Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 00:07
  #1
Medlem
Hejsan, jag tänker snart läsa den här kursen på LTU:

https://www.ltu.se/edu/course/F00/F0...sView=kursplan

Nu är grejen bara det att jag känner till två böcker av R.C. Hibbeler som jag är någorlunda bekant med och som jag tycker är oerhört trevliga böcker, nämligen hans böcker "Engineering Mechanics - Statics" och "Mechanics Of Materials" (jag antar att den boken mer eller mindre motsvarar "Solids").
Jag har frågat en av lärarna för kursen Kontinuumsmekanik vad han tyckte om innehållet i de här böckerna och han påstod att särskilt boken "Mechanics Of Materials" verkade vara en mer avancerad version av hans del av kursen (hållfasthetslära).
Och det kan säkert stämma, men hur pass givande är det att nöta igenom de här två böckerna?
Jag har tagit mig igenom större delen av "Statics"-boken och tycker att jag har ganska bra koll på det mesta där, och jag ska snart börja ta en titt på "Mechanics Of Materials".
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-16 kl. 00:10.
Citera
2017-07-16, 00:34
  #2
Medlem
Voelsens avatar
Varför inte skaffa den föreskrivna litteraturen?
Citera
2017-07-16, 00:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Varför inte skaffa den föreskrivna litteraturen?
Jag tycker helt enkelt bara att Hibbelers böcker är väldigt roliga att använda, och jag har en känsla av att de skulle vara ganska givande "förberedelser".

Jag kommer antagligen att försöka ta mig igenom båda böckerna i vilket fall som helst, enbart för skojs skull, men det hade varit kul om de dessutom gav mig ett försprång i själva kursen också.
Jag skulle helt ärligt kunna plugga igenom båda de här böckerna på fritiden, till och med om jag inte ens skulle gå det här programmet (jag tycker att mekanik är allmänt kul, helt enkelt - det känns mer som en hobby än som förberedelser för en kommande kurs), så det handlar egentligen inte enbart om formella studier, även om det hade varit väldigt bra om de verkligen gav så pass mycket att kursen Kontinuumsmekanik blev avsevärt mycket enklare.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-16 kl. 00:43.
Citera
2017-07-16, 01:37
  #4
Medlem
Voelsens avatar
Ganska komplicerad kurs, tensorer och skit. Jag har gått liknande för 20 år sen
Citera
2017-07-16, 13:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Ganska komplicerad kurs, tensorer och skit. Jag har gått liknande för 20 år sen
Tensorer vet jag att man går in på en hel del i Hibbelers "Mechanics Of Materials";
han går också i stort sett omedelbart in på Stress och Strain osv, så det verkar ju helt klart ha en hel del med hållfasthetslära att göra.

Jag har också hört från fysikläraren Jeff Hanson på YouTube att "Statics" är ett oerhört viktigt förkunskapskrav om man ska kunna hänga med i hållfasthetslära, så jag började med att gå igenom den boken.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-16 kl. 13:44.
Citera
2017-07-16, 21:52
  #6
Medlem
Voelsens avatar
Vad har du för bakgrund? Du ska alltså läsa detta som enstaka kurs?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback