Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-15, 20:10
  #1
Medlem
Har en fråga som jag hoppas få lite input på. Börjar bli svårt (omöjligt) att hitta offshorekonto med sekretess så en vän behöver lösa sin situation.

Förutsättningar:
Utvandrad (men ej invandrad i något annat land)

Arbetar på yacht i Medelhavet och får lön från bolag i Brittish Virgin Islands. Inga skatter betals av arbetsgivaren. Personen sparar i princip hela lönen då utgifter är mkt små.

Bor ombord dvs ingen fast bostad i något land (båten har flag från brittisk kanal-ö)

Önskas åstadkommas:

Vill hitta en lösning där lönen kan investeras i Sverige för att förbereda för att inom några år flytta hem. Inget emot att betala skatt men inte intresserad av att betala 40-50% i skatt i Sverige då personen inte bor där, inte använder sjukvård etc (allt privat försäkrat)

Min tanke var att öppna ett svenskt aktiebolag o fakturera arbetsgivaren och ta ut mkt lite lön.

Välkomnar tacksamt idéer om olika upplägg att titta på!
__________________
Senast redigerad av montecarlo2015 2017-07-15 kl. 20:20.
Citera
2017-07-15, 20:22
  #2
Medlem
bara flytta hem och för över pengarna till ett svenskt konto

folk är i allmänhet så jävla rädda för skatteverket fast dom inte har någon koll
Citera
2017-07-15, 20:43
  #3
Medlem
Specifika regler gäller för sådana inkomster, beror på vilket land fartyg är flaggad under om är svensk eller inom EES / EU. Eller utanför EU.

https://www.skatteverket.se/privat/s...680009960.html
Citera
2017-07-16, 05:41
  #4
Medlem
sleevs avatar
Jag jobbar på båt, är utskriven och har Svenskt bankkonto.
Betalar ingen skatt någonstans.

Du behöver inte gömma din inkomst, vilken flagga har båten? Och var är båten stationerad?
Du får givetvis inte ha någon anknytning till Sverige, bostad, fru, sambo.

Dom nya reglerna för att öppna konto kan skapa problem för dig, du måste uppvisa tre papper som visar din adress.
Elräkning, hyresavis eller liknande.
__________________
Senast redigerad av sleev 2017-07-16 kl. 05:52.
Citera
2017-07-16, 09:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Specifika regler gäller för sådana inkomster, beror på vilket land fartyg är flaggad under om är svensk eller inom EES / EU. Eller utanför EU.

https://www.skatteverket.se/privat/s...680009960.html


Båten har flag (uk/Jersey)och arbetsgivaren är ett bolag på british virgin Islands och lönen skickas från ett bolag i Lettland)

Båten är stationerad i Medelhavet och seglar endast inom Eu. Privat registrering dvs inte commerciell registrering om det har någon betydelse.
Citera
2017-07-16, 09:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Jag jobbar på båt, är utskriven och har Svenskt bankkonto.
Betalar ingen skatt någonstans.

Du behöver inte gömma din inkomst, vilken flagga har båten? Och var är båten stationerad?
Du får givetvis inte ha någon anknytning till Sverige, bostad, fru, sambo.

Dom nya reglerna för att öppna konto kan skapa problem för dig, du måste uppvisa tre papper som visar din adress.
Elräkning, hyresavis eller liknande.


Nej ingen anknytning till Sverige (bostad / familj etc) och konto finns redan sen många år, bara rädd för vad Skatteverket skall säga om det kommer in 100' i månaden som inte skattas för nånstans!?!

Hur gör du med deklarationen? När lönen skickades till svenska kontot för några år sen så kom deklarationen med informationen ifylld månad för månad och inte långt efter kom brev från Skatteverket där de vill ha förtydligande om var pengarna kom ifrån. DOCK ej utflyttad vid det tillfället så kan ju vara skillnaden!
__________________
Senast redigerad av montecarlo2015 2017-07-16 kl. 09:12.
Citera
2017-07-30, 00:35
  #7
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montecarlo2015
Nej ingen anknytning till Sverige (bostad / familj etc) och konto finns redan sen många år, bara rädd för vad Skatteverket skall säga om det kommer in 100' i månaden som inte skattas för nånstans!?!

Hur gör du med deklarationen? När lönen skickades till svenska kontot för några år sen så kom deklarationen med informationen ifylld månad för månad och inte långt efter kom brev från Skatteverket där de vill ha förtydligande om var pengarna kom ifrån. DOCK ej utflyttad vid det tillfället så kan ju vara skillnaden!

Om du inte håller på med kriminalitet så behöver du inte vara så rädd för skatteverket. Ditt svenska medborgarskap betyder nästan ingenting (till skillnad från amerikanska medborgare som är skattskyldiga i hela världen) så är du utflyttad från Sverige och inte har någon anknytning till Sverige så är du inte heller skattskyldig i Sverige.

Däremot så anser skatteverket att du har en signifikant anknytning i 5 år efter att du flyttat ut och således är skattskyldig i Sverige. Trillar det in pengar på ditt svenska konto så kommer skatteverket vilja beskatta dem även om du är utflyttad. När detta hände mig så kontaktade jag skatteverket och ville att de skulle anse att jag inte var skattskyldig i Sverige. Då skickade de mig en stor bunt papper som jag och den lokala skattemyndigheten fyllde i (skickade även in mitt anställningskontrakt) varefter problemet var löst. Hur det går till när det inte finns någon lokal skattemyndighet vet jag inte och det var ungefär 10 år sedan jag gjorde detta så saker och ting kan ha ändrats. Hursomhelst så är det bara att kontakta skatteverket och fråga hur du ska göra. Jag har bara fått bra hjälp från skatteverket. Du lär inte heller vara den första i Sverige som börjat jobba på en båt i medelhavet.

Det är knappast olagligt att jobba på en båt och inte betala skatt någonstans. Man räknas väl som "perpetual traveler" då och det är ju schysst att du kan vara det. Det är bara att gratulera.
Citera
2020-05-04, 03:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Jag jobbar på båt, är utskriven och har Svenskt bankkonto.
Betalar ingen skatt någonstans.

Du behöver inte gömma din inkomst, vilken flagga har båten? Och var är båten stationerad?
Du får givetvis inte ha någon anknytning till Sverige, bostad, fru, sambo.

Dom nya reglerna för att öppna konto kan skapa problem för dig, du måste uppvisa tre papper som visar din adress.
Elräkning, hyresavis eller liknande.

Vilket land är du skriven i för att slippa skatten?

Dela gärna med dig om du har information om vilka länder som har fördelaktiga skatteregler för sjömän som seglar utflaggat i europafart men fortfarande är skriva i Sverige.
Citera
2020-05-04, 03:22
  #9
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzflute
Vilket land är du skriven i för att slippa skatten?

Dela gärna med dig om du har information om vilka länder som har fördelaktiga skatteregler för sjömän som seglar utflaggat i europafart men fortfarande är skriva i Sverige.
Är du skriven i Sverige så skattar du i Sverige.

Jag bor i Filippinerna. Men de flesta länder har fördelaktiga regler för dom som jobbar till sjöss.
Många Kroater jobbar på fartyg så varför inte prova flytta dit?

Du får inte ha någon anknytning till Sverige, familj, hus eller lägenhet då kommer Sverige kräva dig på skatt. Utflaggad båt i Europafart (hela medelhavet räknas som Europa) Om fartyget seglar utanför Europa så kan du givetvis segla på IT avtal och bo i Sverige utan att betala skatt.
Citera
2020-05-04, 03:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Är du skriven i Sverige så skattar du i Sverige.

Jag bor i Filippinerna. Men de flesta länder har fördelaktiga regler för dom som jobbar till sjöss.
Många Kroater jobbar på fartyg så varför inte prova flytta dit?

Du får inte ha någon anknytning till Sverige, familj, hus eller lägenhet då kommer Sverige kräva dig på skatt. Utflaggad båt i Europafart (hela medelhavet räknas som Europa) Om fartyget seglar utanför Europa så kan du givetvis segla på IT avtal och bo i Sverige utan att betala skatt.


Kroatien är inte en dum idé! Även hört att Spanien och Polen ska ha bättre skatteregler för sjömän där man bara ser till att fartyget är utflaggad och seglar utanför fjärrfart vad jag hört, men svårt att finna informationen annat än på ryktesvägar.

IT avtalet kräver väll oceanfart 183 dagar och arbetsgivaren i ett EU/ESS land om jag förstått det hela rätt?

Att skriva sig i Filippinerna, var det mycket pappersarbete/konfirmation Skatteverket krävande av dig innan dom ansåg dig skattebefriad? Hur ser filippinsk lagstiftning ut för en svensk sjöman?
Citera
2020-05-04, 04:01
  #11
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzflute
Kroatien är inte en dum idé! Även hört att Spanien och Polen ska ha bättre skatteregler för sjömän där man bara ser till att fartyget är utflaggad och seglar utanför fjärrfart vad jag hört, men svårt att finna informationen annat än på ryktesvägar.

IT avtalet kräver väll oceanfart 183 dagar och arbetsgivaren i ett EU/ESS land om jag förstått det hela rätt?

Att skriva sig i Filippinerna, var det mycket pappersarbete/konfirmation Skatteverket krävande av dig innan dom ansåg dig skattebefriad? Hur ser filippinsk lagstiftning ut för en svensk sjöman?
Jag blev utslängd från Sverige. Jag bodde i Filippinerna men seglade på IT avtal och efter några år så blev jag utskriven från Sverige mot min vilja. Jag fick säga upp mig från mitt Svenska bemanningsbolag och började segla i samma rederi men med dollar avtal.

Om man bor i Filippinerna och jobbar utomlands så betalar man ingen skatt i Filippinerna. 10 procent av befolkningen jobbar utomlands och skickar hem pengarna till Filippinerna.
Citera
2020-08-04, 17:09
  #12
Medlem
Hej

Jag jobbar på fartyg som är danskregistrerat, vilket gör att jag INTE betalar något skatt. Eftersom det finns något som heter 183 dagar regeln hos Skatteverket. Så behöver man inte betala någon skatt i Sverige. Jag är alltså nolltaxerad i SWE. Så länge du jobbar utomlands 1 dag mer hälften av året så är det inga problem. Jag har bostad o så vidare i SWE.

Men har du däremot ingenting kvar i sverige så kan det bli lite krångligare. Det jag hade gjort i ditt läge är skapa ett utlandskonto, som du sedan skaffar kort till.

Eller varför inte ett WIREX-kort.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback