Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-17, 23:36
  #1
Medlem
Håller på att lära mig skriva shell script och tycker vi/vim känns onödigt komplicerat (iaf nu).

Vilken editor använder ni för shell script?
Citera
2017-07-17, 23:40
  #2
Medlem
nano?
Citera
2017-07-17, 23:56
  #3
Medlem
GUI: sublime text eller emacs

Console: emacs
Citera
2017-07-18, 00:19
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Vilken editor använder ni för shell script?
Textwrangler och Smultron. Båda av hävd, och gammal vana.
Citera
2017-07-18, 11:04
  #5
Medlem
Zhes avatar
nano gör jobbet.
Citera
2017-07-18, 15:10
  #6
Medlem
Vim. Och ärligt talat, tvinga dig att använda det regelbundet i en vecka eller två så kommer du garanterat över den där första bumpen med navigeringen.

Istället för att trycka <Esc> för att gå till normal mode, så har jag lagt "imap <C-c> <Esc>" i min vimrc och remappat Ctrl till Caps Lock.
Citera
2017-07-18, 15:32
  #7
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Håller på att lära mig skriva shell script och tycker vi/vim känns onödigt komplicerat (iaf nu).

Vilken editor använder ni för shell script?

Gedit. Oslagbar med alla plugins som finns till den. Vi/Vim, Emacs och Nano är människofientliga program som osäkra personer använder för att de tror att det är tufft.
Citera
2017-07-20, 15:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Gedit. Oslagbar med alla plugins som finns till den. Vi/Vim, Emacs och Nano är människofientliga program som osäkra personer använder för att de tror att det är tufft.

Nano ser jag inte varför man skulle vilja använda riktigt, mer än att det alltid är tillgängligt i terminalen typ.
Vim och Emacs däremot är ju båda två bra program, och hade knappast blivit så stora om det inte fanns något med de mer än att det är "tufft". Får ju iaf hoppas att du använder kortkommandon för att navigera mellan ord, rader osv. Tror föresten Gedit använder (eller kan använda) Emacs keybindings för det (och plugin för Vim keybindings).
Citera
2017-07-23, 13:28
  #9
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nano ser jag inte varför man skulle vilja använda riktigt, mer än att det alltid är tillgängligt i terminalen typ.
Vim och Emacs däremot är ju båda två bra program, och hade knappast blivit så stora om det inte fanns något med de mer än att det är "tufft". Får ju iaf hoppas att du använder kortkommandon för att navigera mellan ord, rader osv. Tror föresten Gedit använder (eller kan använda) Emacs keybindings för det (och plugin för Vim keybindings).

Varken Vim eller Emacs är "stora" så vida du inte syftar på skäggiga UNIX-farbröder på 1980-talet. Det är nya tider nu, antalet professionella utvecklare som sitter med någon av de programmen kan räknas på den ena handens fingrar.
Citera
2017-07-23, 14:23
  #10
Medlem
Mike.Andersens avatar
Editorn i Midnight Commander, Kate, Geany, samt Gedit. Jobbar jag med en server åt någon kund, då finns det inte så mycket att välja på än den gamla hederliga editorn "vi".
Citera
2017-07-23, 18:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Varken Vim eller Emacs är "stora" så vida du inte syftar på skäggiga UNIX-farbröder på 1980-talet. Det är nya tider nu, antalet professionella utvecklare som sitter med någon av de programmen kan räknas på den ena handens fingrar.

Fast nu talade vi inte om professionella utvecklare, utan att editera enklare scripts, eller hur? Dessutom, enligt Stack Overflows survey så ligger Vim fortfarande väldigt bra till bland utvecklare: https://insights.stackoverflow.com/s...nd-occupations

NotePad++ och Visual Studio ligger före där i antal användare, och i vissa fall även Sublime Text. Så det verkar ju vara mer än bara "skäggiga UNIX-farbröder på 1980-talet" som använder Vim.
Citera
2017-08-11, 00:52
  #12
Medlem
Docklands avatar
Nano och Vim.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback