Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 12:55
  #25
Medlem
nerdnerds avatar
Svarta hål är ett begrepp som kommer från relativitetsteorin, i form av lösningar (av Schwarzschild, Kerr och Newman) till Einsteins fältekvationer för krökt rumtid, med eller utan källor i form av energi och tryck (i energimomentum-tensorn). Svarta hål kan enligt dessa lösningar bara ha tre egenskaper: massa, rotation, och elektrisk laddning. Och det är allt. Ingen inre struktur. Varför? Därför att innanför händelsehorisonten så är gravitationen för stark för att någonting öht skulle kunna hålla emot. Enligt lösningarnas krökta rumtid är ljuskonen tippad inåt mot hålets centrum, dvs själva tiden är riktad inåt centrum. Enda sättet att komma ut skulle vara med en tidsmaskin. Och i centrum finns en singularitet där själva rumtiden tar slut i en oändlig krökning. Teorin har sedan stärkts av hur Oppenheimer (samma som ledde atombombsprojektet!) och Snyder visade med teoretiska beräkningar hur ett svarta hål kunde bildas från kollapsande materia, och med Hawkings och Penroses singularitetsteorem om att singulariteter måste bildas om vissa väldigt allmänna förutsättningar är uppfyllda.

Så långt ursprunget till begreppet och lösningarna som motiverade det. Man kan naturligtvis inte se in i svarta hål, men de ger ändå observerbara konsekvenser i sin omgivning pga sin starka gravitation. T ex de stora svarta hålen i galaxernas centrum avslöjar sig med de ultrasnabba stjärnor som finns i banor runt det. Man tror även att kvasarerna har stora svarta hål i sina centrum, som maler ned och hettar upp enorma mängder materia vilket förklarar varför dessa kan läsa så starkt.

Den vetenskapliga bilden av svarta håls inre är numera dock lite mer komplicerad. Teoretiska beräkningar visar att de är instabila nära singulariteten. Detta är inte något som märks utanför hålet, och det tar inte heller bort singulariteten, men det gör ändå att störningar från t ex infallande materia orsakar en jäkla röra. Här är (bl a) några bilder från Kip Thornes bok The science of Interstellar (köp och läs!): https://www.google.se/search?q=bkl+s...2urolp0szVgiM:

Tar man hänsyn till kvanteffekter är det dock möjligt att det inte finns svarta hål! "Svarta stjärnor" ("black stars") är ett sådant beräknat resultat när man tar hänsyn till något som kallas för vakuumpolarisering. Enligt den analysen förändras själva vakuumet (såsom det definieras i kvantfältteori, dvs teorin om alla sorters partiklar som fotoner, kvarkar, elektroner, Higgs, etc) om rumtiden är krökt istället för platt (=det vanliga sättet att räkna). Dessa förändringar orsakar en repulsiv kraft som hindrar det svarta hålet och dess singularitet från att öht bildas. Iaf under vissa förutsättningar. Istället för ett svart hål har man då något hårt som består av detta "polariserade vakuum", och bara är nätt och jämnt större än ett svart hål. Och det är hett pga Hawkingstrålning som ändå fungerar pga den starka gravitationen. https://en.wikipedia.org/wiki/Black_...ssical_gravity)
Är detta sant? Tyvärr vet vi inte förrän vi har en bättre teori om kvantgravitation. "Svarta stjärnor" är ett resultat från en semiklassisk analys, dvs där man fuskar lite med kvant därför att detta är det bästa man kan göra just nu.
Citera
2017-07-25, 05:59
  #26
Avstängd
ProfessorVems avatar
Ja en porrstjärna...

skämt åt sido...

Ett svart hål är ett mysterium... Det är allt jag vet om svarta hål.
Citera
2017-07-26, 01:00
  #27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag tror att ett svart hål består av järn. När solen inte kan förbruka sitt vätet, omvandlas vätet till järn och solen sväller upp och sedan exploderar och faller tillbaka till en vit dvärg.

Med lite otur blir denna vita dvärgen ett "svart hål", dvs en vit dvärg gjord av järn med en otrolig gravitation att inte ens lyse mitt kan fara ifrån.

Jag skulle nog säga att ett svart hål är flytande också.
Citera
2017-07-26, 14:19
  #28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror att ett svart hål består av järn. När solen inte kan förbruka sitt vätet, omvandlas vätet till järn och solen sväller upp och sedan exploderar och faller tillbaka till en vit dvärg.

Med lite otur blir denna vita dvärgen ett "svart hål", dvs en vit dvärg gjord av järn med en otrolig gravitation att inte ens lyse mitt kan fara ifrån.

Jag skulle nog säga att ett svart hål är flytande också.

Om gravitationen är så stark att inte ens ljus kan ta sig loss, så är den också för stark för att någon av naturens kända krafter ska orka hålla emot. Svarta hål gjorda av järn strider mig relativitetsteorin, men om inte relativitetsteorin är sann, vad menas då ens med svarta hål? Svarta hål är ju ett begrepp som kommer från relativitetsteorin och vissa lösningar (ffa av Schwarzschild, Kerr och Newman) till dess ekvationer. Och man har också observerat objekt i universum som verkar kunna förklaras av just de egenskaper som dessa lösningar borde ha.
Citera
2017-07-26, 14:56
  #29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om gravitationen är så stark att inte ens ljus kan ta sig loss, så är den också för stark för att någon av naturens kända krafter ska orka hålla emot. Svarta hål gjorda av järn strider mig relativitetsteorin, men om inte relativitetsteorin är sann, vad menas då ens med svarta hål? Svarta hål är ju ett begrepp som kommer från relativitetsteorin och vissa lösningar (ffa av Schwarzschild, Kerr och Newman) till dess ekvationer. Och man har också observerat objekt i universum som verkar kunna förklaras av just de egenskaper som dessa lösningar borde ha.

Med tanke på att när en stjärna har utnyttjat sitt bränsle så omvandlas dessa bränsle till järn och därmed så sväller stjärnan upp till en röd jätte.

Efter denna röda jätte exploderar så sjunker den ihop till en vit dvärg. En vit dvärg har också enorm hög dragningskraft, men inte tillräckligt stor som ett svart hål har.

Här antar jag också att den vita dvärgen är också gjord av brinnande järn.
Med lite otur i explosionen av den röda jätten så kan den vita dvärgen bli ett svart hål.

Här antar jag att det svarta hålet är också en vit dvärg, med högre dragningskraft och därmed släpper den inte ut något ljus. Svarta hålet är därmed alltså en stjärna av järn och väldigt varm.

Eller?
Citera
2017-07-28, 04:17
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Många tror att ett svart hål är en portal till en annan dimension. Men jag har svårt att kunna tro det.
Svarta hål uppstår när röda jättar imploderar och sugs ihop snabbt och då bildas det ett svart hål.

Enligt mig så tror jag att hålet är endast svart för att gravitationen är så stark att den inte släpper väg något ljus.
Men låt oss säga att vi tar ett rymdskepp och flyger in i ett svart hål. Då är jag ganska säker på att det svarta hålet är egentligen en brinnande stjärna med en sådan enorm densitet så att den suger upp all ljus. Men på vägen dit så kan man se att detta svarta hål är ett brinnande klot, precis som solen.

Är det fler som tror samma sak, att ett svart hål är egentligen inget hål, utan precis som alla andra stjärnor ute i rymden - Runda och brinnande klot. Skillnaden är att det svarta hålet har en en enorm gravitation som inte släpper iväg något ljus.
ja det är säkert inget hål, men det är ju ett klot som är jävligt komprimerat och det är ingen brinnande stjärna då den dött.
Citera
2017-07-28, 10:35
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Med tanke på att när en stjärna har utnyttjat sitt bränsle så omvandlas dessa bränsle till järn och därmed så sväller stjärnan upp till en röd jätte.

Efter denna röda jätte exploderar så sjunker den ihop till en vit dvärg. En vit dvärg har också enorm hög dragningskraft, men inte tillräckligt stor som ett svart hål har.

Här antar jag också att den vita dvärgen är också gjord av brinnande järn.
Med lite otur i explosionen av den röda jätten så kan den vita dvärgen bli ett svart hål.

Här antar jag att det svarta hålet är också en vit dvärg, med högre dragningskraft och därmed släpper den inte ut något ljus. Svarta hålet är därmed alltså en stjärna av järn och väldigt varm.

Eller?

Det är bara de mest massiva stjärnorna som kommer att omvandla bränsle till järn och de sväller inte upp till röda jättar utan exploderar som supernovor. Mindre massiva stjärnor kan bli röda jättar och vita dvärgar men de består inte av järn och de kan inte bli svarta hål. Efter vad jag kommer ihåg från den kurs om stjärnors struktur och utveckling som jag en gång gått.
Citera
2017-07-28, 11:34
  #32
Medlem
jiZZeds avatar
Ett svart hål kan väl aldrig ha en definierbar "massa" så som man pratar om i andra objekt p.g.a att när man närmar sig singulariteten så kröks tidsrummet oändligt och vad jag antar så bryts naturlagarna ner.. Är inte direkt så himla insatt i det men så jag har förstått det iallafall.

Att det skulle kunna vara en form av portal, "wormhole" mellan olika punkter i tidrummet är dock inte omöjligt.. kanske även så att det gör det möjligt att kunna färdas genom tiden själv.. linjär tidslinje så bara framåt aldrig bakåt i tiden. Men detta är ju bevisat. Relativitsteorin säger ju det att gravitationen påverkar tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=vNaEBbFbvcY
__________________
Senast redigerad av jiZZed 2017-07-28 kl. 11:38.
Citera
2017-07-28, 23:55
  #33
Medlem
Newkies avatar
Jag har absolut inte en fysiker-bakgrund. Men vad får folk att tro att man ska kunna färdas genom ett svart hål och på så vis komma ut någon annan stans. Det låter som att någon väldigt oinsatt tror att ett svart hål är en öppning till universums tunnelbanesystem och att man kan resa till vilket annat hål man vill ögonblickligen.

Som jag sa, jag har ingen mer fysikbakgrund är naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Sen blev det maskin. Men är inte ett svart hål en väldigt liten prick med otroligt hög massa?

Som att tro att om man tar tillräckligt hög fart in i en biljardkula så hamnar man på ett annat ställe. Snälla upplys mig?

EDIT: Och även om man hamnade på ett annat ställe när man forcerade in i ett svart hål. Inte ens ljus kan ta sig ut från ett svart hål. Ljusets hastighet är, vad vi vet, den ultimata hastigheten. Så varför ens fundera. Du ramlar ändå tillbaka in när du, teoretiskt, kommer ut på andra sidan...
__________________
Senast redigerad av Newkie 2017-07-28 kl. 23:58.
Citera
2017-07-31, 02:49
  #34
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Om gravitationen är så stark att inte ens ljus kan ta sig loss, så är den också för stark för att någon av naturens kända krafter ska orka hålla emot.

Visst är det därför det kallas hål?

Citat:
Som jag sa, jag har ingen mer fysikbakgrund är naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Sen blev det maskin. Men är inte ett svart hål en väldigt liten prick med otroligt hög massa?

Jag har inte heller någon fysik bakgrund men som jag förstår det kallas det hål just pågrund av singularieten alltså att den "pricken" har en oändlig densitet.
så om du skulle falla innanför ett svarthål skulle rummet bli som en kon där det bar blir mindre och mindre i oändligheten.

Citat:
Men vad får folk att tro att man ska kunna färdas genom ett svart hål och på så vis komma ut någon annan stans.

Fattar inte heller. Har väll med stargate o göra.
Citera
2017-08-05, 15:38
  #35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Ett svart hål kan väl aldrig ha en definierbar "massa" så som man pratar om i andra objekt p.g.a att när man närmar sig singulariteten så kröks tidsrummet oändligt och vad jag antar så bryts naturlagarna ner.. Är inte direkt så himla insatt i det men så jag har förstått det iallafall.

Att det skulle kunna vara en form av portal, "wormhole" mellan olika punkter i tidrummet är dock inte omöjligt.. kanske även så att det gör det möjligt att kunna färdas genom tiden själv.. linjär tidslinje så bara framåt aldrig bakåt i tiden. Men detta är ju bevisat. Relativitsteorin säger ju det att gravitationen påverkar tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=vNaEBbFbvcY

Eller så är det rent bullshit det där med ljuset har snabbast hastighet?

Jag tror att om man åker in i ett svart hål så kommer man se tillslut att detta svarta hål är enormt ljus på ytan, och jävligt varm också.

Allt snack om "maskhål" hit och dit är bara sci-fi.
Citera
2017-08-21, 23:16
  #36
Medlem
526s avatar
Tror en funktion de har är att komprimera mala ner allt till gammastrålning och skicka ut det i rymden. Som en kosmisk kvarn, drar in allt och finfördelar till högfrekvenser. Gamman fördelas i kosmos och blir mer och mer lågfrekvent ner till infra sen tillbaka till ett svart hål ut som gamma runt runt. Kretslopp av energi som förädlas i den svarta porten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback