Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 03:00
  #1
Medlem
teasardigs avatar
Kan vara värt att ha en tråd om nationalekonomen Hans Jensevik(*)? Han verkar ha seglat upp som en favorit bland althögern eftersom han säger precis det de vill höra, nämligen att Sverige håller på att kollapsa. Han har flera gånger blivit intervjuad av den SD-knutna siten Samtiden.

Mannen har ett minst sagt kontroversiellt förflutet som ägare och enda anställd i bolaget Svensk Kommunrating. I det har han i 20 års tid tagit saftigt betalt av kommuner för att ge dem ett finansiellt betyg. Exempelvis till Västervik:

Citat:
I Västerviks-Tidningen femte juni syns tre nöjda herrar hålla upp ett inramat diplom för att kommunen nått fantastiska ekonomiska höjder! Svensk Kommunrating med Hans Jensevik i spetsen har inköpts för 758 920 kronor inklusive moms. Lagen om offentlig upphandling har, som inte är ovanligt, helt satts ur spel. Med andra ord: Diplomet med inramning kostar kommunmedborgarna cirka 760 tusen kronor. Detta diplom får säkerligen en central plats i kommunhuset!

http://nyttarbetarparti.se/2013/07/1...a-inger-wiman/

Många kommuner har han gett ett dåligt betyg och de har inte varit nöjda med hans granskning av deras ekonomi:

Citat:
”Kränkande mot staden”
Stockholms stad undersöker möjligheten att dra företaget Svensk kommunrating inför rätta. Att ge staden det näst sämsta betyg i en finansiell värdering är ett grovt påhopp, anser Stockholms biträdande stadsdirektör Gunnar Björkman.

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/krankande-mot-staden/
Eller Gnesta:
Citat:
Är Gnestas ekonomi att jämställa med PIIGS- länderna*?
I dagarna varnades investerare för att köpa kommunägda Kommuninvests obligationer. Varningen kom från Hans Jensevik, vd och delägare för kreditvärderingsbolaget Kommunrating. Han varnade för att de svenska kommunerna blir nästa finansiella bubbla. "Vad Grekland, Irland och Portugal är för EU - är kommunerna för Sverige", säger Hans Jensevik.

http://www.gnesta.se/kommunpolitik/n...680004610.html
Vissa anser att hela konceptet är bondfångeri:
Citat:
Finansiell elitlicens: Ingenting för 40 000:-
En annan sorts förtäckt reklam kallas vanity awards, "fåfänge-utmärkelser". De utgörs av priser och utmärkelser som mottagaren betalar för. Det normala förfarandet för sådant är ju annars att X helt på egen hand bestämmer sig för att ge Y priset Z, där Z utöver diplom kan innebära penningsummor och annat värdefullt, som Y får enbart för att Y varit så bra på vad det än är X vill lyfta upp. Den motprestation som förväntas av Y är ringa, ofta praktiskt taget obefintlig: ta emot priset i glatt och välklätt skick, hålla ett tal.

http://faktoider.blogspot.se/2014/09...ng-for-40.html

Hans Jensevik gillar inte skatter. Han menar att Uppsalas ekonomi är dålig. Därför borde man inte höja skatten för att kompensera för underskottet utan, hör och häpna, sänka den.
Citat:
Uppsala borde sänka skatten
... Nu meddelar de rödgröna att de föreslår en skattehöjning på 30 öre. De borde i stället ta kontroll och sänka skatten! ...
http://www.unt.se/asikt/debatt/uppsa...n-3879924.aspx

2011 bedömde han att 24 kommuner befann sig i "djup kris" vilket det redan finns en Flashbacktråd om: (FB) Skräcklistan - 24 kommuner i djup kris

Att diskutera: Är Hans Jensevik pålitlig eller en charlatan som hittat ett smart sätt att mjölka svenska kommuner på pengar? Både och?


* Alla andra kändisexperter såsom Hans Brun och Tino Sanandaji har ju fått egna trådar.
Citera
2017-07-16, 08:07
  #2
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
2011 bedömde han att 24 kommuner befann sig i "djup kris" vilket det redan finns en Flashbacktråd om: (FB) Skräcklistan - 24 kommuner i djup kris

Att diskutera: Är Hans Jensevik pålitlig eller en charlatan som hittat ett smart sätt att mjölka svenska kommuner på pengar?
Är Jenseviks moraliska karaktär en politisk fråga? Tråd om hans rating av kommuner finns ju redan.
Personangrepp o smutskastning av meningsmotståndare är ynkligt.
Citera
2017-07-16, 13:20
  #3
Medlem
teasardigs avatar
Känner du till historien om pojken och vargen? Hans Jensevik har onekligen ropat varg många gånger. 2008 fick Hallsberg en "dödskallerating" något som kommunen bestred:

Citat:
Thomas Doxryd (s) är kommunstyrelsens ordförande i Hallsberg. Han anser att analysen i stort saknar förankring i den verklighet han lever i. Thomas Doxryd understryker att Hallsbergs kommun under flera år redovisat ett positivt resultat och i den budget som nu är lagd för 2009-2011 pekar mot ett överskott i kommunens ekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...alle-i-ranking

2001 sa han ungefär samma sak om Linde. Ännu har ingen av kommunerna som pekats ut som "greklandskommuner" konkat.

Vad jag kan läsa mig till studerade Hans Jensevik nationalekonomi på GU 1965-1969. Därefter har han jobbat i det privata och varken skrivit böcker eller forskat. Därför är han lite av ett oskrivet kort.
Citera
2017-07-16, 15:01
  #4
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Känner du till historien om pojken och vargen? Hans Jensevik har onekligen ropat varg många gånger. 2008 fick Hallsberg en "dödskallerating" något som kommunen bestred:



2001 sa han ungefär samma sak om Linde. Ännu har ingen av kommunerna som pekats ut som "greklandskommuner" konkat.

Vad jag kan läsa mig till studerade Hans Jensevik nationalekonomi på GU 1965-1969. Därefter har han jobbat i det privata och varken skrivit böcker eller forskat. Därför är han lite av ett oskrivet kort.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Hela tråden och dina inlägg i den handlar ju bara om att misskreditera en av Sveriges mest seriösa ekonomer eftersom han inte håller med dig. Du är inne på sandlåde-nivå och jag tror det är under de flesta människors värdighet att svara i tråden.

Jag kommer inte heller att skriva något mer i den.

Släng tråden eller ersätt den med en mer seriös inledning röstar jag på.
Citera
2017-07-16, 15:58
  #5
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Hela tråden och dina inlägg i den handlar ju bara om att misskreditera en av Sveriges mest seriösa ekonomer eftersom han inte håller med dig.

Finns det något som styrker påståendet om Jenseviks seriositet? Förutom hans Stefan Ingvesinspirerade frilla?

Min fråga är uppriktig. Jag kan inte hitta något som särskiljer Jensevik från tusentals andra nationalekonomer i Sverige.

Citat:
Släng tråden eller ersätt den med en mer seriös inledning röstar jag på.

Det får moderatorerna avgöra. Håller med dig om att jag nog placerade tråden i fel forum...
Citera
2018-02-20, 14:00
  #6
Medlem
Inlägg i DI av Jensevik idag

https://www.di.se/debatt/debatt-skat...og-invandring/
Citera
2018-02-20, 18:50
  #7
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Inlägg i DI av Jensevik idag

https://www.di.se/debatt/debatt-skat...og-invandring/

Magdalena (eller vem det nu blir som får posten som finansminister efter valet) tvingas snart demontera ladorna och sälja dem till skrotvärdet för att uppehålla illusionen om statens ymnighetshorn som aldrig sinar hur många bidragstagarna än blir. Skrämmande läsning.


Citat:
I det värsta fallet, i slutet av nästa mandatperiod är 600.000 av urbefolkningen öppet arbetslösa och till det många invandrare, kanske 400.000. En miljon skattebetalare blir bidragstagare. Dessutom lär antalet beviljade uppehållstillstånd från då tills nu vara 2 miljoner. Folkhushållets försörjningsbörda blir stor och antalet skattebetalare, kvar i Sverige, närmast orimligt fåtaliga.
Citera
2019-04-18, 17:40
  #8
Medlem
enligt jensevik så tar staten all kommunalskatt och delar sedan ut den enligt en genomsnittsinkomst modell, så kommuner kan inte påverka sina intäkter, bara utgifter.


Kan någon kunnig då svara varför en kommun skulle höja kommunalskatten någonsin med hänvisning till ökade kostnader ? De får ju inte mera resurser själva.
Citera
2019-04-18, 18:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
enligt jensevik så tar staten all kommunalskatt och delar sedan ut den enligt en genomsnittsinkomst modell, så kommuner kan inte påverka sina intäkter, bara utgifter.


Kan någon kunnig då svara varför en kommun skulle höja kommunalskatten någonsin med hänvisning till ökade kostnader ? De får ju inte mera resurser själva.

Som jag förstod det så menar han på att kommunen inte får högre skatteintäkter bara för att det bor många höginkomsttagare i kommunen, utan underlaget är skattesats, antal invånare och den genomsnittliga förvärvsinkomsten i hela landet.

Ingen aning om det faktiskt förhåller sig så, men det låter verkligen som en socialdemokratiskt modell för att dölja alla värdelösa kommuner med dålig skattekraft.
Citera
2019-04-18, 18:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Som jag förstod det så menar han på att kommunen inte får högre skatteintäkter bara för att det bor många höginkomsttagare i kommunen, utan underlaget är skattesats, antal invånare och den genomsnittliga förvärvsinkomsten i hela landet.

Ingen aning om det faktiskt förhåller sig så, men det låter verkligen som en socialdemokratiskt modell för att dölja alla värdelösa kommuner med dålig skattekraft.

ok, fattar om det är så, tack !.

i övrigt är vi överens ang såsse modeller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback