Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 23:31
  #1
Medlem
Servigins avatar
Är en kille som aldrig varit speciellt intresserad av att resa förrän på senare år (24 nu). Hittills bara varit i Rom, Normandie, London och Norge på olika familjesemestrar. Bor sedan 6 månader på Nordirland och har varit över en del till England då jag bland annat köpte en motorcykel där i våras som jag sedan körde hem på en weekend-roadtrip och har även planer på att ta en bussresa till Skottland över någon helg här i augusti.

Nåja, har ändå insett att det är rätt kul att åka till nya ställen. Dessutom gillar jag att fota (både landskap och städer) samt att jag gärna fotvandrar men skulle även gärna göra äventyra lite som att testa surfa, fallskärmshoppning, forsränning eller något åt det hållet om det finns möjlighet. Hade en plan på att ta hojen på en Europaturné i sommar men den blev stulen och nu vet jag inte alls hur det blir med den planen (beror på försäkringsbolaget). Börjar fundera på någon back-up plan om att jag istället skulle ta och sikta in mig på en resa på 1-2 veckor i höst, förmodligen september eller oktober. För mig måste det inte nödvändigtvis innebära flyg utan både båt och tåg kan vara intressant.

Är personligen inte intresserad av värme, solstränder och supa, samtidigt har jag inte varit till något tropiskt ställe. Det jag personligen känner är att jag får se rätt mycket av de lite ruffiga brittiska landskapen och byarna så det hade varit roligt att komma iväg lite. Har även sett rätt mycket av Sverige då jag bott i flera olika delar av vårat avlånga land och de är till viss del lika.

Har själv två olika idéer, antingen flyg till exempelvis Rumänien, fotvandra lite och sedan tågluffa upp runt Kroatien, Tjeckien och eventuellt Tyskland. Eller satsa lite större på att flyga iväg till Centralamerika/Karibien/Sydamerika.

Avskyr verkligen "turister" och typiska turiststråk även om jag inser att jag säkert själv är en i mångas ögon, men klassiska turistmål är inte något som lockar. Däremot kan jag bara två språk så föredrar något ställe där man klarar sig hjälpligt med engelska.
Citera
2017-08-10, 13:18
  #2
Medlem
lousys avatar
Grekland, Albanien, Portugal och Tjeckien. Helst i den ordningen också. Då får du det lägsta och det högsta av Europeisk kultur utan att behöva betala skjortan för det. Själv ska jag också ut i Europa och resa några månader.

Tänkte t.o.m åka in en sväng till Asien om jag hinner/har råd, men tyvärr krävs det en förbannat massa planering för att göra något spontant nuförtiden.
Citera
2017-08-10, 17:21
  #3
Medlem
Centraleuropa är billigt och underskattat, gjorde en ensamresa Budapest-Bratislava-Prag i våras och det funkade finfint. Speciellt Budapest och Prag är otroligt fina städer. Kroatien är också väldigt fint och Slovenien lär ska vara det också, allt är ganska nära där nere. Polen lär också ha massor att se om du vill röra dig norrut, dit ska jag om några veckor.

Rekommenderar att åka buss mellan städerna, jag åkte RegioJet Budapest-Bratislava och det kostade 8. Var den lyxigaste bussresan jag någonsin gjort, vi hade en "bussvärdinna" som serverade gratis kaffe/te och tidningar, och alla säten hade en egen touchscreen med musik och film etc. Bratislava-Prag tog jag tåget och det var inte alls samma standard!

För övrigt rekommenderar jag att bo på hostell speciellt om du reser ensam. Det är ett utmärkt sätt att hitta nya bekantskaper om du inte känner för att turista eller äta ensam någon dag. Finns både partyhostels och mera lugna, man får göra lite research då man väljer ställe.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2856578

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback