Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 13:49
  #1
Medlem
Undrar om det är fler än jag som upptäckt de senaste årens försämringar i bidrag för handikappade. En man som jag känner är beroende av kryckor, var tidigare gratis, nu får han betala dem själv, de är väldigt dyra. Hörselskadade fick tidigare batteri, sedan 7 år tillbaka får de bekosta dem själva. Assistenter till begåvingshandikappade dras in i flera kommuner.
Man undrar varför de svagaste i samhället ska råka ut för besparingar. Varför finns det inga pengar, Sveriges ekonomi går ju så bra hör man.
Citera
2017-07-17, 13:55
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Undrar om det är fler än jag som upptäckt de senaste årens försämringar i bidrag för handikappade. En man som jag känner är beroende av kryckor, var tidigare gratis, nu får han betala dem själv, de är väldigt dyra. Hörselskadade fick tidigare batteri, sedan 7 år tillbaka får de bekosta dem själva. Assistenter till begåvingshandikappade dras in i flera kommuner.
Man undrar varför de svagaste i samhället ska råka ut för besparingar. Varför finns det inga pengar, Sveriges ekonomi går ju så bra hör man.
Detta gäller över hela linjen. När du får mediciner på recept så hör man allt oftare på apoteket -"Detta preparat räknas inte längre in i högkostnadsskyddet"- så även där sparar man in stora summor som tidigare ansåg självklara för att upprätthålla "välfärden".
Citera
2017-07-17, 14:28
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Landstingen läcker pengar som såll.

När stafettläkare skall ha 200000 kr i veckan i konsultarvode, OPS avtal skall följas och nyfödda barn skall flygas med helikopter till inhyrda vårdplatser i finnland, ja då bli det dyrt.

Tillslut kommer systemet kollapsa under sina egna okontrollerade kostnader, och vi får enbart privat sjukvård och u-lands vård för alla som inte har råd.

Sedan kommer alla börja ifrågasätta skatterna ännu mer, eftersom folk ändå får betala allt själva. Så då blir det skattesänkningar till amerikansk nivå och enorma klyftor mellan fattig och rik.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-07-17 kl. 14:32.
Citera
2017-07-17, 18:38
  #4
Medlem
sasos avatar
troligen beror det på folk som utnyttjade resurserna

finns många idioter som alltid måste tjäna pengar/utnyttja det som är gratis
Citera
2017-07-18, 20:05
  #5
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Jag tror vi kommer få se väldigt mycket mer av detta i framtiden.

Min prognos säger att de grupper som kommer drabbas hårdast är de som ej längre kommer att bidra till "samhällsbygget". D.v.s. Handikappade och pensionärer.

Deras riksförbund och offentliga företrädare mm. är alla bestående av folk vars lojalitet främst ligger åt det vänsterradikala hållet. Alla godhetssignalister dessutom. Korrupt givetvis.

Sådant har vi sett länge hos t.ex. PRO, vars kampanjer egentligen och absolut inte på något vilkårs vis kommer att förbättra den generella situationen för pensionärer.
PRO är sossar och sossarnas politik ödelägger kommande pensioner. Samtidigt driver PRO en massa tramsiga skenkampanjer som passar huvudpartiet.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-07-18 kl. 20:09.
Citera
2017-07-22, 07:22
  #6
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Jag tror vi kommer få se väldigt mycket mer av detta i framtiden.

Min prognos säger att de grupper som kommer drabbas hårdast är de som ej längre kommer att bidra till "samhällsbygget". D.v.s. Handikappade och pensionärer.

Deras riksförbund och offentliga företrädare mm. är alla bestående av folk vars lojalitet främst ligger åt det vänsterradikala hållet. Alla godhetssignalister dessutom. Korrupt givetvis.

Sådant har vi sett länge hos t.ex. PRO, vars kampanjer egentligen och absolut inte på något vilkårs vis kommer att förbättra den generella situationen för pensionärer.
PRO är sossar och sossarnas politik ödelägger kommande pensioner. Samtidigt driver PRO en massa tramsiga skenkampanjer som passar huvudpartiet.
Exakt så är min prognos och analys också, både du och Xero satte huvudet på skaft.

Det kommer dras ner på handikappsomsorgen ordentligt känns det som.
Sjukvården är redan ett skämt.

Samtidigt kommer nerdragningarna på "omsorgen" att urholkas även genom att man politiskt ger jobben till nyanlända invandrare (alla är lika mycket värda och kan göra lika bra jobb som alla andra), vilket radikalt kommer försämra kvalitén. Jag såg faktiskt ett sådant fall där en kvinna i nigab gick och var "vårdare" men hade med sig sin pojkvän också som hon skojade med på arabiska. Jag visste inte att man kunde dejta under tiden man hade brukare? Hennes "brukare" som var en blont svennepojk i 13-14 års ålder med oklart handikapp, satt där i rullstolen som ett stycke kött och såg så deprimerad ut, han var ju inte alls med i deras värld helt utan uppmärksamhet.
__________________
Senast redigerad av Agamantum 2017-07-22 kl. 08:21.
Citera
2017-07-23, 17:13
  #7
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Exakt så är min prognos och analys också, både du och Xero satte huvudet på skaft.

Det kommer dras ner på handikappsomsorgen ordentligt känns det som.
Sjukvården är redan ett skämt.

Samtidigt kommer nerdragningarna på "omsorgen" att urholkas även genom att man politiskt ger jobben till nyanlända invandrare (alla är lika mycket värda och kan göra lika bra jobb som alla andra), vilket radikalt kommer försämra kvalitén. Jag såg faktiskt ett sådant fall där en kvinna i nigab gick och var "vårdare" men hade med sig sin pojkvän också som hon skojade med på arabiska. Jag visste inte att man kunde dejta under tiden man hade brukare? Hennes "brukare" som var en blont svennepojk i 13-14 års ålder med oklart handikapp, satt där i rullstolen som ett stycke kött och såg så deprimerad ut, han var ju inte alls med i deras värld helt utan uppmärksamhet.

Jag såg liknande scener utspela sig i en av våra storstäder, förra veckan. Det vid flera tillfällen dessutom.
Det absolut minsta jag begär i min syn på assistanspersonal, är att de är fullgoda ansvarsfulla vårdnadshavare som ser den andra individens hela behovsbild, samt hur samhället är funtat. För att kunna tillhandahålla den mest rimliga/bästa möjliga assistansen till en person som ej kan föra sin egen kropp eller talan.
Ibland kräver det att man motarbetar/hanterar "systemet", då duger det inte i mina ögon med bl.a. passiviserade och systemberoende personer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback