Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 14:55
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte på detta. Vi med latinska alfabet har ju möjligheten att visa olika nyanser av aggressivitet eller högljuddhet i skrift.

Jag ska döda dig din jävel! <--- Där har vi en nivå av aggro. Utropstecknet gör så att det blir mer aggressivt än om man hade skrivit dit punkt.

JAG SKA DÖDA DIG DIN JÄVEL! <--- Ännu argare och högljutt. Att bara ha versaler framför att personen är helt vansinnig och är på väg att tappa förståndet.

Hur gör exempelvis kineser eller japaner, som inte har små och stora bokstäver, för att framföra dessa olika nyanser? Visst kan de lägga till ett utropstecken, men från min synvinkel blir det då som första exemplet. Aggressivt, men inte så ultra-förbannad ton som all caps ger.
Citera
2017-07-17, 15:10
  #2
Medlem
HerrGickhans avatar
Din rubrik är för avgränsad. Det kyrilliska alfabetet har inte latinska bokstäver, men fungerar likadant ändå på sitt sätt.

När det gäller andra språks skrifttillämpningar (exempelvis kinesiska) så baserar de sig mindre på ljud och mer på begrepp, så kallade ideogram. Det blir med hjälp av dessa lättare att uttrycka nyanser än vårt begränsade alfabet (med 28 bokstäver) medger.
Citera
2017-07-17, 15:13
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Din rubrik är för avgränsad. Det kyrilliska alfabetet har inte latinska bokstäver, men fungerar likadant ändå på sitt sätt.

När det gäller andra språks skrifttillämpningar (exempelvis kinesiska) så baserar de sig mindre på ljud och mer på begrepp, så kallade ideogram. Det blir med hjälp av dessa lättare att uttrycka nyanser än vårt begränsade alfabet (med 28 bokstäver) medger.

Det är sant, glömde det kyrilliska.

I see. Tänkte faktiskt inte såpass långt.
Citera
2017-07-17, 17:31
  #4
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det blir med hjälp av dessa lättare att uttrycka nyanser än vårt begränsade alfabet (med 28 bokstäver) medger.
Varför då? Även med 28 bosktäver så kan man ju bilda oändligt många ord? Man kan även återge hur folk talar på ett mycket flexiblare sätt än man kan i det kinesiska skrivsystemet.
Citera
2017-07-17, 18:56
  #5
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Varför då? Även med 28 bosktäver så kan man ju bilda oändligt många ord? Man kan även återge hur folk talar på ett mycket flexiblare sätt än man kan i det kinesiska skrivsystemet.

Nu var det inte frågan om ord. Det var frågan om känslor uttryckta genom att växla från gemena till versaler eller använda skiljetecken. Jag konstaterade bara att exempelvis kinesiska alfabetet har [många] tecken som uttrycker olika nyanser i känslor. Med andra ord tecken ska jämföras mot tecken, inte ord mot tecken.
Citera
2017-07-17, 19:17
  #6
Medlem
PixlJunkies avatar
Asiater är inte aggressiva apor, så de har inte det problemet.
Citera
2017-07-17, 19:55
  #7
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu var det inte frågan om ord. Det var frågan om känslor uttryckta genom att växla från gemena till versaler eller använda skiljetecken. Jag konstaterade bara att exempelvis kinesiska alfabetet har [många] tecken som uttrycker olika nyanser i känslor. Med andra ord tecken ska jämföras mot tecken, inte ord mot tecken.
Ja, fast frågan handlade ju inte om möjligheten att återge olika känslor (även svenskan har många olika ord för känslor) utan om hur man rent grafiskt kan visa hur något sägs.

Så länge det är handskriven kinesiska så utgår jag från att man kan rita tecknen större och spretigare för att markera högljuddhet och ilska. Samma sak i situationer där man har kontroll över fonterna.

En fråga av samma typ är hur man återger läspning, stamning och sludder?
Citera
2017-07-18, 10:46
  #8
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
En fråga av samma typ är hur man återger läspning, stamning och sludder?
Är knappast någon expert på kinesiska men gissar att det är ganska enkelt. Man skriver helt enkelt "som det låter". En läspning kan återges genom att man ersätter det korrekta tecknet med ett annat som approximerar det läspade uttalet, stammande återges genom att upprepa lämpligt tecken, osv.
Citera
2017-07-27, 22:44
  #9
Medlem
N.Dongos avatar
Jag inbillar mig att arabiska har små och stora bokstäver, men jag kan ta miste.
Citera
2017-07-28, 01:24
  #10
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Jag inbillar mig att arabiska har små och stora bokstäver, men jag kan ta miste.

Du tar miste.
Men fontstorlek går ju alltid att leka med. Eller så kan man vräka på med utropstecken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback