Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-17, 21:43
  #37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Barnet besökte med några bekanta en hästshow/tävling/utställning i Globen. Hon fick med sig en del pengar från oss föräldrar och hade själv sparat ihop en del. Väl hemma igen hade hon en uppsjö av produkter med sig, som hon hade köpt på hästevenemanget. Glad i hågen visade hon upp alla prylar och jag tyckte det var otroligt att hon hade fått så mycket grejor för pengarna. Tänkte inte mer på det.

Efter en period (vet ej exakt hur lång tid) började det dyka upp påminnelser, till förbannelse. Det visade sig att hon hade sett en massa produkter på mässan som hon bara "måste ha". Efter mässan hade hon beställt de prylarna, i mitt namn och på mitt kortnr. Vissa av grejorna kom till utlämningsstället. Några grejor hämtades ut, några blev liggande kvar och blev så småningom tillbakaskickade.

Kan säga att jag blev smått förtvivlad, speciellt som påminnelser och krav började droppa in. Visst man kan säga att jag inte hade någon koll, och då har man helt rätt, jag hade ingen koll. Slutligen försökte jag samla upp samtliga krav, påminnelser etc och kontaktade samtliga företag. Jag beskrev som situationen var och de flesta var förstående och drog tillbaka påminnelseavgifter etc. Jag betalade samtliga varor, men bad eller bestred övriga krav. Med hänvisning till att respektive företag hade ingått avtal med barn. Några få valde att driva saken vidare, som jag beskrivit tidigare, de drog tillbaka sina stämningar.

När Segoria kontaktade mig, betydligt mycket senare än övriga. Var det en väldigt otrevlig och spydig tjej, inget brottsligt i det i och för sig, men jag blev förbannad över hennes otrevliga sätt. Därför berättade jag inte för henne om dotterns bravader, istället sa jag som någon här har skrivit:
- ni kan väl själva göra en polisanmälan.

Så gick det till kronkalle och vidare till rätten, så som brukligt är. Det jag oroar mig över är att Segoria och Klarna har en helt annan taktik än övriga. i övrigt säger jag ifrån när jag känner mig orätt behandlad. Inte betalar jag för att någon hotar mig, om jag anser att de är oskäliga. Har varit uppe i rätten några gånger. Förlorat en gång, betalat halva skulden en gång och övriga har jag vunnit. Om jag pga detta är arrogant, kanske. Men det får någon annan bedöma, om det överhuvudtaget är intressant.

Som sagt, det hade nog kunnat undvikas alltihop precis som med andra företag men det är lätt att vara efterklok.

Du måste först och främst veta hur avtalet ska ha ingåtts, först hävdar du att det har skett på en mässa men nu låter det som om ditt barn har beställt saken i efterhand via nätet med hjälp av kortuppgifter. Det låter troligt att det är på nätet om Klarna är inblandade men mindre troligt om de hävdar att du ska ha visat upp din legitimation när du handlade.

Det andra du måste utreda är förstås ifall det som beställts från företaget finns kvar, det låter som om ni har fått ut saken om de kräver full ersättning.

Om ett barn ingår ett avtal trots att denne saknar samtycke så blir avtalet "svävande", d.v.s. både säljaren och förmyndarna kan ogiltigförklara avtalet till dess att ett samtycke lämnas.

Ogiltigförklaras avtalet ska prestationerna gå åter. I det här fallet verkar inte någon betalning ha skett utan det är ni som är skyldiga att lämna tillbaka varan. Kan inte det ske får ni betala värdet för varan för det fall att varan har kommit till nytta på något vis. Har ditt barn lämnat falska uppgifter till säljaren är denne alltid skyldig att lämna tillbaka varan eller ersätta dess värde, barnet kan även bli skadeståndsskyldigt.

Det är alltså inte så att ens barn kan beställa saker och man får behålla dessa utan att betala med hänvisning till att avtalet är ogiltigt som vissa i tråden verkar insinuera.
Citera
2017-07-17, 22:01
  #38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Jag funderade på om jag skulle lagt till texten:
"jag behöver inga moralpredikningar, utan önskar endast svar på det rent juridiska"

Men för att stilla din nyfikenhet, vid tillfället 14 alt 15 år. En kombo av ADHD och Autism. Lite som Emil i Lönneberga.
Jag har rett ut liknande ärenden som god man men långt innan det gått till domstol. Företag vill inte bli ihopkopplade med att utnyttja funktionshindrade om det är större varumärken.
Mer kan jag inte bidra med
Citera
2017-07-18, 01:48
  #39
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Barnet besökte med några bekanta en hästshow/tävling/utställning i Globen. Hon fick med sig en del pengar från oss föräldrar och hade själv sparat ihop en del. Väl hemma igen hade hon en uppsjö av produkter med sig, som hon hade köpt på hästevenemanget. Glad i hågen visade hon upp alla prylar och jag tyckte det var otroligt att hon hade fått så mycket grejor för pengarna. Tänkte inte mer på det.

Efter en period (vet ej exakt hur lång tid) började det dyka upp påminnelser, till förbannelse. Det visade sig att hon hade sett en massa produkter på mässan som hon bara "måste ha". Efter mässan hade hon beställt de prylarna, i mitt namn och på mitt kortnr. Vissa av grejorna kom till utlämningsstället. Några grejor hämtades ut, några blev liggande kvar och blev så småningom tillbakaskickade.

Kan säga att jag blev smått förtvivlad, speciellt som påminnelser och krav började droppa in. Visst man kan säga att jag inte hade någon koll, och då har man helt rätt, jag hade ingen koll. Slutligen försökte jag samla upp samtliga krav, påminnelser etc och kontaktade samtliga företag. Jag beskrev som situationen var och de flesta var förstående och drog tillbaka påminnelseavgifter etc. Jag betalade samtliga varor, men bad eller bestred övriga krav. Med hänvisning till att respektive företag hade ingått avtal med barn. Några få valde att driva saken vidare, som jag beskrivit tidigare, de drog tillbaka sina stämningar.

När Segoria kontaktade mig, betydligt mycket senare än övriga. Var det en väldigt otrevlig och spydig tjej, inget brottsligt i det i och för sig, men jag blev förbannad över hennes otrevliga sätt. Därför berättade jag inte för henne om dotterns bravader, istället sa jag som någon här har skrivit:
- ni kan väl själva göra en polisanmälan.

Så gick det till kronkalle och vidare till rätten, så som brukligt är. Det jag oroar mig över är att Segoria och Klarna har en helt annan taktik än övriga. i övrigt säger jag ifrån när jag känner mig orätt behandlad. Inte betalar jag för att någon hotar mig, om jag anser att de är oskäliga. Har varit uppe i rätten några gånger. Förlorat en gång, betalat halva skulden en gång och övriga har jag vunnit. Om jag pga detta är arrogant, kanske. Men det får någon annan bedöma, om det överhuvudtaget är intressant.

Till att börja med, varför har du inget pli på din unge? Du har ju uppenbarligen varit i rätten flera gånger! Har ungen någon psykisk störning (det vore fördelaktigt i detta fall)?

Visst stämmer det att ett avtal som en underårig tecknar (utan vårdnadshavarens samtycke) är utan verkan, men det finns en hel del undantag. Företaget kan dock hävda att du underförstått samtyckte till köpen genom att ge barnet pengar till att spendera på mässan och således är du bunden till köpen. Har barnet använt din legitimation eller på något annat sätt vilselett företaget så kan du häva köpet, men du blir däremot ersättningsskyldig för skadan som ditt barn åskat företaget (genom att vilseleda dem).
Citera
2017-07-18, 08:51
  #40
Medlem
Det här är väl andra gången hon använder ditt kort? På ditt nya kort, jag antar du spärrade det första gången det hände, borde du ha skrapat bort CCV-nummret. Det gör tom jag som bara inte vill att en ficktjuv/rånare lätt ska kunna använda kortet.
Citera
2017-07-18, 10:39
  #41
Medlem
Fruitbaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Det här är väl andra gången hon använder ditt kort? På ditt nya kort, jag antar du spärrade det första gången det hände, borde du ha skrapat bort CCV-nummret. Det gör tom jag som bara inte vill att en ficktjuv/rånare lätt ska kunna använda kortet.
Bra tips, tack!!
Citera
2017-09-11, 10:22
  #42
Medlem
Fruitbaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shas
Hej på dig ! Tråkig situation du befinner dig i. En sak som inte framgår i tråden är hur mycket pengar det rör sig om. För mindre summor ska bevisläget vara väldigt klart för att det ska vara någon vits med att driva ett ärende.

Man ska ha klart för sig att när det rör sig om mindre ärende i dagsläget ett halvt basbelopp ca
22 000kr är det så att respektive part ska stå för sina egna rättegångskostnader.

Ta hjälp av en jurist, du har rättshjälp, det finns nämligen väldigt mycket tyckande och det fungerar liksom inte i en rättssal. Att hota med att gå till tinget är en sak att verkligen göra detta är en annan sak.

Du bör ha fått en sakframställan från tingsrätten, den måste du självklart svara på (advokat)

Hör gärna av dig om hur det gick...// Stefan

Har nu varit uppe i tingsrätten. Domaren tjatade och tjatade om förlikning, vilket jag inte ville. Slutligen gick jag med på att betala 300 kr, vilket Klarna godtog. Saken klar och ingen anmärkning hos kronkalle.
Citera
2017-09-11, 10:27
  #43
Medlem
Extremeflys avatar
Skrev du först att du inte kände till händelsen för två år sen men du minns just nu att du suttit hemma i soffan. Fick du fram information ifrån klarna vilket personnummer köpet gjordes i? När är rättegången beräknad till?
Citera
2017-09-11, 10:27
  #44
Medlem
Extremeflys avatar
Såg ditt tidigare inlägg nu. Så du behövde bara betala 300 och resten slapp du? Isåfall bra kämpat
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback