Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-16, 17:27
  #1
Medlem
Kontextuss avatar
Det här är kanske en fånig fråga men jag har länge undrat om det finns någon risk för att en påslagen radio nära en dator (ej trådlös) kan påverka uppladdningen av en fil från datorn till en webbserver? Jag syftar då på själva kvaliteten. T ex en zipfil med ljud och bilder.
Citera
2017-07-16, 17:43
  #2
Medlem
J1948Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
Det här är kanske en fånig fråga men jag har länge undrat om det finns någon risk för att en påslagen radio nära en dator (ej trådlös) kan påverka uppladdningen av en fil från datorn till en webbserver? Jag syftar då på själva kvaliteten. T ex en zipfil med ljud och bilder.
Nej
Citera
2017-07-16, 18:13
  #3
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J1948M
Nej
Kort och koncist men jag skulle vilja få ett mer detaljerat svar. På vilket eller vilka sätt är datorn skyddad från ström- och radiostörningar?
Citera
2017-07-16, 18:17
  #4
Medlem
bravehs avatar
Vet ej men min microvågsugn slår ut min uppkoppling helt när jag är för nära med laptopen så borde inte vara helt omöjligt att en radio kan störa.
Citera
2017-07-16, 18:19
  #5
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Vet ej men min microvågsugn slår ut min uppkoppling helt när jag är för nära med laptopen så borde inte vara helt omöjligt att en radio kan störa.
Tycker du inte att det är lite skillnad på en mikro och på en radio? Den ena värmer mat så den blir glödhet samt har ofta värdelös isolering, den andra tar enbart emot signaler och ger inte ut någon egen.
Citera
2017-07-16, 19:15
  #6
Medlem
En mikro kan som tidigare sagt påverka den trådlösa uppkopplingen då en del mikrovågsugnar använder samma frekvens som trådlösa nätverk (2.4 GHz). En radiomottagare kan inte påverka en fast koppling då den inte skickar någon som helst signal ut själv. Det som kan påverka en fast kabel är EMI (Electro Magnetic Interference). Skärmade kablar kan användas för att skydda mot det
__________________
Senast redigerad av Heisenbug 2017-07-16 kl. 19:28.
Citera
2017-07-16, 20:34
  #7
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenbug
En mikro kan som tidigare sagt påverka den trådlösa uppkopplingen då en del mikrovågsugnar använder samma frekvens som trådlösa nätverk (2.4 GHz). En radiomottagare kan inte påverka en fast koppling då den inte skickar någon som helst signal ut själv. Det som kan påverka en fast kabel är EMI (Electro Magnetic Interference). Skärmade kablar kan användas för att skydda mot det
Bra svar.. eftersom min dator inte är trådlös utan har fast kabel i så finns alltså enbart risken för så kallade strömspikar men hur stor är risken för sådana med standardkablar och kan strömspikar påverka datorfilers innehåll och kvalitet?
Citera
2017-07-16, 20:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
Kort och koncist men jag skulle vilja få ett mer detaljerat svar. På vilket eller vilka sätt är datorn skyddad från ström- och radiostörningar?

Signalerna i datakabeln har ett system som gör att en fil som inte blir korrekt överförd kaseras direkt och datorn försöker då skicka den igen tills det blir rätt. När den försökt ett visst antal gånger utan att det blivit rätt avbryts försöken.

Därför blir det rätt eller så blir det ingenting alls.
Citera
2017-07-16, 20:46
  #9
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Signalerna i datakabeln har ett system som gör att en fil som inte blir korrekt överförd kaseras direkt och datorn försöker då skicka den igen tills det blir rätt. När den försökt ett visst antal gånger utan att det blivit rätt avbryts försöken.

Därför blir det rätt eller så blir det ingenting alls.
Jag säger som danskarna; Mange tak! Är du elektriker eller varifrån kommer din visdom?
Citera
2017-07-16, 20:47
  #10
Medlem
Alla paket som skickas över nätverket har en sk checksumma, när ett paket tas emot kontrolleras checksumman mot paketets innehåll, matchar det så accepteras paketet, har någon etta blivit en nolla på vägen så failar checken och paketet droppas. Men eftersom nästan alla protokoll som skickar filer använder TCP kommer en omsändning isf göras.

Att du skulle behöva en skärmad kabel (STP) ser jag som föga troligt. Snabb googling
Citat:
The best use for STP cables are in industrial settings with high amounts of electromagnetic interference, such as a factory with large electronic equipment
Citera
2017-07-16, 20:49
  #11
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenbug
Alla paket som skickas över nätverket har en sk checksumma, när ett paket tas emot kontrolleras checksumman mot paketets innehåll, matchar det så accepteras paketet, har någon etta blivit en nolla på vägen så failar checken och paketet droppas. Men eftersom nästan alla protokoll som skickar filer använder TCP kommer en omsändning isf göras.

Att du skulle behöva en skärmad kabel (STP) ser jag som föga troligt. Snabb googling
Stort tack även till dig fast nu på svenska Varifrån har du fått dessa kunskaper?
Citera
2017-07-16, 20:55
  #12
Medlem
husalfens avatar
TCP/IP

/husalfen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback