Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-17, 06:54
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Det snarare ni som är korkade som lägger energi på en Civava
Lol den dagen man får rabies av en Civava är när alla är Zombier.

Kom igen personen tryckte annsiktet mot hunden thats it vad är det att diskutera? Varför göra stora saker av det hela?

Vet du ens vad rabies är? Tror du på fullaste allvar att hundens ras eller storlek har någon betydelse? Om du faktiskt gör det så är du nog bland de sista att diskutera hundar över huvud taget, eller diskutera något levande ting.

Ska vi inte svara i tråden som TS skapat för att be om hjälp?

Jag trycker ansiktet mot min hund utav större slag precis hur mycket jag vill utan att blivit biten. Även främmande barn har vart nog snabba att springa fram till min "farliga kamphund" utan att hon huggit, jag har sett att hon blivit pressad, stressad och i försvarsposition men inte en enda gång har hon bitit någon.

Som andra skrivit (förutsatt att hunden är minst lika bra uppfostrad som min är - första hund jag haft) så krävs det en hel del för en hund att gå till attack.
Så det finns två alternativ här, rumskompisen är helt bombad i huvudet och antagligen försökt plåga hunden eller så är hunden extremt ouppfostrad.

Men sånt här släpps lätt på, "åh vad puttinuttit då att lillen bits, haha". "Åh den kan inte göra någon illa". Men tydligen så kan den och då är det dags att tänka på vad man gjort för fel under de fyra år man försökt uppfostrat hunden. TS vill inte det, TS hela värld verkar raseras om hon skulle inse att hon kanske gjort fel någon gång
Citera
2017-07-17, 07:04
  #50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DVD-spelare
Vet du ens vad rabies är? Tror du på fullaste allvar att hundens ras eller storlek har någon betydelse? Om du faktiskt gör det så är du nog bland de sista att diskutera hundar över huvud taget, eller diskutera något levande ting.

Ska vi inte svara i tråden som TS skapat för att be om hjälp?

Jag trycker ansiktet mot min hund utav större slag precis hur mycket jag vill utan att blivit biten. Även främmande barn har vart nog snabba att springa fram till min "farliga kamphund" utan att hon huggit, jag har sett att hon blivit pressad, stressad och i försvarsposition men inte en enda gång har hon bitit någon.

Som andra skrivit (förutsatt att hunden är minst lika bra uppfostrad som min är - första hund jag haft) så krävs det en hel del för en hund att gå till attack.
Så det finns två alternativ här, rumskompisen är helt bombad i huvudet och antagligen försökt plåga hunden eller så är hunden extremt ouppfostrad.

Men sånt här släpps lätt på, "åh vad puttinuttit då att lillen bits, haha". "Åh den kan inte göra någon illa". Men tydligen så kan den och då är det dags att tänka på vad man gjort för fel under de fyra år man försökt uppfostrat hunden. TS vill inte det, TS hela värld verkar raseras om hon skulle inse att hon kanske gjort fel någon gång
Äh rabies är hemlösa som får och det är en Civava. Civava är ettrig!
Citera
2017-07-17, 09:37
  #51
Medlem
W.Smiths avatar
Hunden ska givetvis avlivas, det är inget snack om saken om man är vettig i huvudet. Nästa gång du skaffar hund ser du till att lägga många timmars träning på den initialt, så att den blir trygg, lugn och stabil.

Avliva den. Tufft beslut, jag vet, men tyvärr är din hund dysfunktionell.
Citera
2017-07-17, 13:36
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nej. Hundar låter normalt folk göra illa dem jävligt mycket innan de ens kommer på tanken att bita på riktigt. Rädda hundar försöker normalt fly, inte sällan till sin husse/matte. Källa: min kompis som sitter bredvid och dricker pilsner och har en veterinärmottagning.

Det beror ju helt på vad man gör med hunden, samt vilken personlighet och husse/matte den har. Det bör din "veterinär"-kompis veta om han kan något om hundar. Håller du hunden nära ditt ansikte och är hotfull är risken stor att den hugger. Det finns en anledning till att du aldrig ska sträcka fram handen till en främmande hund, ännu mindre ditt ansikte. Nu hade inte denna hunden någonstans att fly heller.

Med tanke på TS historia och tillsynes slappa uppfostran är hundens reaktion inte alls märklig. Med detta sagt är hunden opålitlig och bör uppfostras.

Källa: en professor i hundpsykologi som sitter bredvid mig med ett glas rödvin.
__________________
Senast redigerad av Kepler-22b 2017-07-17 kl. 13:41.
Citera
2017-07-17, 14:39
  #53
Medlem
Om hunden 'sprang och hoppade' mot din rumskompis och bet han i ansiktet så borde ni nog tänka på att ta bort hunden.

Om din rumskompis tryckte upp sitt ansikte i hundens ansikte så får han skylla sig själv.
Citera
2017-07-17, 19:11
  #54
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det folk inte verkar fatta här i tråden är att en hund är ett djur. Ingenting kan vara hundens fel, det ligger antingen på djurägaren eller hunden. Ingen avlivar en chihuahua för att denne bitit någon som kommer nära den ned ansiktet då den är rädd. Ingen borde avliva en större hund för det heller för den delen, det är ett hotfullt beteende. Där har faktiskt chihuahuan för en gångs skull markerat rättfärdigt.

Jag vet inte exakt vad du ska göra TS. Han kände ju redan hunden och bor med den och borde ha vetat att den är räddhågsen, men ansvaret är troligen rent lagligt sett på din sida. Skulle han nöja sig med sjukvårdsomkostnaderna? Det borde du faktiskt minst betala.
Citera
2017-07-21, 13:35
  #55
Medlem
Äppelkäcks avatar
Nu är ju chihuahua en ras med ganska tuff självsäker mentalitet, om de inte är rädda skitkryp.
Hade de varit medelstora och haft samma mentalitet som de har hade de inte funnits en hundradel så många, de hade inte blivit populära, inte avlats utan urskiljning av puckade brudar eller penningkåta skojare och de hade inte hamnat hos mesiga gullegullägare heller. De hade troligen också toppat statistiken för raser som avlivas pga kass mentalitet (aggressivitet och rädslor).

Hade TS chihuahua varit en lite större hund kunde kompisens halva ansikte ha rykt. Rädda, osäkra hundar är de allra farligaste. Tyvärr mår nog TS obalanserade hund bättre av en sista spruta än att behöva leva vidare med sin osäkerhet och rädslor, retande "husse" och ursäktande matte som inte lyckats få stackaren trygg och harmonisk under fyra år. Chihuahua är ingen lätt ras eftersom det bara finns en liten del bra stabila exemplar som inte ballar ur åt något håll av lite normal felbehandling.
Citera
2017-07-21, 16:24
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
När inte ens ägaren känner sig trygg med att lämna sin hund med ett barn, då är det absolut läge att fundera på att ta den av daga.
Mycket värre med ägare som inte vill erkänna att hunden har svårt i vissa situationer och därför ser till att undvika dessa.

Finns ingen anledning att avliva hunden pga något sådant här, däremot bör man naturligtvis inte avla på den, hur många skönhetstävlingar den än skulle vinna.
Citera
2017-07-21, 17:58
  #57
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felba01
Det var bara 1 stygn. Håller med och jag har varnat folk att han kan bita om han känner sig tillräckligt hotad så jag kan inte ha gjort mer för att förhindra det här.
Hur sa? ...till att börja med hade kunnat sagt åt din pojkvän att inte förstöra hunden din;
Citat:
Jag vet att min hund har tendens att bita min kille men det är för att min kille håller på och jävlas med hunden på skoj
Samt;
Citat:
Jag har gjort allt jag kan för att förhindra den här typen av situation och tränat hunden med att vara med andra människor. det tar tid för hundar att bli tränade och speciellt när det kommer till osäkerhet.
Really?

Du hade säkert kunna göra hundra saker annorlunda för att skapa dig en trygg & stabil hund men istället har du låtit hunden lida och nu har du resultatet, en otrygg hund som bits.
Det där med hundkörkort tyckte jag först lät som en dum idè men nu har jag börjat ändra åsikt..
Citera
2017-07-30, 23:35
  #58
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastakastrullen
Lite knivigt fall anser jag. Man bör understryka det faktum att en frisk hund har väldigt långt till att bita. Man kan normalt gå långt innan en hund tappar tålamodet, än längre till att hunden faktiskt biter.

Å andra sidan har du en poäng i att man ska visa respekt mot hunden. Att gå upp nära ansiktet på en hund man inte känner så bra är inte särskilt smart. Men att hunden reagerar med att bita är inte befogat. Om din kompis kroppsspråk inte var extremt klumpigt eller hotfullt naturligtvis.

Det känns lite som att du försöker lägga över skulden på din vän. För att skydda din hund naturligtvis, inget konstigt alls, jag förstår dig. Men återigen, jag får känslan utifrån min begränsade vetskap om situationen att det stora felet begicks av hunden och inte din vän.

Det är naturligtvis inte ett måste att avliva hunden efter händelsen. Men hunden har bitit och lär göra det igen. Att ha hundvakter är nog ingen bra idé i framtiden. Och din pojkvän kanske ska överväga att sluta reta hunden när han leker med den.

Jag håller med dig om att det ska ta tid innan en hund biter MEN med tanke på hundens historia, som rumskompisen är medveten om, och när ägarna dessutom hade sagt nej till hundvakt gör att jag ändå tycker att han gjorde fel. Han är 24 och människa vilket borde göra att han har mer vett i huvudet, tycker man. Hundar går ofta på instinkter, de kan inte planera och beräkna på samma sätt. Inkompetent rumskompis som inte borde ha varit nära hunden själv. Man tar dessutom i regel inte kontakt med andras djur bara sådär, speciellt inte när de inte är med.

Jag håller med om att pojkvännen inte ska reta hunden så den bits, det är bara att uppmuntra sådant beteende och chihuahuaor är ju redan ofta lite ettriga av sig. Jag leker ofta med min hund (inte chihuahua) och hon lägger käkarna kring handleden men inte för att bitas utan snarare "hålla i hand". Hunden behöver kompetent träning av en stabil och kunnig tränare, vilket jag är osäker på om TS pojkvän är. Sorry för lite stabbig text utan inlevelse, är oerhört trött.
Citera
2017-07-30, 23:58
  #59
Medlem
Nefelibatas avatar
Förslagsvis borde TS betala sjukvårdskostnaderna till rumskompisen och säga att han kanske inte borde trycka upp sitt ansikte bara sådär mot hundar och sedan flytta bort från rumskompisen till en egen lägenhet där ts har uppsikt över hunden. Sedan borde ts lämna bort hunden eller se till att få kompetens nog att träna hunden så att den kan hantera att få ansikten upptryckta mot sig. Men bara för att hunden ska kunna hantera det betyder inte att människor ska göra det. Sedan skäller du ut din pojkvän som "på skämt"hetsar upp en osäker hund så mycket att den bits. Det verkar inte finnas någon konstruktiv anledning från hans sida och gör den bara mer osäker. Alla borde ta och växa upp, inklusive hunden.
Citera
2017-07-30, 23:59
  #60
Medlem
TS ska vara glad över att deras vän inte åberopar skadestånd för skadorna, vilket jag tycker vore fullt rimligt. Ägaren har ett strikt skadeståndsansvar över sin hund enligt lagen tillsyn över hundar och katter och blir skadeståndsskyldig även om TS inte var på plats.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback