Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-17, 08:16
  #1
Medlem
Skargardens avatar
Hej,

Befinner mig i en flerårig relation. Vi är bägge i 25 års åldern, studerar båda två 100% vid Universitetet och jobbar extra någon dag i veckan.
Vi har på senaste tid varit på glid, mycket eller enbart på grund utav mitt fritidsintresse vilket är gaming. Jag har varit nörd sedan barnsben och hållt intresset vid liv sedan dess, mitt val av spel varierar men det är alltid PC.

I början av vårt förhållande spelade jag i mängder, dag och natt varje dag. Har aldrig DIREKT bortsett från henne och gemensamma aktiviteter genom att säga nej till tex bio, krogrunda eller åka till svärföräldrarna. Däremot har jag i efterhand förstått att jag INDIREKT bortsåg från hennes vardagliga behov genom att låta henne gå lägga sig ensam, gå upp ensam och sitta vid Tv:n på fredagar själv.

Hon sa efter en tid ifrån att det blev för mycket och vi kom överens om att jag inte skulle spela utanför kvällarna.

Sedan dess har det varit tyst om spelandet, fram tills i förra veckan.
Jag har under en längre tid spelat mellan 20-01 i princip varje kväll. Vi har nyligen haft ytterligare en diskussion där vi varit nära på att gå isär (hon har till och med lämnat hemmet under några dagar).
Nu ställer hon som krav att spelandet upphör helt, permanent. Hon vill aldrig se mig spela igen inte ens ett mobilspel. Då lämnar hon mig. Hon känner sig inte sedd och älskad när hennes sambo sitter framför en skärm med hörlurar på och försvinner in i en värld hon inte är en del utav.
Hon vill ha en MAN, en man som bara har ögon för henne och som istället för att ha ett eget intresse vill hitta ett gemensamt med sin sambo. Hon har väldigt få vänner som hon aldrig umgås med. Inga direkta fritidsintressen eller sätt att spendera egentid på, inget hon heller har ett intresse av, hon vill spendera all tid med den hon älskar och familjen.
Jag däremot värderar egentid väldigt högt och gillar att vara ensam ibland och dra mig undan ibland. Har många vänner som jag väldigt sällan (nuförtiden) umgås med, även det är något jag vill utöka och vill att min sambo följer med på, men det finns ett väldigt litet intresse från hennes sida att umgås med mina vänner även om försökt det senaste vi ska konsert ihop i sommar med flera vänner.

Under diskussionen om mitt spelande försökte jag kompromissa och skära ner på spelandet ytterligare då jag kan förstå och hålla med henne att det blivit för mycket det senaste. Jag erbjöd mig att bara spela 1-3 kvällar i veckan 20-23. Det gick inte, det är datorn eller henne. Erbjöd mig då istället att lägga det helt på is under ett par månader och sedan ta upp det igen långsamt men hålla det minimalt 1-3 gånger i veckan. Men nej, hon står hårt vid allt eller inget.

Jag vet inte vad jag ska göra. Spelandet har varit en stor del av mitt liv och identitet under en sådan lång tid. Jag känner inte att jag vill sluta med det tvärt och aldrig mer ta upp det. Samtidigt betyder hon och vårat gemensamma liv så oerhört mycket för mig.
Hon har rätt i att jag lagt för mycket tid vid datorn och att jag kanske är för gammal för att sitta där alls. Hon är orolig för framtiden med mig om detta fortsätter, kommer datorn gå före våra ev barn etc?

Men det är samtidigt mitt stora intresse, dit jag vänder mig för att slappna av och varva ner. Jag känner ju verkligen att sluta spela är inget jag vill men jag vill inte förlora henne heller.

Vi hjälps åt med allt hemma. Vi lagar mat ihop, äter middag ihop, städar, tvättar och håller i ordning på huset. Vi tränar tillsammans gym eller löpning. Jag försummar inte hushållet eller min egen kropp och hygien. Vi spelar även squash regelbundet tillsammans (1 ggn / veckan).

Är kraven hon ställer orimliga? Är jag egoistisk och barnslig? Är vi för olika?
__________________
Senast redigerad av Skargarden 2017-07-17 kl. 08:19.
Citera
2017-07-17, 08:21
  #2
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja du är barnslig. Hade du tagit tag i det för länge sedan hade det inte behövt bli såhär. Hur kul är det att alltid få somna ensam? Aldrig få sex innan man somnar? Att se sin vuxna kille fastna framför datorn kväll efter kväll när man kanske vill prata om hur dagen varit och kolla på någon film ihop.

Dessutom låter du beroende som har så svårt att sluta. Testa byt ut "spela" mot "dricka". Du måste väl kunna hitta andra sätt att varva ner på än att spela? Läs en bok i sängen bredvid varandra kanske? Gå kvällspromenader?
__________________
Senast redigerad av Hamsterboll 2017-07-17 kl. 08:23.
Citera
2017-07-17, 08:23
  #3
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skargarden
Hej,

Befinner mig i en flerårig relation. Vi är bägge i 25 års åldern, studerar båda två 100% vid Universitetet och jobbar extra någon dag i veckan.
Vi har på senaste tid varit på glid, mycket eller enbart på grund utav mitt fritidsintresse vilket är gaming. Jag har varit nörd sedan barnsben och hållt intresset vid liv sedan dess, mitt val av spel varierar men det är alltid PC.

I början av vårt förhållande spelade jag i mängder, dag och natt varje dag. Har aldrig DIREKT bortsett från henne och gemensamma aktiviteter genom att säga nej till tex bio, krogrunda eller åka till svärföräldrarna. Däremot har jag i efterhand förstått att jag INDIREKT bortsåg från hennes vardagliga behov genom att låta henne gå lägga sig ensam, gå upp ensam och sitta vid Tv:n på fredagar själv.

Hon sa efter en tid ifrån att det blev för mycket och vi kom överens om att jag inte skulle spela utanför kvällarna.

Sedan dess har det varit tyst om spelandet, fram tills i förra veckan.
Jag har under en längre tid spelat mellan 20-01 i princip varje kväll. Vi har nyligen haft ytterligare en diskussion där vi varit nära på att gå isär (hon har till och med lämnat hemmet under några dagar).
Nu ställer hon som krav att spelandet upphör helt, permanent. Hon vill aldrig se mig spela igen inte ens ett mobilspel. Då lämnar hon mig. Hon känner sig inte sedd och älskad när hennes sambo sitter framför en skärm med hörlurar på och försvinner in i en värld hon inte är en del utav.
Hon vill ha en MAN, en man som bara har ögon för henne och som istället för att ha ett eget intresse vill hitta ett gemensamt med sin sambo. Hon har väldigt få vänner som hon aldrig umgås med. Inga direkta fritidsintressen eller sätt att spendera egentid på, inget hon heller har ett intresse av, hon vill spendera all tid med den hon älskar och familjen.
Jag däremot värderar egentid väldigt högt och gillar att vara ensam ibland och dra mig undan ibland. Har många vänner som jag väldigt sällan (nuförtiden) umgås med, även det är något jag vill utöka och vill att min sambo följer med på, men det finns ett väldigt litet intresse från hennes sida att umgås med mina vänner även om försökt det senaste vi ska konsert ihop i sommar med flera vänner.

Under diskussionen om mitt spelande försökte jag kompromissa och skära ner på spelandet ytterligare då jag kan förstå och hålla med henne att det blivit för mycket det senaste. Jag erbjöd mig att bara spela 1-3 kvällar i veckan 20-23. Det gick inte, det är datorn eller henne. Erbjöd mig då istället att lägga det helt på is under ett par månader och sedan ta upp det igen långsamt men hålla det minimalt 1-3 gånger i veckan. Men nej, hon står hårt vid allt eller inget.

Jag vet inte vad jag ska göra. Spelandet har varit en stor del av mitt liv och identitet under en sådan lång tid. Jag känner inte att jag vill sluta med det tvärt och aldrig mer ta upp det. Samtidigt betyder hon och vårat gemensamma liv så oerhört mycket för mig.
Hon har rätt i att jag lagt för mycket tid vid datorn och att jag kanske är för gammal för att sitta där alls. Hon är orolig för framtiden med mig om detta fortsätter, kommer datorn gå före våra ev barn etc?

Men det är samtidigt mitt stora intresse, dit jag vänder mig för att slappna av och varva ner. Jag känner ju verkligen att sluta spela är inget jag vill men jag vill inte förlora henne heller.

Vi hjälps åt med allt hemma. Vi lagar mat ihop, äter middag ihop, städar, tvättar och håller i ordning på huset. Vi tränar tillsammans gym eller löpning. Jag försummar inte hushållet eller min egen kropp och hygien. Vi spelar även squash regelbundet tillsammans (1 ggn / veckan).

Är kraven hon ställer orimliga? Är jag egoistisk och barnslig? Är vi för olika?

Jag känner igen det du skriver i min relation. Jag spelade väldigt mycket också förr. Nu har jag valt att lägga all den energin på träning istället och då kan hon eg. inte säga något - då hon uppmuntrar välmående. Dubbelmoral? Kanske. Kan du inte spela under stunder då du är ensam hemma och stänga av tvärt hon kommer hem, vilket borde leda till att hon känner uppskattning och förstår att du väljer henne före datorn. För ja, är du i en relation är det de du borde göra. Sen tycker jag att man ska få ha en hobby, oavsett. Men man måste hitta en balans. Är ni för olika och inte kan enas och hitta balansen i ett sådant ganska viktigt ämne kanske ni inte är gjorda för varandra?

Frågan är hur känslan inom dig är när du tänker dig att inte alls spela mer. Har ni stark relation och så pass intressant relation att ni överlever utan invidviduell hobby? För hur det än låter, spela squash tillsammans en gång i veckan är inget som är direkt spännande. Man behöver egentid. Vissa förnekar det, andra har insikt om det.
__________________
Senast redigerad av Kravallen 2017-07-17 kl. 08:25.
Citera
2017-07-17, 08:28
  #4
Medlem
f30malmos avatar
Din kompromiss är rimlig. Hon är oresonlig faktiskt. Många kommer att tycka att man får växa upp och sluta spela, men jag tycker hon ska acceptera att du gillar det och mår bra av det.
Sedan kan det bli lite svårt om en inte klarar att vara ensam och den andra har det behovet. Säger inte att det är omöjligt, men det är svårt (har lång erfarenhet av detta).
Citera
2017-07-17, 08:30
  #5
Avstängd
Du säger att du "tackar ja" till aktiviteter. Vilket för mig betyder att hon försöker bjuda med dig på saker snarare än tvärtom.

Vi kan säga såhär, fortsätter du som du gör så kommer du snart att ha all tid i världen till att spela. Enjoy..


Du har en kvinna som vill göra saker med dig. Men du är inte man nog att göra saker för henne. kvinnor behöver få känna sig uppskattade och bjudas med på äventyr titt som tätt.
Nu har du mer rollen som kvinnan, där DU blir runt dragen på aktiviteter.

Kvinnor är ofta mer medvetna om detta faktum än män, då män ofta lever i en illusion om att vi kommer leva för alltid. Men! En dag kommer du att dö. Frågan är om du kommer ligga på dödsbädden och önska att du "hade spelat mer", eller om du kommer önska att du "inte fuckade upp så jävligt igenom att ta folk för givet".

Men som sagt, är det spel som är det viktiga kommer du snart ha gott om tid att njuta utav det!


(Du behöver säkert inte ens sluta spela helt. Det viktiga för henne är att du ska vara uppmärksam på hennes behov. Det betyder att du ska kunna gå utomhus, utan att längta hem till datorn och istället ha all din uppmärksamhet på din kvinna. Om så bara för en kväll i veckan.)
__________________
Senast redigerad av JimJams 2017-07-17 kl. 08:36.
Citera
2017-07-17, 08:32
  #6
Medlem
Jernmaskens avatar
Många av oss har intressen som vi utövar på egen hand utanför relationen. Något som fungerar om ens partner inte har något emot detta. Vilket då alltså förutsätter en partner som kanske själv kräver en del egen tid, har egna intressen eller vill göra annat med andra än just sin respektive.
Att som du välja, vilket du faktiskt har gjort, en person som bara vill umgås med dig och med dig närvarande, blir ju självklart problematiskt när du har en hobby. Hobbyn i sig är ointressant just nu.
Du har nu fått ett ultimatum. Vad väljer du? Väljer du hobbyn väljer du också möjligheten att träffa en ny partner som då också naturligtvis har en hobby.
Väljer du din nuvarande partner, väljer du bort att utöva någon hobby, förutom titta på Netflix med flickans hand i din.
Vad väljer du? Lycka till.
Citera
2017-07-17, 08:50
  #7
Avstängd
Aztec09s avatar
Jag tycker inte att du ska ge upp din hobby eller din relation. Spela på vardagar max 3 timmar från klockan 21.00 och efter. Jag antar att din sambo jobbar och slutar på eftermiddagen? Finns det ingen tid där emellan som ni kan umgås, typ 2 timmar? Sen kan du spela. Och så kan ni på helgerna hitta på någonting tillsammans. Eller så gör du tvärtom, spelar endast på helgerna.

Alternativ nr 2. Lär henne spela så ni kan ha en gemensam hobby. Jag tycker att det är fel att du ska sluta spela helt och hållet, det är ju din hobby och ditt sätt att varva ner på. Tror inte hon hade slutat med sin hobby om du bad henne t.ex. sluta shoppa. Du måste få henne att förstå att det inte bara är ett spel, det får dig att må bra och är en del av dig. Du kanske tillochmed blir deprimerad om du slutar helt och hållet...spelar själv och vet hur det är, känns deppigt bara av tanken att aldrig få spela igen.
Men roten till problemet är att hon känner att du spelar istället för att umgås med henne, som någon annan sa, spela när hon inte är tillgänglig så slipper hon störa sig på dig och ditt spelande.
Citera
2017-07-17, 09:08
  #8
Medlem
Skargardens avatar
Tack för alla svar.

Hon har inget intresse utav att ta upp spelandet. Så att få det till en gemensam hobby är inget alternativ.

Att spela när hon inte är hemma är också ett problem anser hon då jag kanske sitter mitt uppe i något när hon kommer hem och således inte hälsar ordentligt när hon kommer hem även om jag alltid stängt av direkt (online eller inte) när hon kommer hem.

Vi är båda hemma flera dagar i veckan (eftersom vi inte jobbar heltid utan studerar) och under de dagarna umgås vi alltid hela dagen och jag har inte satt mig förens på kvällen och alltid frågat innan om det är okej att jag sätter mig och hon sagt ja, fast jag förstår att jag borde veta bättre och VISA för henne att jag vill vara med henne vid Tv:n ibland också genom att inte fråga eller sätta mig.

Alternativet är alltså ge upp mitt intresse eller så går hon. Vilket intresse det är spelar för henne ingen roll, hon vill helst inte att jag tex spelar squash med mina vänner eller tar en golfrunda utan henne (någonsin). Så att det är just spelandet som klämmer tror jag inte.
__________________
Senast redigerad av Skargarden 2017-07-17 kl. 09:39.
Citera
2017-07-17, 09:16
  #9
Medlem
mikkelbergs avatar
Hobby? Varje dag mellan 20-01??

låter mer som missbruk..
Citera
2017-07-17, 09:21
  #10
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Jag känner igen det du skriver i min relation. Jag spelade väldigt mycket också förr. Nu har jag valt att lägga all den energin på träning istället och då kan hon eg. inte säga något - då hon uppmuntrar välmående. Dubbelmoral? Kanske. Kan du inte spela under stunder då du är ensam hemma och stänga av tvärt hon kommer hem, vilket borde leda till att hon känner uppskattning och förstår att du väljer henne före datorn. För ja, är du i en relation är det de du borde göra. Sen tycker jag att man ska få ha en hobby, oavsett. Men man måste hitta en balans. Är ni för olika och inte kan enas och hitta balansen i ett sådant ganska viktigt ämne kanske ni inte är gjorda för varandra?

Frågan är hur känslan inom dig är när du tänker dig att inte alls spela mer. Har ni stark relation och så pass intressant relation att ni överlever utan invidviduell hobby? För hur det än låter, spela squash tillsammans en gång i veckan är inget som är direkt spännande. Man behöver egentid. Vissa förnekar det, andra har insikt om det.
ger man sig in i en långvarig relation, kräver det ett visst ansvarstagande, hänsynstagande och lite uppoffrande. Klarar man inte det är man inte mogen för en relation.
Citera
2017-07-17, 09:24
  #11
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
ger man sig in i en långvarig relation, kräver det ett visst ansvarstagande, hänsynstagande och lite uppoffrande. Klarar man inte det är man inte mogen för en relation.

Ja, varför skriver du det till mig?
Citera
2017-07-17, 09:24
  #12
Avstängd
Aztec09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skargarden
Tack för alla svar.
Alternativet är alltså ge upp mitt intresse eller så går hon. Vilket intresse det är spelar för henne ingen roll, hon vill helst inte att jag tex spelar squash med mina vänner eller tar en golfrunda utan henne (någonsin). Så att det är just spelandet som klämmer tror jag inte.


Och du tror att det här förhållandet kommer att hålla? Jag gillar inte din flickvän, vilken parasit och kontrollbehov hon har, hon borde bokstavligt talat skaffa sig ett eget liv innan hon går in i ett förhållande och ska ta över ditt. Du kommer inte ha några vänner kvar tillslut och bli som henne. Undrar vad nästa krav kommer att vara? För det kommer fler garanterat. Sätt ner foten och stå upp för dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback