp-30. Vilken har bättre "komponenter"? Vilken skulle passa bra för en nybörjare?
Om ni har bättre förslag eller rekomendationer på digitalpianon under 7000kr skriv gärna.
Tack för din hjälp.

Jag har inte så bra koll på digitalpianon, men här är en recension av Roland FP-30 ur tidningen Keyboard.

http://www.keyboardmag.com/gear/1183...d--fp-30/58141
Citera
2017-07-19, 14:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPichi
Är elpiano samma sak som digitalpiano? De riktiga piano kostar jätte mycket jag har inte så mycket pengar för det haha.

Ja det kan man säga, det finns väl egentligen 3 olika saker. Elpiano, synth och keyboard. Det är ett elpiano som passar dig bäst, vissa keyboard kan oxå funka.
Citera
2017-07-19, 14:16
  #11
Medlem
Framtidsatlets avatar
Jag köpte ett dyrt digitalpiano som absolut nybörjare och jag ångrar mig inte en sekund. Mitt eget piano slår alla akustiska pianon jag hittills har testat, det är iofs bara 3-4 stycken, men ändå.

Och visst var det kanske lite overkill i början, och är fortfarande, jag har massiva inställningsmöjligheter som jag inte riktigt nyttjar, men har man bara råd så tycker jag att du ska investera. Känslan i mitt är mycket, mycket bra. Med bra utrustning blir det roligare att spela, vilket gör det troligare att man spelar mer också.

Jag har ett Yamaha, minns inte modellen, men nypriset var runt 12k, och jag köpte ett 4 år gammalt begagnat, i fint skick, för 4-5k, för ca 18 månader sen.

Jag kan tillägga att jag är långt ifrån ett proffs idag, men jag kan spela lite enklare arrangemang, ta en hög med ackord och improvisera på absolut lägsta nivå i några olika skalor.

Enkelt uttryckt; investera i riktiga prylar och se till att spela mycket! Lycka till, det är fantastiskt kul när man väl börjar komma någonstans. Ge inte upp i början utan nöt på, allt ger sig efterhand.
Citera
2017-07-19, 21:46
  #12
Medlem
Har sagt det till dig förut, du hittar inget bättre piano för 7k än FP-30, då måste du upp i pris och det är inte alltid dom blir bättre ändå. Högtalarna blir alltid bättre och fler ljud, men är det piano du vill spela så är det ju viktigast att dom ljuden är bra.

Här har du ett Rachmaninoff stycke som spelas på FP-30 https://www.youtube.com/watch?v=EOb6lhZcsa4
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback