Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 18:36
  #1
Medlem
Som rubriken säger. Har drivit ett AB i Sverige som jag valde att lägga ner för ca 5 år sen. Har nu en bra affärsplan som jag tänkt börja med. Där jag tänk långsiktigt vars man vill vara om 10 år om man har tur. Tanken är att driva E-handel i Sverige till att börja med och sen utöka till norden.

Skulle gärna höra synpunkter och få tips och råd. Vill påpeka att jag inte vill skattefuska utan skatteplanera så bra som möjligt. Tanken är att bo i Sverige under första 2-3 åren.

Tanken är att starta ett moderbolag i England, ett ltd bolag. Eftersom jag inte ska bedriva någon affärsverksamhet i England i början så tänkte ja låta mitt LTD starta en filial i Sverige och med det företaget regga mig för moms och skatt och sen skaffa mig en E-handel plattform som jag säljer i från.

I början kommer ja köpa in det jag säljer från Sverige/Danmark genom bra leverantörer jag har. All vinst kommer jag återinvestera i företaget för att få det att växa ist för att ta ut pengar och behöva skatta.

Efter ca 2 år tänkte jag ta nästa steg. Jag startar en stiftelse i ex panama som de ser ut nu. Stiftelsen kommer äga ett holding bolag i panama som i sin tur kommer äga ett holdingbolag i Malta. Med det holding bolag jag har i Malta tänkte jag sen använda till att äga andra bolag. Ett bolag jag tänkte starta och lägga in under mitt Maltesiska holdingbolag är ett tradingbolag som jag sätter säte med i Malta eller Hongkong. Via mitt tradingbolag tänkte jag skaffa kontakter i Asien för att sen sälja till mitt engelska bolag som har filial i Sverige och förhoppningsvis då i Norge/Finland med.

Med det upplägget kommer jag ta ut bra betalt från mitt engelska bolag med filialer av mitt tradingbolag så att större delen av vinsten hamnar i det bolag som beskattas minimalt. Eventuellt att jag kanske flyttar över aktierna från mitt engelska bolag till tex mitt panama holdingbolag eller till mitt holdingbolag på Malta.


Det enda problemet är att i dagsläget har jag en skatteskuld till skatteverket som jag betalar av på just nu och kanske är klar med om ca 1-2 år. Kommer jag kunna starta en filial i Sverige när jag har en skatteskuld ? vad säger bolagsverket om det?

Då kom jag på tanken att jag använder mig av nominee när jag reggar mitt LTD så blir jag anonym ägare med fullkontroll av bolaget samt att jag låter en polare bli VD på min svenska filial i början som kan regga svenskt konto till filialen.

Kom gärna med förslag och kritik eller annat
Citera
2017-07-15, 20:38
  #2
Medlem
Glöm alla konstiga upplägg idag, alla nya lagar inom EU eller kommande lagar som inte trätt i kraft gör att du inte kan bedriva bolag inom EU utan alla EU länder får reda på faktiska ägaren av bolag. Även kommande lagstiftning kommer alla skatteplanerings upplägg behöva informera myndighet om upplägg och det kommer även delas mellan alla EU länder. Även alla interna affärer mellan egna bolag och prissättning mellan ska informeras.

Sedan accepterar inte Sverige trust lagar så om du tänker bo i Sverige och använda en trust längre bak i kedjan kan SKV beskatta dig personligen oavsett även om dom juridiskt inte kommer kunna komma åt tillgångar trust äger utomlands.

Bolag i UK lite dumt just nu då man inte vet hur UK avtal kommer se ut med Sverige eller övriga EU efter Brexit. Du vill inte hamna i ett läge i värsta fall utdelning skulle behöva betala WHT för dela ut till UK bolag. Samt du riskerar extra skatter på annat sätt och övrigt administrativt arbete. Du har ju även underprisöverlåtelse som just är en EU lag.

Om du satt i personlig konkurs eller har näringsförbud kan du inte bedriva bolag i Sverige. Annars bör du kunna sitta som VD i en filial även om möjligt risk kan nekas inte kollat närmare just på det.

Så ska man sätta upp något idag får man göra det korrekt, undvik även få verksamhet med större koppling i Sverige.
Citera
2017-07-16, 13:15
  #3
Medlem
Vilka lagar ska trä i kraft som jag inte vet ? Kollar man på Tex Ikeas upplägg är det bolag inom EU och inge olagligt med det, ägs via holding bolag och trust i slutet. Allt enligt lag.

Sen som sagt när ja startar en trust har jag tänkt flytta från Sverige. Så ser inte det olagliga att bo i ett land och samtidigt driva bolag i EU samt utanför EU så länge ja följer dom lagarna ang skatt i dessa länder. kommer ju inte ha några under priser, Möjligt lite överpris men inte så de blir anmärkningsvärt från mitt tradingbolag i Hongkong till mina filialer i norden. Kommer även inte stå som VD eller något sådant. Tanken är att bara kontrollera min trust genom att sätta ut riktlinjer som den ska följa från start.

Angående England och brexit så tror jag Companies House(Englands motsvarighet till svenska bolagsverket) som är en av världens största bolagsregister och det finns filialer registrerade till engelska bolag i hela EU och andra delar av världen.

jag tror att det skulle innebära en för stor ekonomisk förlust för UK att även gå ut ur samarbetet med EES. Även om de nu röstat för att gå ut ur EU kommer de nog ändå att stå kvar i europeiska samarbetet, likt Norge & Schweiz modellen. Så tror inte att bexit kommer påverka.

Sen är jag varken satt i personlig konkurs eller har näringsförbud. Det jag har är en skuld till skatteverket för att jag i 3 års tid hyrde ut ett hus jag ägde privat till ett företag för 40 000:- i månaden och tog en chansning och valde att inte rapportera det. Gjorde runt 1 miljon i vinst och fick sen en skattesmäll som gick i kraft förra året. Dock så har jag en bra årslön och har snart betalat av den.

jag vill undvika överdriven granskning i mitt upplägg men jag vill ändå att den ska vara laglig likt hur strukturen Ikea är uppbyggt. Så om någon kollar så ska det inte finnas något jag kan åka dit för.

har du eller någon annan som läser här en ide på hur man kan bygga upp en laglig struktur för att minimera skatten ?

Kul att bolla ider med andra
__________________
Senast redigerad av Toobzz86 2017-07-16 kl. 13:17.
Citera
2017-07-16, 14:09
  #4
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toobzz86
Vilka lagar ska trä i kraft som jag inte vet ? Kollar man på Tex Ikeas upplägg är det bolag inom EU och inge olagligt med det, ägs via holding bolag och trust i slutet. Allt enligt lag.

IKEAs upplägg är inte olagligt eftersom ägaren är skattepliktig i ett annat land än Sverige sen 1970-talet.
Citera
2017-07-16, 14:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
IKEAs upplägg är inte olagligt eftersom ägaren är skattepliktig i ett annat land än Sverige sen 1970-talet.


Jo jag vet. Det är därför jag tänkt skatta och göra rätt för mig i början när jag bor i Sverige.

Men sen när jag flyttar utomlands så tänkte jag bygga upp det som jag beskrivit och sen skatta i det land jag bosätter mig i. Men min tanke är att minimera skatten precis likt Ingvar, typ 0.00008 procent skatt eller jag kan nöja mig med 2-5 % i slutändan.

Som jag skrev vill inte vara olaglig utan göra bästa upplägget för att minimera skatt precis som IKEA. för dom är inte olagliga, utan väldigt smarta med upplägget dom gjort.
Citera
2017-07-16, 14:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toobzz86
Vilka lagar ska trä i kraft som jag inte vet ? Kollar man på Tex Ikeas upplägg är det bolag inom EU och inge olagligt med det, ägs via holding bolag och trust i slutet. Allt enligt lag.

Sen som sagt när ja startar en trust har jag tänkt flytta från Sverige. Så ser inte det olagliga att bo i ett land och samtidigt driva bolag i EU samt utanför EU så länge ja följer dom lagarna ang skatt i dessa länder. kommer ju inte ha några under priser, Möjligt lite överpris men inte så de blir anmärkningsvärt från mitt tradingbolag i Hongkong till mina filialer i norden. Kommer även inte stå som VD eller något sådant. Tanken är att bara kontrollera min trust genom att sätta ut riktlinjer som den ska följa från start.

Angående England och brexit så tror jag Companies House(Englands motsvarighet till svenska bolagsverket) som är en av världens största bolagsregister och det finns filialer registrerade till engelska bolag i hela EU och andra delar av världen.


jag tror att det skulle innebära en för stor ekonomisk förlust för UK att även gå ut ur samarbetet med EES. Även om de nu röstat för att gå ut ur EU kommer de nog ändå att stå kvar i europeiska samarbetet, likt Norge & Schweiz modellen. Så tror inte att bexit kommer påverka.

Sen är jag varken satt i personlig konkurs eller har näringsförbud. Det jag har är en skuld till skatteverket för att jag i 3 års tid hyrde ut ett hus jag ägde privat till ett företag för 40 000:- i månaden och tog en chansning och valde att inte rapportera det. Gjorde runt 1 miljon i vinst och fick sen en skattesmäll som gick i kraft förra året. Dock så har jag en bra årslön och har snart betalat av den.

jag vill undvika överdriven granskning i mitt upplägg men jag vill ändå att den ska vara laglig likt hur strukturen Ikea är uppbyggt. Så om någon kollar så ska det inte finnas något jag kan åka dit för.

har du eller någon annan som läser här en ide på hur man kan bygga upp en laglig struktur för att minimera skatten ?

Kul att bolla ider med andra

Du kan inte jämföra med Ikea som har global verksamhet i hela världen mot en ensam ägare av företag som får fast driftställe i land där du bor.

Jo för land du bor i skulle kunna hävda bolag får fast driftställe då du är ensam i bolag och allt ska beskattas där i.

Fel du kan inte kontrollera en trust då skulle den i juridisk mening kunna anses bli ogiltig, dock kan du kontrollera bolag som trust äger.

Om du inte är VD har du ingen makt över bolaget, och alla personer som har inflyttande kommer ändå tvingas rapporteras i centralt register som CP / PSC.

Så klart UK vill få till avtal men vissa lagar är rena EU lagar vilket betyder risk för varje land måste fixa egna avtal gällande beskattningsregler och företag. Och risk övriga EU länder kan hävda avtal inte gäller och kan utnyttja det för högre beskattning och reglering.

Så om du inte sätter upp allt vettigt från början får du problem flytta tillgångar i framtiden smidigt eller extra risk för granskning.
Citera
2017-07-16, 15:19
  #7
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toobzz86
Jo jag vet. Det är därför jag tänkt skatta och göra rätt för mig i början när jag bor i Sverige.

Men sen när jag flyttar utomlands så tänkte jag bygga upp det som jag beskrivit och sen skatta i det land jag bosätter mig i. Men min tanke är att minimera skatten precis likt Ingvar, typ 0.00008 procent skatt eller jag kan nöja mig med 2-5 % i slutändan.

Som jag skrev vill inte vara olaglig utan göra bästa upplägget för att minimera skatt precis som IKEA. för dom är inte olagliga, utan väldigt smarta med upplägget dom gjort.

Är du inte skattepliktig i Sverige kan du i princip inte begå skattebrott i Sverige. Om detta är en förutsättning för din fråga vet jag inte vad den gäller.
Citera
2017-07-16, 15:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Är du inte skattepliktig i Sverige kan du i princip inte begå skattebrott i Sverige. Om detta är en förutsättning för din fråga vet jag inte vad den gäller.

Inte helt sant via EU lagstning kan du vara skattepliktig i Sverige fast du inte bor där eller om dubbelbeskattningsavtal säger annat.
Citera
2017-07-16, 16:31
  #9
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Inte helt sant via EU lagstning kan du vara skattepliktig i Sverige fast du inte bor där eller om dubbelbeskattningsavtal säger annat.

Orden "i princip aldrig" och "inte helt sant" utesluter inte varandra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback