Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-16, 00:30
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Den 26:e mars 2013 släppte Robin Thicke en låt vid namn "Blurred Lines", vars lyrik och medföljande musikvideo framkallade en stor kontrovers bland samtida feminister som ansåg att den var extremt misogyn och sexistisk. Det provocerade dem faktiskt så pass mycket att några feminister släppte denna omtalade parodivideo:

Thicke Parody - Defined lines (Auckland Uni Blurred Lines Parody)
https://www.youtube.com/watch?v=s2M6JUFCCSA

Det ironiska är ju samtidigt att texten och musikvideon till denna parodilåt är tusen gånger mer sexistisk (Oj förlåt, jag glömde bort att det bara män kan vara sexister.)

Självklart förstår jag att originallåten är extremt provocerande för feminister, eftersom den objektivt sätt är sexistisk och patriarkal ur era egna definitioner, men själva problemet för mig är att detta är i princip den enda gången jag upplevt att feminister blivit så här pass upprörda över en låt, och jag har faktiskt aldrig innan eller efter hört dem klaga likvärdigt på en annan artist sedan dess.

Det enda jag kan komma på just nu är att det för några år sedan blev en lite utav en mindre kontrovers över att H&M sålde t-shirts med ett porträtt på rapparen 2pacs som motiv, och att det triggade en del feminister eftersom han våldtog en kvinna i början av 1990-talet. Observera att jag inte försöker förminska denna ilska över 'Blurred Lines' eller vad 2pac gjorde, men det hela min poäng går ut på är att Robin Thickes 'Blurred Lines' musikvideo och lyrik bleknar i jämförelse med vad andra Hiphop-akter har släppt under åren.

Här är några exempel vars musikvideor i sig är betydlig mer "objektifierande" och "sexistiska":

Gucci Mane - Nonchalant
https://www.youtube.com/watch?v=I5-8S-elcaA

Young Thug, Travis Scott - Pick Up the Phone (Explicit) ft. Quavo
https://www.youtube.com/watch?v=mZDinQ92OZQ

Nelly - Tip Drill
https://www.youtube.com/watch?v=FK7yPlURr54

Tyga - Make It Nasty
https://www.youtube.com/watch?v=2QJpJupGYJg

Själva huvudproblemet med 'Blurred Lines' är att låttexten anklagas för att den har ett budskap som trivialiserar våldtäkt och att det ska finnas en "gråzon" där "I know you want it" ska propagera för att ett nej inte alltid behöver byta nej i sexuella situationer. Visst kan man tolka det hur man vill, men jag har aldrig någonsin hört en feminist klaga på dessa låttexter:

Three 6 Mafia – “Let’s Plan a Robbery”
Citat:
“I had to rape his b*tch cause the hoe was stacked
I f*cked her from the back, with my gun to her back
I left up out his crib, with dolla and purple hat”

Tyga – “Ice Cream Paintjob”
Citat:
“Money ain’t a thing
To the Young Money gang baby
Our navy, our ate and leave and rape your lady
Or maybe take more whores, show me your titty”

Freddie Gibbs – “187 Proof”
Citat:
“You know who you fucking with? A nigga who got shit to lose
I got niggas that rob you and rape yo bitch if they in the mood”

DMX – “X Is Coming”
Citat:
“Tryin’ to send the bitch back to her maker
And if you got a daughter older then 15, I’mma rape her
Take her on the living room floor, right there in front of you
Then ask you seriously, whatchu wanna do?”

Action Bronson – “Body Language”
Citat:
“Cross your legs when you sit down in the chair
My nuts are there, rape your mother live in despair
We’ll take the candy out your daughters mouth
Order up a porterhouse, smoke a quarter ounce”

Hopsin – “Blood Energy Potion”
Citat:
Beat niggas till they have concussions (woah)
Rape wives and then laugh at husbands” (woah)

Lil Wayne Featuring Big Tymers – “Young Playa”
Citat:
“Nigga, I’m taking yo lover
I mean I’m raping yo lover
Leave her taste in my rubber”

Eminem – “Stay Wide Awake”
Citat:
“Sit down beside her like a spider, hi there girl, you mighta
Heard of me before, see whore, you’re the kind of girl that I’d assault
And rape then figure why not try not to make your pussy wider?
F*ck you with an umbrella, then open it up while the sh*t’s inside ya
I’m the kinda guy that’s mild but I might flip and get a little bit wilder”

.... Och det fortsätter i all oändlighet, samtidigt hör man inte ett jävla skit från någon av er. Man blir ta mig fan chockad över hur detta kan gå förbi obemärkt, och eftersom ni är så himla regressiva och i princip vill begränsa yttrandefriheten så fort det sårar era små ömma feministkänslor, så är det väldigt konstigt hur ni kan i princip ignorera detta samtidigt som ni spyr galla över Robin Thicke.

Ett annat "mysterium" är hur er feministiska gud (Gudrun Schyman) sedan frivilligt går upp på samma scen tillsammans med Pharrell Williams:

Gudrun Schyman träffar Pharell Williams
https://www.youtube.com/watch?v=CmwvQhuNo18

Pharrell Williams - Happy feat Gudrun Schyman, Stockholm, Sweden
https://www.youtube.com/watch?v=3hPTarlRlmk

... som både medverkade i Blurred Lines, och som släppt andra låtar och musikvideor som objektifierar kvinnor:

Pharrell Williams - Marilyn Monroe
https://www.youtube.com/watch?v=nXXVMcyy_Ag

Snoop Dogg - Beautiful ft. Pharrell Williams
https://www.youtube.com/watch?v=_FE194VN6c4

Till och med Aftonbladet rapporterade om denna händelse, och där kommenterade Schyman själv att:

Citat:
"– Det finns mycket sexism inom alla former av musik. Vi supportar inte hans musik utan han ville supporta oss och tycker det är viktigt med mänskliga rättigheter och feminism. Han ville göra en insats och det uppskattar vi, säger Gudrun Schyman."

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle19529650.ab

Sen var det slut med det och ingen brydde sig överhuvudtaget. Men jag skulle kunna slå vad om allting jag äger på att om hon hade gått upp på samma scen som Robin Thicke istället och därefter trivialiserat sitt medverkande med att säga: "Det finns mycket sexism inom alla former av musik. Vi supportar inte Robin Thickes musik utan han ville supporta oss och tycker det är viktigt med mänskliga rättigheter och feminism. Han ville göra en insats och det uppskattar vi", så hade det blivit ett jävla liv i pressen och den kontrovers som detta hade medfört skulle gjort att hon kanske till och med skulle få behöva avgå som partiledare

Nu gillar jag inte att använda mig utav av argument som bryter Godwins Lag, men tänk om Jimmie Åkesson hade stått på samma scen som nazistiskt vit makt band, och sedan sagt: "Det finns mycket nazism inom musikvärlden. Vi supportar inte deras musik utan de ville supporta oss och tycker det är viktigt med konservatism och nationalism. De ville göra en insats och det uppskattar vi" - Det hade i princip inneburit jordens undergång och det hade inte blivit bättre för Jimmie om han hade trivialiserat sitt deltagande på detta vis.

Men varför fokuserar feminister just på 'Blurred Lines' och inte på betydligt värre låttexter av andra hiphop och r'n'b artister? Hur kan Gudrun Schyman näst intill oemotsagd gå upp på samma scen som en människa som medverkat i 'Blurred Lines' och producerat andra misogyna och objektifierande låtar och musikvideor, och sedan trivialisera hans sexism?

Jag försöker också undvika att dra upp "raskortet" i samma utsträckning som rasistiska feminister och fascister gör hela tiden, men jag tror faktiskt det hela beror på att Robin Thicke har vit hudfärg och att detta i sin tur gör det hela värre, eftersom det finns olika standarder för vad en vit man kan göra, och vad en svart man kan göra och komma undan enligt feministernas dubbelmoraliska måttstockar.

Det hela kan i och för sig vara undermedvetet från deras sida, men jag tror det egentligen satt de inte vill inte kritisera exempelvis Pharrel i samma utsträckning eftersom det är "så himla synd om honom" för att han är en rasifierad och svart, vilket också gör att de möjligtvis inte vågar vara lika hård mot honom eftersom då kanske de blir brännmärkta som rasister för resten av sitt liv. Det kan också ha att göra med att Robin Thicke är så jävla snygg rent fysiskt, vilket gör att det sticker extra hårt i feministernas ögon (eftersom han spelar i en annan liga än dem).

Man börjar ju faktiskt tänka i dessa banor, med tanke på hur sinnessjukt mycket värre många i synnerhet svarta rappares låttexter och musikvideor är (som innehåller sexiga kvinnor med feta rövar som objektifieras så pass mycket det går), utan att det uppstår någon som helst form av feministisk moralpanik.

Men vad fan vet jag, det kan ju vara så att jag är helt ute och cyklar? Anledningen varför jag skapade denna tråd är för att dela med mig utav mina tankar angående detta, men även för att jag vill att ni ska komma med andra exempel, eller komma med förslag på varför hela detta dubbelmoraliska fenomen uppstår.

Tack och hej. /Mvh Frihetsministeriet
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-07-16 kl. 00:56.
Citera
2017-07-16, 00:43
  #2
Medlem
Antingen så lyssnar inte feminister på hiphop eller så har folk helt enkelt slutat att bry sig.
Citera
2017-07-16, 00:57
  #3
Medlem
PeppaKaKas avatar
Flertal av de du länkade spelas inte så högt i radion och i media. Som andra stora artister. (Som tur är)

Sen är det värt att notera modern så kallad "hiphop" är egentligen inte hiphop men katogriseras där ändå, vilket är vidrigt.
Citera
2017-07-16, 01:03
  #4
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Flertal av de du länkade spelas inte så högt i radion och i media. Som andra stora artister. (Som tur är)

Sen är det värt att notera modern så kallad "hiphop" är egentligen inte hiphop men katogriseras där ändå, vilket är vidrigt.

Modern musik idag är i det närmaste att liknas vid propaganda.
Citera
2017-07-16, 01:03
  #5
Medlem
Naknekejsarens avatar
Handlar det om vita män?

Ifall inte så glöm kritik.

Metal ska man dock hacka på:

https://www.svt.se/opinion/emelie-draper-om-hardrock

Citat:
Den scenen består nästan bara av vita heterosexuella män, på sin höjd skulle de kanske köra en timmes kvinnospecial i något program och ifall någon skulle klaga på det skulle det bara hänvisas till att det inte finns tillräckligt mycket eller kända kvinnor inom scenen.

Därefter skulle säcken knytas ihop och allmänheten skulle tro att det där är hårdrock; en heteronormativ vit musikgenre.

Det sista vi behöver är att public service slänger mer bränsle på normativitetselden.

Det där programmet skulle bidra till att upprätthålla rasistiska, sexistiska och homofobiska samhällsnormer.

Att bara spela sådan musik är exkluderande, eftersom det inte finns någon större variation bland bandmedlemmarna – vilket i förlängningen gör värdelösa saker med hårdrocksscenen som är mansdominerad, rasistisk och den är HBTQAI-fobisk.
Citera
2017-07-16, 01:45
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Flertal av de du länkade spelas inte så högt i radion och i media. Som andra stora artister. (Som tur är)

Sen är det värt att notera modern så kallad "hiphop" är egentligen inte hiphop men katogriseras där ändå, vilket är vidrigt.
Vilken modern hiphop syftar du på?
Citera
2017-07-16, 01:55
  #7
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Handlar det om vita män?

Ifall inte så glöm kritik.

Metal ska man dock hacka på:

https://www.svt.se/opinion/emelie-draper-om-hardrock

Man blir ju faktiskt mörkrädd av att läsa den där artikeln, men samtidigt vill jag att SVT ska släppa fram mer sådana där personer och jag hoppas de börjar publicera liknande artiklar varje dag eftersom då kommer Public Service ofrånkomliga undergång ske fortare. Det roliga är att jag beslöt mig för att söka på "Sexism i Hiphop" och "Misogyni i Hiphop" och det visar sig att de har publicerat två stycken artiklar om sexism i hiphop men hör och häpna: till skillnad från den rasistiska och sexistiska artikeln om vita män och metal, så ger åtminstone SVT delvis utrymme åt människor som trivialiserar och agerar apologet åt Hiphopen (det är inte i närheten av lika enspårigt):

Sluta blunda för kvinnorna inom hiphop!
https://www.svt.se/opinion/sluta-blu...a-inom-hiphop?

”Ingen ifrågasätter hiphopen”
https://www.svt.se/kultur/musik/hiphopledare?
Citera
2017-07-16, 02:09
  #8
Medlem
Pansarhyenas avatar
Något som jag tycker är intressant här är att ganska många feministiska tjejer tycks gilla hiphop, och även sådan av det mer misogyna slaget. De är väldigt medvetna om den problematiska kvinnosynen, men väljer att ha överseende med den.

Kanske handlar det helt enkelt om att "ta avstånd från kvinnohat" kolliderar med "gilla det icke-vita", varvid det senare vinner (precis som i så många andra fall...).
Citera
2017-07-16, 02:49
  #9
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Något som jag tycker är intressant här är att ganska många feministiska tjejer tycks gilla hiphop, och även sådan av det mer misogyna slaget. De är väldigt medvetna om den problematiska kvinnosynen, men väljer att ha överseende med den.

Kanske handlar det helt enkelt om att "ta avstånd från kvinnohat" kolliderar med "gilla det icke-vita", varvid det senare vinner (precis som i så många andra fall...).

Det går att likställa med reaktionära som påstå sig vara emot degenererad kultur och är för konservativa värderingar, samtidigt som de exempelvis lyssnar på heavy/death/black metal. Startade förut en tråd i Konservatism-forumet som handlar delvis om detta, och jag tycker du och alla andra borde även ta del utav den om ni är intresserade:

(FB) Reaktionära individers dubbelmoraliska konstsyn

Jag tror förövrigt det primärt handlar om att många feminister inte lyssnar på låttexterna utan enbart på hur musiken låter, men sedan att de ser mellan fingrarna om de upptäcker att det är sexistiskt, och om det är en låt av en svart person kommer de se mellan fingrarna i ännu större utsträckning, eftersom det är "så himla synd om dem" och för att "its not as bad if black people do it".

Sen kan det ju också bero på att väldigt många av dagens "feministiska" tjejer i Sverige egentligen bara är ytliga "Zara Larsson-feminister" som anammat feminism eftersom det är "trendigt" och delvis tillhör den populära opinionen bland unga idag. Dessa typer av människor har egentligen inga självständiga åsikter eller tankar, och de är bara "feminister" eftersom det är socialt accepterat och en del av samhällets grupptryck. Dessa människor skulle inte ha några problem med att gasa ihjäl judar och muslimer om det ansågs vara "ok", eftersom de bryr sig bara om vad som är den allmänna folkopinionen i förhållande till samhällsstandarden, istället för några faktiska värderingar och trossystem. Också känt som "Normies" av autistiska 4chan användare, "Sheeple" av konspirationsteoretiker, eller "Tankens horor" av de litterära giganterna Jan Myrdal och Stig Larsson. Detta typ av beteende beskrivs även som "Ondskans Banalitet" av den politiska teoretikern Hannah Arendt.

Normie-feminister GET OUT! REEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-07-16 kl. 03:16.
Citera
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2017-07-16, 10:34
Moderator
Var goda att håll er till ämnet i fortsättningen, vilket inte är svensk flyktingpolitik och liknande. // Mod
2017-07-16, 10:59
  #11
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vilken modern hiphop syftar du på?

Kollade inte alla du länkade nen bl.a gucci mane. Och kan nämna lil wayne wiz, khalifa

Med andra ord så kallad "mummel-rapp" eller rapp med lyrik utan sammanhang.
Citera
2017-07-16, 11:05
  #12
Medlem
När ska folk äntligen fatta att modern feminism endast är vänsterextrem anti-västerländsk dårhus-sekterism. Absolut ingenting annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback