Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 11:56
  #1
Avstängd
Har börjat bli intresserad av fåglar på och undrar, vad är den ultimata fågeln? Tänker det måste va nån som klarar sig under alla förhållanden.

Mås kanske? Klarar sig bra i både vatten, i luften, och på land. Har sett fiskmås bygga bo i ett träd i skogen tex. Äter vl vad som helst också i princip och man ser dom ofta på soptippar. Klarar även stora skilnnader i temperatur. Såg en mås i kiruna mitt i vintern ett år och då var det 25-.

Alla rovfåglar går ju bort då dom inte klarar sig utan land. likaså med småfåglar.

Ja, någon mås får bli mitt svar iaf.
Citera
2017-07-16, 12:05
  #2
Medlem
jipeesss avatar
kajan känns som en värdig kandidat,

social, smart, tålig..
Citera
2017-07-16, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Har börjat bli intresserad av fåglar på och undrar, vad är den ultimata fågeln? Tänker det måste va nån som klarar sig under alla förhållanden.

Mås kanske? Klarar sig bra i både vatten, i luften, och på land. Har sett fiskmås bygga bo i ett träd i skogen tex. Äter vl vad som helst också i princip och man ser dom ofta på soptippar. Klarar även stora skilnnader i temperatur. Såg en mås i kiruna mitt i vintern ett år och då var det 25-.

Alla rovfåglar går ju bort då dom inte klarar sig utan land. likaså med småfåglar.

Ja, någon mås får bli mitt svar iaf.

förmdligen kallare än -25 upp i luften. Det finns fåglar som klarar av att komma ihåg saker bakåt i tiden. Vet inte om fiskmåsen är en av dessa varianter.

Jag har en massa gäss. De kanske inte är så tåliga och behöver mat lite då och då men de är mycket bra på att varna när det är någon som är på ingång, dag- som nattetid.
Citera
2017-07-16, 13:14
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
kajan känns som en värdig kandidat,

social, smart, tålig..

Den skulle drunkna i en liten uppblåsbar swimingpool för barn så nej. Hade vi bortsett från att en väldigt stor del av vår planet är vatten så hade kråkfåglar varit på topp. Smarta, tåliga, och äter allt. Samt lever i flock ofta.
Citera
2017-07-16, 13:19
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av whatdoyumean
förmdligen kallare än -25 upp i luften. Det finns fåglar som klarar av att komma ihåg saker bakåt i tiden. Vet inte om fiskmåsen är en av dessa varianter.

Jag har en massa gäss. De kanske inte är så tåliga och behöver mat lite då och då men de är mycket bra på att varna när det är någon som är på ingång, dag- som nattetid.

Ja gäss är en bra kanditat. Dom äter ju mest gräs och växter vilket är bra då det inte alltid finns djur att äta även om det finns vegitation. Så om en mås och en gås hamnade på en ö där det bara fanns gräs och så skulle ju måsen dö. Hamnar dom i havet långt från land så skulle en gås ändå kunna överleva genom att äta småfisk osv.
Citera
2017-07-18, 11:38
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Korpen är iaf en väldigt god kandidat till "ultimat fågel".

Enligt en aktuell studie har korpen förmågan att tänka abstrakt.
Dvs att föreställa sig påhittade situationer.

I studien kunde korpen föreställa sig att en påhittad konkurrent höll den under uppsikt - spanade på den i hemlighet, utan att bli sedd - och därför vidtog korpen i studien åtgärder.

Dvs ungefär som om Du som läser inlägget hade gjort om du hade haft guld att gömma, men eftersom du var orolig för att någon skulle smygtitta på dig medan du grävde ner guldet, så vidtog du åtgärder för att förhindra, eller försvåra, för någon son Eventuellt smygtittade på dig skulle kunna se var du grävde ner det.


Visst är det fantastiskt?

och det är tydligen inte särskilt många andra djurarter förutom korpen som har den förmågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback