Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-16, 16:01
  #13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag är vare sig biolog eller genetiker, men jag gillar att spekulera och generalisera kunskap från ett område till ett annat närliggande.

En del fåglar, tex påfågeln, har fjädrar som knappast har någon praktisk funktion att fylla, men tusentals år av evolution har ändå inte gjort att påfåglarna blivit av med sina fjädrar. Det måste alltså finnas någon anledning till dem, och en rimlig gissning är att de används som indikator för styrka och hälsa: "Kolla på mig, jag är så bra jägare så jag kan kosta på mig dess pråliga fjädrar!" Det är inte otänkbart att håret vi människor har på huvudet fyller en liknande funktion: vi kan snabbt se på håret om människan är sjuk eller inte, om människan äter tillräckligt och så vidare. Idag är det inte mycket till funktion, men för 50K generationer sedan var saken helt annorlunda.

Det VET man ju, att påfågelhanen fäller ut sina långa, vackra stjärtfjädrar för att imponera på honorna. Honorna i sin tur är gråbruna och tråkiga... och så är det ofta i naturen.
Citera
2017-07-16, 16:07
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är mycket möjligt att stenåldersmänniskan hade diverse grejer som signal för bra hälsa och förmåga att jaga, det är inget jag vet något om. Men jag tror att ju längre tillbaka i tiden man tittar, desto viktigare var de rent biologiska signalerna, och där lär ju hår vara den mest synliga av dem.

Du kan ju jämföra dagens västerländska samhälle med tex masajerna: enligt någon dokumentär jag såg för många år sedan (dock efter 2000) så är den mest eftertraktade egenskapen hos en man förmågan att hoppa högt. Ju högre en man kan hoppa, desto högre är hans värde på "datingmarknaden". När senast hörde du en västerländsk kvinna bli imponerad av att en man hoppar högt? Det funkar inte, men det funkar med att ha flashiga kläder, eller dyra klockor/bilar/kläder...

funkar det verkligen? (jag har dålig koll på datingmarknaden måste erkännas)
Citera
2017-07-16, 16:11
  #15
Medlem
Europes avatar
De humanbiologer jag har hört/läst verkar ha antagit samma sak som jag själv, nämligen att vi har kraftigt hår på huvudet som skydd mot solen. När solen står mitt uppe på himlen och vi går på två ben, så träffas inte minst hjässan av solens strålar. Dessutom är våra huvuden/hjärnor speciellt känsliga för överhettning. Detta alltså utöver vår andra försvarsmekanism mot överhettning, nämligen svettning, som kyler ned huden.

Om vi ser på vår arts existens, så har vi under större delen av tiden levt i varmare klimat som jägar- och samlarfolk som är aktiva på dagen. På många håll har männen dessutom jagat större villebråd med utmattningsjakt, vilket kräver att lägga under sig långa avstånd till fots under solsken. I första hand är det väl svettandet som krävs för det. Jämför det med många andra snabbare rovdjur i Afrika bland de större däggdjuren som smyger sig på nära och sedan jagar bytet under korta, explosiva jakter, för att (om man inte fångar villebrådet) snabbt ge upp och lägga sig i skuggan för att vila för att inte drabbas av överhettning.
Citera
2017-07-16, 16:18
  #16
Medlem
stahlhelm1916s avatar
håret vi har på huvudet är döda celler.
ganska logiskt att det växer bort från kroppen
Citera
2017-07-16, 16:24
  #17
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
håret vi har på huvudet är döda celler.
ganska logiskt att det växer bort från kroppen

Nej, de är proteinutväxter. Det är därför du inte kan få ut någon DNA från ett hårstrå (till skillnad från en död cell), men däremot från hårsäcken om den har ryckts ut tillsammans med hårstråt. I första hand består hår, naglar, horn, päls, fjädrar m.m. av keratin och har olika funktioner (skydd, känsel m.m.). Leddjurs hårutväxter består istället av kitin.
Citera
2017-07-16, 16:37
  #18
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag är vare sig biolog eller genetiker, men jag gillar att spekulera och generalisera kunskap från ett område till ett annat närliggande.

En del fåglar, tex påfågeln, har fjädrar som knappast har någon praktisk funktion att fylla, men tusentals år av evolution har ändå inte gjort att påfåglarna blivit av med sina fjädrar. Det måste alltså finnas någon anledning till dem, och en rimlig gissning är att de används som indikator för styrka och hälsa: "Kolla på mig, jag är så bra jägare så jag kan kosta på mig dess pråliga fjädrar!" Det är inte otänkbart att håret vi människor har på huvudet fyller en liknande funktion: vi kan snabbt se på håret om människan är sjuk eller inte, om människan äter tillräckligt och så vidare. Idag är det inte mycket till funktion, men för 50K generationer sedan var saken helt annorlunda.

Många egenskaper har betydelse för t.ex. honornas val av sexpartner. Många av dessa kan dock uppfylla flera funktioner samtidigt och rätt naturligt blir de som allra bäst uppfyller en nyttig funktion även attraktivare sexuellt. Påfågelhanens fjäderdräkt är däremot intressant för att den förefaller snarare vara en nackdel för överlevnad. När det gäller den, så är det lite klurigare att förklara dess existens. Teorin är väl att den har tämligen rent sexuellt attraherande funktion på honor (vilket i sin tur bara förstärker urvalet för den egenskapen). Förutom att den lär skvallrar om bl.a. hanens hälsa, så kan den möjligtvis reflekterar att den även har goda gener i form av: "Hej, jag har den är enormt opraktiska fjäderdräkten, men har tack vare mina andra lyckade egenskaper ändå lyckats överleva trots den." Det är i förbigående ganska vanligt med sådana egenskaper just bland hanfåglar, för bland dem finns det rätt gott om flamboyanta skrytpellar.
Citera
2017-07-16, 16:57
  #19
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Flint på män signalerar ju att de uppnått en viss ålder och klarar sig utan den hårhjälm som föreslås i trådstarten så det kan mycket väl vara en statusgrej. (nu kommer nog hela flashback att bestrida min teori i och med att flint på en karl är lika oattraktivt som breda höfter på en tjej...)
Citera
2017-07-16, 17:31
  #20
Moderator
-Info-s avatar
Något jag funderat på är om manlig flintskallighet kan ha gett någon slags fördel (bland äldre) i strid:

https://www.hairlosstalk.com/interac...-41-png.55546/
https://www.angrymetalguy.com/wp-con...nd-343x500.jpg
http://www.coolmenhairstyles.com/wp-...ing-Man-41.jpg
https://thebaldgent.com/wp-content/u...s-bald-top.jpg

De som tappar håret med åldern tappar ju bara håret ovanför ögon och panna. Då minskar ju risken att håret åker för ögonen i samband med strid.

Förut lär ju även männen ha haft långt hår (till vardags) och då kan ju tjockt hår som åker för ögonen i fel ögonblick vara en nackdel.
__________________
Senast redigerad av -Info- 2017-07-16 kl. 17:42.
Citera
2017-07-16, 17:37
  #21
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Flint på män signalerar ju att de uppnått en viss ålder och klarar sig utan den hårhjälm som föreslås i trådstarten så det kan mycket väl vara en statusgrej. (nu kommer nog hela flashback att bestrida min teori i och med att flint på en karl är lika oattraktivt som breda höfter på en tjej...)

Varför skulle man klara sig utan hårhjälmen bara för att man blivit äldre menar du? Skelettet blir ju skörare med åren så behovet av ett extra skydd borde ju bara öka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback