Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 14:18
  #1
Medlem
scrub-unicorns avatar
Hej!

Jag ska föra över pengar till ett konto i ett annat land. Kommer denna personen då se mitt namn?
Citera
2017-07-17, 14:19
  #2
Medlem
PreaCs avatar
Kort och gott; nej det kan man i regel inte.
Citera
2017-07-17, 14:20
  #3
Medlem
scrub-unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC
Kort och gott; nej det kan man i regel inte.

Tack så mycket
Citera
2017-07-17, 14:24
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Nix, överföringen kommer ses på datorn som en överföring från ett annat kontonummer.

Men detta konto är kopplat till dig som person så om de vill undersöka (beroende på land, misstanke om muta, pengatvätt, svart inkomst, storlek på överföringen, överföringsfrekvens etc) så kan de göra det.
Citera
2017-07-17, 14:25
  #5
Medlem
Jag får internationella överföringar flera gånger per månad och ser alltid namnet på personen som skickat den. Möjligt att det bara gäller EU-överföringar eller bara min bank Swedbank, men jag ser det hur som helst. Dock ser jag inte namn på överföringar inom Sverige.
Citera
2017-07-17, 14:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nix, överföringen kommer ses på datorn som en överföring från ett annat kontonummer.

Men detta konto är kopplat till dig som person så om de vill undersöka (beroende på land, misstanke om muta, pengatvätt, svart inkomst, storlek på överföringen, överföringsfrekvens etc) så kan de göra det.

Så här har det funkat för mig. Man ser ett internationellt nummer för transaktionen och utbetalningskontot från banken. Går att härleda om lagen kräver det, men inget mer.

Alltså helt anonymt.

Men som någon annan skriver går det säker att se numera i vissa fall. Räknar med att bankerna börjat med nya sätt om de själva finns i båda länderna och liknande.
Mina överföringar har enbart varit mot utländska banker och då har det, för mig, bara varit som ovan nämnt.
Citera
2017-07-17, 14:43
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Så här har det funkat för mig. Man ser ett internationellt nummer för transaktionen och utbetalningskontot från banken. Går att härleda om lagen kräver det, men inget mer.

Alltså helt anonymt.

Men som någon annan skriver går det säker att se numera i vissa fall.
Räknar med att bankerna börjat med nya sätt om de själva finns i båda länderna och liknande.
Mina överföringar har enbart varit mot utländska banker och då har det, för mig, bara varit som ovan nämnt.

Det är ganska lätt för banker och myndigheter att spåra avsändare numera (gemensam koordinering för att motarbeta pengatvätt och internationell brottslighet) men detta kommer generellt bara att ske om förfrågan ges. Detta är anledningen till att anonyma valutor som Bitcoin fått ett sådant hårt genomslag.

EDIT:
Till detta vill jag tillägga att banker numera inte styrs av fria marknadskrafter, de är i alla avseenden en del av ett massivt oligopol som agerar i symbios med varandra (banker lånar av andra banker för att trissa upp vinster och likviditet) och har noll i intresse av att motarbeta varandra. Folket är inte längre bankens främsta kund, bankers främsta kund är andra banker.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-07-17 kl. 14:46.
Citera
2017-07-17, 14:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det är ganska lätt för banker och myndigheter att spåra avsändare numera (gemensam koordinering för att motarbeta pengatvätt och internationell brottslighet) men detta kommer generellt bara att ske om förfrågan ges. Detta är anledningen till att anonyma valutor som Bitcoin fått ett sådant hårt genomslag.

Ja exakt om brott sker och internationell polis, eller någon skattemyndighet, skapar utredning så finns det mycket "paper trails". Men tror inte det var vad TS menade utan om mottagaren kan se det rakt av eller inte.
Citera
2017-07-17, 14:53
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja exakt om brott sker och internationell polis, eller någon skattemyndighet, skapar utredning så finns det mycket "paper trails". Men tror inte det var vad TS menade utan om mottagaren kan se det rakt av eller inte.

Många banker och överföringsbyråer (Western Union ex) tar även upprätthållande av lagen på sig själva, kommer ihåg en gång när jag ville överföra ett par tusenlappar till en student jag känner i Vietnam som en studentgåva dels för att han är en god vän och dels för att jag fick slagga gratis och dricka bärs hos honom när jag var på besök men när jag ville överföra pengarna via WE fick jag en rad frågor om hur jag känner personen ifråga samt om personen ifråga var "politiskt känslig" (mutmisstanke)

Nej, det var nog inte vad TS menade men det är nog bra att dra upp det ändå ifall andra söker svar i samma ämne (av andra skäl), trådhygien du vet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback