Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-18, 10:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekula70
Är inte expert, men kan det vara sämre villkor för fritidsboende än permanentboende?

Jag tror du har rätt här, men skulle TS kunna hävda att han ska använda det som året runt boende, så borde det vara lugnt..!
Citera
2017-07-18, 10:15
  #14
Medlem
Scapulas avatar
En stor del av kostnaden är ju givetvis sådant som måste göras vare sig du ska bygga en liten stuga eller ett stort hus. Sedan svider det såklart mer om man bara vill ha en sommarstuga och ska lägga sådana summor. Mitt tips är att du glömmer den där tomten (sälj, eller bygg ett hus du kan bo i året om) och köp en färdig sommarstuga någon annanstans. Går att hitta mängder till en bråkdel av priset för ett nybygge.

https://www.hemnet.se/bostader?item_...%5D=fritidshus
Citera
2017-07-18, 20:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
På 1,7 miljoner i lån kan du ganska enkelt binda till under 3 procent på 10 år. Det kostar under 3000 i månaden efter ränteavdrag. Har du inte råd med det så har du nog inte råd med sommarstuga...

Självklart har man råd med 3000 i månaden, och bra mycket mer därtill. Men grejen är ju att de egentliga utgifterna blir bra mycket högre än 3000 i månaden.

Amortering beror ju lite på hur man räknar. Visst, man kan välja att amortera 2% om året som är det minimum som banken kommer kräva om jag lånar 1,7 av 2,2. Men själv så vill jag gärna få ner lånet för att minska risken att man blir lidande om räntan skulle dra iväg väldigt mycket i framtiden.
Jag har räknat med en amortering på 5000 kronor i månaden. Binder jag då räntan på 3% i 10 år så har jag när bindningen är slut fortfarande 1,1 miljoner i lån kvar, så 5000 i amortering i månaden känns inte alls särskilt mycket om man vill ha verkligt god marginal för räntehöjningar.

Utöver räntan och amorteringen så tillkommer ju även driftskostnader. El, vatten, värme, avloppstömningar, fastighetsavgift, obligatorisk sophämtningsavgift, försäkring, underhåll
osv. Dessa kanske landar på nånstans runt 2000 i månaden.

Då är jag uppe i en månadskostnad på 10 tusen kronor. Vilket är väldigt långt från 3 tusen.
Citera
2017-07-18, 23:53
  #16
Medlem
Milizers avatar
Köp en stuga och renovera den! Det finns många billiga stugor till salu.
Citera
2017-07-19, 21:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Köp en stuga och renovera den! Det finns många billiga stugor till salu.

Jo, tanken har slagit mig att göra det. Men tomten jag har är en sjötomt i ett väldigt attraktivt område som jag dessutom gillar väldigt mycket själv så om möjligt vill jag bygga där. För att köpa en stuga i liknande läge skulle kosta långt mycket mer än vad det kostar att bygga :/
Citera
2017-07-26, 08:49
  #18
Medlem
idiamindadas avatar
Ta det lite lugnt och bygg såpass att du får upp taket.

När jag byggde verkstad hjälpte en granne mig schakta och köra dit grus. Sen lät jag det ligga ett tag.. nästa år gjuta grunden..
När jag fick råd köptes allt material till stommen som jag kapade till, satte ihop alla element liggande på plattan.
Sen tog vi ett ryck med att få upp stommen med råspont och takplåt, sen är det lugnt - bara att ta någon timme och fnula när du har tid. Kanske hålla ett öga på blocket för att se om något byggmaterial du behöver dyker upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback