Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-16, 11:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Jag läste fel. Har inte glasögonen på.

Nej, jag kan inte se att några muslimska länder hjälper icke muslimer. Men det kan bero på fattigdom och dåligt politiskt klimat och att västvärlden är rika.

det beror min vän på att det står i koranen och sharia att man ska ha ihjäl alla de som inte är muslimer. de kastar ju av sina egna från tak och klippor när de inte håller med varandra. ta en funderar varför det är sandöken där och varför de alltid har huggt huvudet av varandra/krigat med varandra sedan urminnes tider.
Citera
2017-07-16, 11:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Ja som titeln lyder. Är empati genetiskt? Vilka gener rör det sig om?

Har vi gener fler gener för empati än tex vissa andra världsdelar?

Jag uppfattar thailändare som empatiska men kineser verkar inte vara lika empatiska.

Diskutera!

Det här med kineser och vissa andra östasiater och empati har förundrat även mig.Särskilt det klipp på Youtube där en hundslaktare flår en levande schäferliknande hund precis bredvid en trafikerad gata.
Trots hundens ångest skrik så tycks ingen höja på ögonbrynen??En äldre man passerar helt nära den ångande nyflådda kroppen utan att ens vrida på huvudet.Vad är det som gör sådana handlingar till något vardagligt?
Citera
2017-07-16, 12:11
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Ja som titeln lyder. Är empati genetiskt? Vilka gener rör det sig om?

Har vi gener fler gener för empati än tex vissa andra världsdelar?

Jag uppfattar thailändare som empatiska men kineser verkar inte vara lika empatiska.

Diskutera!
Empati påverkas starkt av kultur och fostran.
Citera
2017-07-16, 12:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Ja som titeln lyder. Är empati genetiskt? Vilka gener rör det sig om?

Har vi gener fler gener för empati än tex vissa andra världsdelar?

Jag uppfattar thailändare som empatiska men kineser verkar inte vara lika empatiska.

Diskutera!
Thailändare är buddhister och buddhismen sätter stor vikt på empati och det är en stor kulturell skillnad mellan det buddhistiska Thailand och statsateistiska kommunistiska Kina det har nog påverkan på empatin.
__________________
Senast redigerad av Barbe 2017-07-16 kl. 13:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback