Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 11:05
  #1
Medlem
Ett par taggar på kassetten har gått av på min hybridcykel och den är hyfsat sliten ändå. Regnar det så hoppar kedjan. Likaså i brant uppförsbacke.

Hur som haver, jag beställde delar och tvingas nu erkänna att kassetten är betydligt mindre än originalkassetten. Går det att använda en mindre kassett? Eller blir det helt galet? Något lär hända, det fattar jag, men exakt vad?

Kassetterna har lika många klingor. Jag tror att den nya egentligen är till en racer och den gamla, som var på hybrider gissar jag är tänkt för mountainbike. För de har väl större kassetter? Eller är jag helt ute och... cyklar?
Citera
2017-07-16, 11:24
  #2
Medlem
Du kommer att få lägre utväxling. Om den nu är likadan i övrigt, så att den går att montera.
Citera
2017-07-16, 13:34
  #3
Medlem
Det verkar gå att montera. Jag är lite frestad att prova för att se hur det blir, men då blir det jobbigare att byta igen sen.

Går det att byta framdrevet så att det jämnar ut sig, så att säga?
Citera
2017-07-16, 14:44
  #4
Medlem
Visst går det att byta, och kompensera den vägen. Vet dock ej hur komplicerat det är att demontera vevpartiet och byta dreven.

Och så kan det bli problem med växelväljaren, om den inte klarar av så stora drev. Och så kan det bli problem om man ändrar tjockleken på klingorna, läs mer här:

http://www.bicycling.se/artiklar/ked...-valjer-du.htm

En liten rättelse angående utväxlingen, den blir ju högre när man minskar drevstorleken bak.

Och så får man nog korta av kedjan lite också om man bara byter bak, eftersom omkretsen på dreven är mindre.
__________________
Senast redigerad av nermal 2017-07-16 kl. 15:11.
Citera
2017-07-16, 17:47
  #5
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Och så får man nog korta av kedjan lite också om man bara byter bak, eftersom omkretsen på dreven är mindre.
Byter man ut en utsliten kassett där kedjan t.o.m. hoppar får man nog anse att kedjan ska bytas samtidigt.
Citera
2017-07-30, 14:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Byter man ut en utsliten kassett där kedjan t.o.m. hoppar får man nog anse att kedjan ska bytas samtidigt.

Ja självklart. Och kedjebyte har jag gjort förut, men inte mer än så. Jag har också tänkt byta växelvajer och ett par andra saker.
Citera
2017-07-30, 19:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Du kommer att få lägre utväxling. Om den nu är likadan i övrigt, så att den går att montera.

Utväxlingen blir högre med en mindre kassett.
Med en mindre framklinga blir däremot utväxlingen lägre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback