Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-07-26, 10:53
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madlool
Jäklar vad det här exploderade. I alla fall, jag hittade ett rum hos ett trevlig par i Tallkrogen! Jag var där igår och tittade runt. Älskade området och avståndet till stan! Så allt är fixat med hyresvärden nu och det är där jag kommer bosätta mig. Tack så hemskt mycket alla som svarade, hade inte kunnat välja rätt utan er hjälp!

Ja Tallkrogen är bra. går snabbt att ta sig in till Söder, nära till Globenområdet etc. Hoppas du får bo där hela studietiden om du trivs. Ställ dig i kö för studentlägenhet i alla fall, är bara att tacka nej om du blir erbjuden och inte vill ha den just då och fortsätt stå kvar i kön, man vet aldrig.
Citera
2017-07-26, 11:11
  #110
Medlem
Det viktigaste är att du väljer ett boende som är nära en t-bana/pendel när du flyttar hit. Sen kan du alltid flytta när du vet mer. Och under tiden har du ändå nära till det mesta.

Jag gjorde så när jag för många år sedan flyttade till Stockholm. Visste ingenting om områdena men hade bara någon dag på mig att fixa boende pga arbete.

Det perfekta boendet i Stockholm får du fixa med tiden. Inget du kan göra utan större summor pengar på banken.
Citera
2017-07-26, 11:21
  #111
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Är mest hemma i områdena på Storstockholms Norra/Västra sida, så södra delarna lämnar jag åt någon annan att recensera.

Att undvika: Tensta, Rinkeby, Husby, Akalla, delar av Kista, Grimsta, delar av Vällingby.

Lugnt: Bromma, Bromsten, Stora/Lilla Essingen, större delen av Spånga, större delen av Sundbyberg, Danderyd.

Jakobsberg/Järfälla, Täby och Solna är till största delen bra områden. Dessa hör inte till Stockholm, men många studenter bosätter sig där då det är nära in till stan och kommunikationerna är goda.
Håller med den här kartan bra. Jag är även ifrån norra Stockholm.
Blackeberg är relativt svenskt en klar majoritet svenskar och helsvenska familjer, stor-halvstor minoritet rasblandare och latinos, väldigt svenskt om man jämför med t.ex. Grimsta, hässelby gård, etc.

Nämner förorten då den ligger på gränsen mellan Vällingby och Bromma men ändå på Brommasidan.

Den här kartan är ganska bra:
http://imgur.com/a/LmMT6
__________________
Senast redigerad av G13Haze 2017-07-26 kl. 11:32.
Citera
2017-07-29, 15:45
  #112
Medlem
Kul att du hittade boende TS. Jag är nyinflyttad bonde och ska också börja Tekniskt basår på KTH Campus. Eftersom jag inte stått i bostadskö så länge så var hyresrätt inte aktuellt. Först tittade jag på boende i Danderyd/Täby men insåg att roslagsbanan är kaos lång tid framöver. Tittade även på boende efter röda linjen ned mot Fruängen och även i Solna. Det slutade med att jag köpte en bostadsrätt i Silverdal i södra Sollentuna. Det är ca 30-35 min pendling till KTH med 1 byte, buss och sedan röda linjen från Danderyd sjukhus. Trivits bra de få veckor jag bott här, verkar vara ett lugnt område då det är avsides och allt känns nybyggt.
Citera
2017-08-08, 20:17
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madlool
Hej!

Ska börja plugga på KTH till hösten och söker därför boende. Enda problemet är att jag försöker undvika alla skit områden. Jag bor i Malmö nu och vet hur illa det kan vara. Kan ni berätta om vilka områden man ska absolut undvika och vilka områden är helt okej? Är botkyrka okej till exempel? Är Sätra okej?

Är tacksam för alla svar, tack i förhand.

Det första du ska göra är att skaffa en karta. Gator och torg och hur du tar dig fram.
Sedan ett SL kort, finns på många ställen att köpa, hör med din närmaste butik.
SL center vid sergelstorg är annars ett säkert kort.
SL karta över hur linjerna går. Lär dig, grön, blå och röd. Linjernas nummer går aldrig att lära sig.

Områden du ska undvika är parker på nätterna.

Bostadsområden kan man inte säga att just Rinkeby är värst men vill du ha billig grönt och frukt har det bra priset, på köpet för du niqab brudar och karlar i klänningar. Alla är somalier.

Botkyrka är OK, det beror på hur du rör dig, om du är ute på nätterna och har cykeln på gården.
Kort kort eller kort klänning, du sköter ditt och skiter i andras liv.

Sätra är väl OK, men det är samma regler där som i Botkyrka.
Klart att det är ett pissområde men har du fått lägenhet i sätra, Grattis.

Prata inte med okända, invandrarkillar glor obehindrat på alla tjejer och vifta inte med att du har x antal stålar.
Citera
2017-08-09, 22:51
  #114
Medlem
För kännedom:

Lidingö är ett fantastiskt område, tillsammans med Djursholm, Bromma samt delar av Täby är Lidingö ett av få ställen som inte översvämmats av babbar.

Fattar verkligen inte vad folk har emot judar?

Blir fan förbannad på er jävla antisemiter!
Citera
2018-04-15, 13:26
  #115
Medlem
Stockholms bostadskö har studentbostäder, bla med adress Roslagstullsbacken - skitbra läge nära KTH och mysigt off, fast i stan
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback