Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 22:31
  #1
Medlem
Då är det en vecka kvar tills mitt plan lyfter till Kina, ska ner till Singapore sen kanske vidare till Hong Kong.

Ska stanna 8 dagar i landet. Vill endast ha handbagage. (Qatar Airways)
7KG och 50x37x25cm

Viktigt
Pass (Förnyades förra november) Läste att visum stämpeln på flygplatsen kräver minst 6 månader tills ogiltighets datumet.
Folksam resebevis
Flygbiljett
Mobil + USBsladd. Tänker köpa en laddare där. Eller hoppas på att hotellet har USB laddning
Plånbok / Pengar
Vaccine är taget två gånger.

Kläder

2 Extra t-shirts (+den jag har på mig)
1 Extra par Shorts (+de jag har på mig)
1 Badshorts (Ska besöka vattenland)
2 Extra par underkläder
2 Extra par strumpor

- Kommer nog inte behöva jacka eller varmare kläder då det är 30+ hela veckan.

Övrigt
1 Tandborste
1 Tandkräm på 10ml
1 Deo på 50ml

- Köper en schampoflaska på någon supermarket där, om inte hotellet bjuder.

------------

Vad mer behöver man för att klara sig? Får man ta med sig en rad Panodil?
Citera
2017-07-16, 22:45
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Är du i större städer så är luften väldigt dålig. Men ta med något emot magen också. De har mycket god mat fär, men du får leta efter en bra restaurang. Ta inte första bästa ifrån gatan bara.

Dock finns det en del matstånd med fantastisk kvalitée, och billigt är det också.
Citera
2017-07-16, 22:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Är du i större städer så är luften väldigt dålig. Men ta med något emot magen också. De har mycket god mat fär, men du får leta efter en bra restaurang. Ta inte första bästa ifrån gatan bara.

Dock finns det en del matstånd med fantastisk kvalitée, och billigt är det också.

Har du några tips på något för magen? Brukar inte vara känslig för sådant. Men jag har en resekompis från kina så hon borde kunna guida rätt bra med maten
Citera
2017-07-16, 22:56
  #4
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har du några tips på något för magen? Brukar inte vara känslig för sådant. Men jag har en resekompis från kina så hon borde kunna guida rätt bra med maten

Jag hade inga problem själv när jag var där. Men det kan ju hända att man blir dålig i magen. Köp Resorb t.ex, bra om du skulle ha oturen att få diarée.
Citera
2017-07-16, 23:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag hade inga problem själv när jag var där. Men det kan ju hända att man blir dålig i magen. Köp Resorb t.ex, bra om du skulle ha oturen att få diarée.

Tackar, slänger med ett sådant paket. Lite tråkigt att få akutdiarée när man är ute
Citera
2017-07-16, 23:20
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Tackar, slänger med ett sådant paket. Lite tråkigt att få akutdiarée när man är ute

Se till att T-shirten inte är av bomull utan av funktionsmaterial. Dvs. syntet. Finns sådana i olika färger i sportaffärer. (Stadium har billiga utmärkta av eget märke). Förutom att funktionsmaterialet är bekvämt att ha på sig, är det väldigt lätt (väger hälften av bomull) och lättvättat. Bara att skölja i hotellduschen. Torkar på en halvtimma. När du köper laddare i Kina, se till att det inte är livsfarlig piratkopia som de flesta i Kina är. Skulle nog ta med originalladdaren från Sverige om jag var du. (De väger väl under ett hekto och är ytterst små idag).
Citera
2017-07-17, 01:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Tackar, slänger med ett sådant paket. Lite tråkigt att få akutdiarée när man är ute
Det du vill ha är Immodium eller någon av dess kopior. Det stoppar akut dirarre. Resorb är en vätskeersättning och hjälper inte mot den akuta diarren.
Citera
2017-07-17, 05:33
  #8
Medlem
8 dagar i Kina? Beijing ger 72h och Shanghai ger 144h, dock endast för vistelse inom staden, ej fri cruising ut på landsbygden. Har du tänkt igenom det där med visa? Har du inte biljett ut ur PRC inom visafritiden kan det bli problem om du inte fixar visa i Sverige. Ring ett av visacentrumen i Sverige om du är osäker. Kina är extremfyrkantigt på allt så kolla allt innan avfärd.

Panodil och likanande receptfritt är inga problem.
Citera
2017-07-17, 11:34
  #9
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Mobil + USBsladd. Tänker köpa en laddare där. Eller hoppas på att hotellet har USB laddning

Svenska laddare fungerar faktiskt utan adapter i de flesta uttag i Kina.
Citera
2017-07-17, 20:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
8 dagar i Kina? Beijing ger 72h och Shanghai ger 144h, dock endast för vistelse inom staden, ej fri cruising ut på landsbygden. Har du tänkt igenom det där med visa? Har du inte biljett ut ur PRC inom visafritiden kan det bli problem om du inte fixar visa i Sverige. Ring ett av visacentrumen i Sverige om du är osäker. Kina är extremfyrkantigt på allt så kolla allt innan avfärd.

Panodil och likanande receptfritt är inga problem.

Kanske borde skrivit Asien, ska ner till Singapore i 8 dagar.
Läst på allt här http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ion-Singapore/

Tänker inte stanna längre än 90 dagar så borde inte vara några problem. , 11 dagar totalt med 2 dagars restid samt att jag anländer på natten 3e resdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Svenska laddare fungerar faktiskt utan adapter i de flesta uttag i Kina.

Hon skickade en bild på sin laddare och den ser nästan likadan ut som vår fast kortare stift, tar med och testar, fungerar det så fungerar det. Får se hur jag löser det, men känns att det borde vara rätt safe att köpa en laddare på en "riktigt" affär om det finns?
Citera
2017-07-20, 02:34
  #11
Medlem
Kina har oftast kombiuttag, det nedre uttaget har tre platta stift i en triangel, tror detta är Australiensisk standard, och det övre är ett US där man gjort urskärningar så även en Europlugg passar. Dock är det inte säkert att alla tar Schuko men det brukar gå. Schuko är alltså den Svenska fullsizepluggen som man hittar på dammsugare och liknande med tjockare pinnar. En förlängningssladd med 4-6 uttag kostar 20-30 RMB på en stormarknad, bra att ha speciellt i enklare hotellrum som brukar ha få uttag.

Lokala laddare har alltid US-plugg, de håller hög kvalitet. Är du osäker så undvik de billigaste och gå t ex in i en mobilbutik och köp en märkesladdare från, Vivo, Oppo, XiaoMi. Då får du en kvalitetsladdare men tänk på att snabbladdningsfunktionen är märkesbunden så en XiaoMi högströmsladdare turboladdar inte en Vivo telefon. Finns även Apple original. Powerbanks är billiga här i Kina. Tänk på att köpa en på max 160Wh, gärna max 100Wh så kan du flyga med den. Dom kollar stenhårt och det MÅSTE stå kapaciteten i Wh tryckt på banken, annars får du kasta den.
Citera
2017-08-02, 18:27
  #12
Medlem
Vill bara uppdatera att resan gick allt över förväntan
Inga problem alls med att komma in i Singapore eller att resa vidare till Malaysia efter.

Detta har varit en av den bästa upplevelse jag någonsin gjort i hela mitt liv, kan rekommendera starkt!

Malaysia var lite roligare pga de så extremt låga priserna på taxi och spårvagn, samt maten. Singapore var roligare pga den rena staden och miljön.

Min vanliga laddare fungerade perfekt både i Malaysia och Singapore.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2856297

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback