Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 21:05
  #1
Medlem
Jag undrar vilken bank som är bäst för en privatperson?
Har massa skulder men okej lön. Sparar bara 3000 kr just nu i månaden. Funderar på Handelsbanken?
Citera
2017-07-17, 21:08
  #2
Medlem
Är det egentligen någon större skillnad mellan storbankerna? Jag har Handelsbanken och är iaf nöjd, men gissar att de andra bankerna också är lika bra.

För sparande bör du dock använda Avanza eller Nordnet. Förutom större utbud så finns det också ett egenvärde i att ha sparandet separat, det blir ett extra hinder när man inte har självdisciplinen att låta sparandet vara.
Citera
2017-07-17, 21:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagbg
Jag undrar vilken bank som är bäst för en privatperson?
Har massa skulder men okej lön. Sparar bara 3000 kr just nu i månaden. Funderar på Handelsbanken?

Beror ju på vad du har för behov. Om du vill att ditt sparande ska växa över tid så är ju ingen av de etablerade storbankerna något alternativ eftersom dom ger 0 ränta. Nischbanker och Forex ger väl lite ränta på sparandet. Vill du ha pengar på en bank för att sedan handla med kort så får du jämföra de olika bankernas kortavgifter och se vad som är mest intressant för dig. Vill du investera ditt sparande så är ju t.ex. Avanza eller Nordnet bra. Så allt handlar om preferenser - Just nu är frågan lite som "vilken pensel ska jag ha?" utan att berätta vad du ska med den till.
Citera
2017-07-17, 21:12
  #4
Medlem
eggshellss avatar
Skitsamma egentligen. Kan alltid öppna konto på en annan bank.

Jag hade nog börjat med ICA banken. Ok villkor & priser om man vill ha bankkort.
Citera
2017-07-17, 22:08
  #5
Medlem
Nordea spärrade mitt konto efter penningtvätt, likaså Swedbank och SEB. Vad kan jag ha för bank? Ordnade Forex, men varken Swish eller betalning överallt fungerar. Vad rekommenderar ni? Har ICA Banken tillgång till Swish? Vad för krav har Handelsbanken? Funkar Swish?
Citera
2017-07-18, 04:07
  #6
Medlem
Kostnadsmässigt verkar Handelsbanken vara mycket bra. Supportmässigt beror mycket på den lokala personalen.
Citera
2017-08-19, 16:10
  #7
Medlem
Varit inne länge på att byta bank från Nordea till Länsförsäkringar Bank.

En vän föreslog ICA-banken då de bla har lågt valutapåslag som tydligen är 1.25% och det gäller även uttag i automat.

Mina behov är bra och tillmötesgående service, låga kortavgifter och att banken gillar tekniska lösningar som swish, apple pay och har en bra app.

Rekommenderar ni LF eller ICA för mig? Eller har ni andra förslag?
Citera
2017-08-20, 08:13
  #8
Medlem
Ingen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback