Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 11:13
  #1
Medlem
Hej jag håller på köpa en typ av vara på nätet som kostar ca 2.500 säljer sedan vidare detta till ett pris av 3500 alltså går plus 1k på varje deal jag gör.
så klart så kör jag det privat utan att ha något företag (alltså svart) och när jag köper det så betalar jag med mitt kort ( finns inget annat sätt än kortbetalning)

sedan när jag säljer vidare så får jag antingen swish eller kontanter.

undrar hur många såna transaktioner går att göra innan skatteverket börjar undra ?
jag köper sakerna nya och säljer sedan vidare nya med.

hittade den här på skatteverketshemsida

https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html

Citat:
Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.
__________________
Senast redigerad av megaisme 2017-07-17 kl. 11:17.
Citera
2017-07-17, 11:26
  #2
Medlem
HGs avatar
Ring Skatteverket!
Citera
2017-07-17, 12:31
  #3
Medlem
Jag tror det är omöjligt att svara på. Har du tur kan du nog hålla på ett tag, har du otur får du ett brev idag.
Citera
2017-07-17, 12:32
  #4
Medlem
Bongomans avatar
En bonde som sålde hö i påsar till kaninfoder fick besök av diverse myndigheter. Allt var i ordning men det var många transaktioner på Swish varje dag. De trodde hon sålde helt annat gräs.

Så ja, det går diverse larm i systemen om du har många små transaktioner. Eller ett antal lite större varje månad. Speciellt om de är exakt likadana. Exakta antalet är svårt att gissa men jag misstänker att 3-4 på en månad så kan man hålla sig under radarn ett tag. Det går inte att göra så ett helt år.
Citera
2017-07-17, 18:18
  #5
Medlem
KalleXs avatar
Har du nog med pengar köp då flera åt gången istället för enstaka inköp.
För det är nog där problemet kan komma eftersom du köper med kort.

Kontanter kan de inte kontrollera, så den vägen är säker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback