Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 22:29
  #1
Avstängd
Säg jag vill göra en liten flotte och jag vill vara torr som snus på den, alltså ytan på flotten får aldrig vara under vatten, hur stor måste jag göra flytsaken? Vi kan säga jag väger 100 kg. Vet det har med densitet eller nåt att göra hur bra det flyter men om vi tar frigolit som exempel.

Spelar måtten på frigoliten roll? T.e.x om en frigolitbit med måtten: Längd: 100 cm, höjd:50 bredd: 70 flyter bättre än en bit med måtten : Längd: 120 cm höjd: 40 bredd: 70 cm.
La till 20% i längd men drog av 20% i höjd. Bredd samma på båda. Kommer dom ha samma flytförmåga?
Citera
2017-07-16, 22:38
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
En högre flotte ger förstås mer marginal till vattenytan.
Citera
2017-07-16, 22:50
  #3
Medlem
100 liter "luft" ger flytkraft för 100 kg. Ungefär...

En 200l tunna el oljefat bär alltså upp dig och en kompis.

Säkert samma med frigolit, men ge fan i att skräpa ner vattnet med frigolitbitar.
Citera
2017-07-16, 23:10
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Det här var ju betydligt enklare än din andra fråga, det är Arkimedes princip helt enkelt.

Så många kg som din farkost väger totalt, så många liter vatten måste den tränga undan för att flyta. Om den exempelvis väger 100 kg så måste den del av farkosten som du vill ska vara under vattenytan ha volymen 100 l. Den del av farkosten som är ovanför ytan ger ju ingen (eller extremt liten, luft deplacerar lite det med men bara en tusendedel av vad vatten gör) flytkraft.

Du behöver inte fundera på densiteter, bara vad hela skiten väger och att du ska ha den volymen under vattnet.
Citera
2017-07-17, 00:14
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
En högre flotte ger förstås mer marginal till vattenytan.

Men den är kortare vilket borde påverka
Citera
2017-07-17, 00:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det här var ju betydligt enklare än din andra fråga, det är Arkimedes princip helt enkelt.

Så många kg som din farkost väger totalt, så många liter vatten måste den tränga undan för att flyta. Om den exempelvis väger 100 kg så måste den del av farkosten som du vill ska vara under vattenytan ha volymen 100 l. Den del av farkosten som är ovanför ytan ger ju ingen (eller extremt liten, luft deplacerar lite det med men bara en tusendedel av vad vatten gör) flytkraft.

Du behöver inte fundera på densiteter, bara vad hela skiten väger och att du ska ha den volymen under vattnet.

Så om jag väger 100 kg och inte vill bli blöt när jag sitter på frigoliten, hur stor frigolitbit behöver jag, I kvadratdecimeter? 100 liter låter ganska mycket, bara tänk dig 100 mjölkpaket, tar ganska mycket plats.
Citera
2017-07-17, 00:54
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Så om jag väger 100 kg och inte vill bli blöt när jag sitter på frigoliten, hur stor frigolitbit behöver jag, I kvadratdecimeter? 100 liter låter ganska mycket, bara tänk dig 100 mjölkpaket, tar ganska mycket plats.
Jag tar ett djuuupt andetag... 100 liter säger jag ju, det kan inte anges i dm² men det är detsamma som 100 dm³. Och så är det inte bara din vikt utan hela farkostens vikt, inklusive flytelement som då skulle väga 100 kg.

Om hela skiten med gubbe, skrov, motor, bensin och alltihop väger 100 kg behöver du 100 liter flytkropp men gärna lite extra som marginal.

Hur du räknar ut volymen på din frigolitbit hoppas jag verkligen att du klarar av själv, annars vill jag ha tillbaka all skatt jag betalat till svenskt skolväsende.
Citera
2017-07-17, 01:33
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tar ett djuuupt andetag... 100 liter säger jag ju, det kan inte anges i dm² men det är detsamma som 100 dm³. Och så är det inte bara din vikt utan hela farkostens vikt, inklusive flytelement som då skulle väga 100 kg.

Om hela skiten med gubbe, skrov, motor, bensin och alltihop väger 100 kg behöver du 100 liter flytkropp men gärna lite extra som marginal.

Hur du räknar ut volymen på din frigolitbit hoppas jag verkligen att du klarar av själv, annars vill jag ha tillbaka all skatt jag betalat till svenskt skolväsende.

Så det spelar ingen roll hur dessa 100 dm3 är fördelade? 14 dm lång och 6 dm bred har fortfarande samma volym.
Citera
2017-07-17, 06:34
  #9
Medlem
GalFisks avatar
Korrekt. Så länge dina dm^3 befinner sig under vattenytan gör det precis det samma för flytkraften vilken form de har.
Formen kan du därmed anpassa som du vill för bryggans stabilitet, vatendjup och/eller vilket material du har tillgång till.
Citera
2017-07-17, 16:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Så det spelar ingen roll hur dessa 100 dm3 är fördelade? 14 dm lång och 6 dm bred har fortfarande samma volym.

Om du har något som är 14 dm lång och 6 dm bred så har den ingen volym. Du behöver ha ett djup också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback