Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 23:03
  #1
Medlem
Jag är både uppskrämd och lite exalterad över att skriva den här tråden. Ska bli jävligt intressant att höra vad ni tror. Själv fattar jag mest ingenting.

I början på Juni får jag hyra en lägenhet i centrala stan, cirka tre veckor efter inflytt så kommer det förbi någon som verkar väldigt angelägen om att ta sig in i lägenheten. Personen plingar på samt rycker i handtaget (sjukt beteende) för att se om det är olåst. Jag satt och spelade dator medan det hände, jag blev först jävligt paff men antog att det var någon jag inte kände (som möjligtvis gått till fel dörr, alternativt någon som trodde att de paret jag hyr av fortfarande huserade här) och fortsatte således spela (orka inte kolla titthålet för att se vem det var).

Det har inte varit något mer ovälkommet besök, förrän idag. Tidigare under dagen, cirka 15.00 när jag ännu än gång satt o lira data (CS är roligt) så plingar det på sådär aggresivt igen + att personen rycker i handtaget. Får väl erkännas att jag blev lite skrajsen den här gången, och vågade således inte titta i titthålet den gången heller xD Vilket jag snabbt ångrade då jag blev så jääävla nyfiken på vem fan det var som höll på därute.

Inte tänkt på det hela så mycket förrän precis just nu (30min sedan). För nu kom personen/personerna tillbaka och ryckte i handtaget. Nu blev jag faktiskt ganska så jävla rädd. Efter det plingats o ryckt hör jag hur dörren till trappuppgången öppnas på nytt och jag tänker att det här måste vara en distraktion för mannen utanför dörren, så jag passar på att smyga mig över till min ytterdörr för försöka få se vem fan det är. När jag smyger mig fram hör jag två mansröster och det låter som att de säger mitt namn (jävligt osäker på om det var det jag hörde dock). När jag väl är framme vid nyckelhålet får jag syn på en för mig okänd blond man med keps, mannen kommer ned från våningen ovanför i rask takt. Han ser upprörd ut och går bestämt mot min dörr för att rycka i mitt handtag igen. Jag duckar illa kvickt då jag inte vill att han ser mig via nyckelhålet. What the fuck??

Tänkte ge mina tankar på vem det kan vara. Samt kanske förhindra alltför sjuka spekulationer.
Jag är relativt laglydig. De jag hyr av är ett äldre par som dessutom är medlemmar i kyrkan (svårt att se att de ska ha några fiender direkt).

1.Polisen: Nja, även om jag själv misstänkte det tidigare idag (efter att det plingats på första gången) så ropar väl polisen att man ska öppna dörren? + att den blonde mannen inte såg ut som någon polis direkt.

2. Någon som vill mig illa: Jag har jättesvårt att se att någon skulle vara ute efter att skada mig fysiskt, eller ens trakassera mig. Jag är dessutom ganska svår att hitta då jag är skriven på en annan adress och knappt halva min umgängeskrets vet vart jag bor (då jag inte bott här speciellt länge)

3. Någon som försöker råna stället: Jag vet inte? Är det någon som varit med om något liknande förut? Varför skulle de återkomma till samma bostad, speciellt 2ggr på samma dag. Verkar väldigt ologiskt, speciellt då mannen gett upp när han märkt att det min dörr varit låst.
__________________
Senast redigerad av rotkiven 2017-07-15 kl. 23:39.
Citera
2017-07-15, 23:06
  #2
Avstängd
Xspeakits avatar
Du har väl betalt din tv avgift?
Citera
2017-07-15, 23:07
  #3
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xspeakit
Du har väl betalt din tv avgift?

lol

Är väl en tiggare som vill åt din TV bara.
Citera
2017-07-15, 23:10
  #4
Medlem
Har du kollat på tex. ratsit vilka som är skrivna på adressen? Kan vara någon pundare eller annat löst pack som folkbokfört sig i din lägenhet.
Citera
2017-07-15, 23:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
lol

Är väl en tiggare som vill åt din TV bara.

Inte många blonda män i tjugoårsåldern som är tiggare.
Nog för att jag hört att TV o radiotjänst blivit lite som gestapo är de väl ändå inte o rycker i handtag efter 22-tiden??
Citera
2017-07-15, 23:11
  #6
Medlem
enkeltulipans avatar
Kanske bodde någon där förut som de vill ha tag i?
Citera
2017-07-15, 23:11
  #7
Medlem
megacoolmans avatar
Den förra hyresgästen kanske sålde knark. Kanske gamla kunder som är desperata
Citera
2017-07-15, 23:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Har du kollat på tex. ratsit vilka som är skrivna på adressen? Kan vara någon pundare eller annat löst pack som folkbokfört sig i din lägenhet.

Tack, ska kolla med detsamma!

Edit: På brevlådan står det ju namnet på den äldre mannen jag hyr utav. Söker jag på hitta.se står dock han och hans fru bokförda på sin andra adress och jag hittar ingenting på den här adressen, vare sig på hitta.se eller ratsit.
__________________
Senast redigerad av rotkiven 2017-07-15 kl. 23:17.
Citera
2017-07-15, 23:14
  #9
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Är det inte kod till porten (eller att den låses efter kl. 21)?

Om dom nu är där i ett helt legitimt ärende och dom verkligen så desperat vill ha fatt i dig så tycker man ju att de kunde kosta på sig att lägga ned en lapp i dörrens brevinkast där de beskriver sitt ärende.

Tror du gör helt rätt i att icke öppna. Man vet ju aldrig vad det är för galningar på andra sidan.
Citera
2017-07-15, 23:17
  #10
Medlem
Sittkissares avatar
Det är inte en granne? När du spelar, har du hög volym eller för du annat oväsen?
Citera
2017-07-15, 23:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotkiven
Jag är både uppskrämd och lite exalterad över att skriva den här tråden. Ska bli jävligt intressant att höra vad ni tror. Själv fattar jag mest ingenting.

I början på Juni får jag hyra en lägenhet i centrala stan, cirka tre veckor efter inflytt så kommer det förbi någon som verkar väldigt angelägen om att ta sig in i lägenheten. Personen plingar på samt rycker i handtaget (sjukt beteende) för att se om det är olåst. Jag satt och spelade dator medan det hände, jag blev först jävligt paff men antog att det var någon jag inte kände (som möjligtvis gått till fel dörr, alternativt någon som trodde att de paret jag hyr av fortfarande huserade här) och fortsatte således spela (orka inte kolla nyckelhålet för att se vem det var).

Det har inte varit något mer ovälkommet besök, förrän idag. Tidigare under dagen, cirka 15.00 när jag ännu än gång satt o lira data (CS är roligt) så plingar det på sådär aggresivt igen + att personen rycker i handtaget. Får väl erkännas att jag blev lite skrajsen den här gången, och vågade således inte titta i kikhålet den gången heller xD Vilket jag snabbt ångrade då jag blev så jääävla nyfiken på vem fan det var som höll på därute.

Inte tänkt på det hela så mycket förrän precis just nu (30min sedan). För nu kom personen/personerna tillbaka och ryckte i handtaget. Nu blev jag faktiskt ganska så jävla rädd. Efter det plingats o ryckt hör jag hur dörren till trappuppgången öppnas på nytt och jag tänker att det här måste vara en distraktion för mannen utanför dörren, så jag passar på att smyga mig över till min ytterdörr för försöka få se vem fan det är. När jag smyger mig fram hör jag två mansröster och det låter som att de säger mitt namn (jävligt osäker på om det var det jag hörde dock). När jag väl är framme vid nyckelhålet får jag syn på en för mig okänd blond man med keps, mannen kommer ned från våningen ovanför i rask takt. Han ser upprörd ut och går bestämt mot min dörr för att rycka i mitt handtag igen. Jag duckar illa kvickt då jag inte vill att han ser mig via nyckelhålet. What the fuck??

Tänkte ge mina tankar på vem det kan vara. Samt kanske förhindra alltför sjuka spekulationer.
Jag är relativt laglydig. De jag hyr av är ett äldre par som dessutom är medlemmar i kyrkan (svårt att se att de ska ha några fiender direkt).

1.Polisen: Nja, även om jag själv misstänkte det tidigare idag (efter att det plingats på första gången) så ropar väl polisen att man ska öppna dörren? + att den blonde mannen inte såg ut som någon polis direkt.

2. Någon som vill mig illa: Jag har jättesvårt att se att någon skulle vara ute efter att skada mig fysiskt, eller ens trakassera mig. Jag är dessutom ganska svår att hitta då jag är skriven på en annan adress och knappt halva min umgängeskrets vet vart jag bor (då jag inte bott här speciellt länge)

3. Någon som försöker råna stället: Jag vet inte? Är det någon som varit med om något liknande förut? Varför skulle de återkomma till samma bostad, speciellt 2ggr på samma dag. Verkar väldigt ologiskt, speciellt då mannen gett upp när han märkt att det min dörr varit låst.

Kan det vara granne/-ar som irriterat sig på läte eller knarklukt? Tänker eftersom den blonde mannen uppfattades komma ovan ifrån...?

Du har ingen koll på vart mannen/personerna försvann efteråt?
Citera
2017-07-15, 23:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Det är inte en granne? När du spelar, har du hög volym eller för du annat oväsen?

Hoppades att det skulle vara en granne. Jag har varit tyst som en mus, däremot är det ganska högljutt i lägenheten ovanför. I flera dagar har jag hört mansröster tala med varandra (samt också i skrivande stund). Jag hör det mest för att det är basröster som går igenom golvet/taket, inte för att de gapas däruppe. + att mannen trots allt kom från våningen ovan när jag kikade. Men efter att han ryckt sin sista gång gick han ut där nere.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback