Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-04, 18:54
  #13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montecarlo2015
Har en fråga som jag hoppas få lite input på. Börjar bli svårt (omöjligt) att hitta offshorekonto med sekretess så en vän behöver lösa sin situation.

Förutsättningar:
Utvandrad (men ej invandrad i något annat land)

Arbetar på yacht i Medelhavet och får lön från bolag i Brittish Virgin Islands. Inga skatter betals av arbetsgivaren. Personen sparar i princip hela lönen då utgifter är mkt små.

Bor ombord dvs ingen fast bostad i något land (båten har flag från brittisk kanal-ö)

Önskas åstadkommas:

Vill hitta en lösning där lönen kan investeras i Sverige för att förbereda för att inom några år flytta hem. Inget emot att betala skatt men inte intresserad av att betala 40-50% i skatt i Sverige då personen inte bor där, inte använder sjukvård etc (allt privat försäkrat)

Min tanke var att öppna ett svenskt aktiebolag o fakturera arbetsgivaren och ta ut mkt lite lön.

Välkomnar tacksamt idéer om olika upplägg att titta på!

Börja med att kontrollera att personen verkligen på riktigt är skatterättsligt utvandrad.

"Om du inte längre vistas stadigvarande i Sverige, men tidigare varit bosatt i landet, kan du fortfarande - skatterättsligt - komma att behandlas på samma sätt som om du varit bosatt i Sverige."

https://www.skatteverket.se/privat/s...800030036.html
Citera
2020-08-04, 20:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavySailor
Hej

Jag jobbar på fartyg som är danskregistrerat, vilket gör att jag INTE betalar något skatt. Eftersom det finns något som heter 183 dagar regeln hos Skatteverket. Så behöver man inte betala någon skatt i Sverige. Jag är alltså nolltaxerad i SWE. Så länge du jobbar utomlands 1 dag mer hälften av året så är det inga problem. Jag har bostad o så vidare i SWE.

Men har du däremot ingenting kvar i sverige så kan det bli lite krångligare. Det jag hade gjort i ditt läge är skapa ett utlandskonto, som du sedan skaffar kort till.

Eller varför inte ett WIREX-kort.

Lycka till

Jag har en kompis som är skriven i Sverige men jobbar utomlands och han säger att man kan räkna med semesterdagarna i dessa 183 dagar också, eftersom du kan vara vart du vill under dessa dagar. Dessa 25 dagar kan vara avgörande för många.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback