Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 13:31
  #1
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Hej!

Pendlar för tillfället på en landsvägscykel till och från jobb men tänker att jag behöver något grövre när höst/vinter kommer. En cross är väl inte helt fel såklart.
Men nu till min fråga, finns det grövre däck jag kan sätta på mina ordinarie hjul? Medveten om att det inte kan vara för brett såklart.

Var tusan hittar jag sådana i så fall?


Tacksam för svar.

/ P
Citera
2017-07-15, 21:46
  #2
Medlem
Har du mycket plats mellan hjul och gaffel/ram?
Antar du vill ha dubbat?
Citera
2017-07-16, 11:50
  #3
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Har du mycket plats mellan hjul och gaffel/ram?
Antar du vill ha dubbat?


Nu har jag inget mått såhär på rak arm, men det är en standard landsvägscykel (Bianchi Via Nirone från 2011 ca). Och ja, dubbat vore ju riktigt najs. Men nöjer mig gott med ett grovt däck.
Och fälgarna som sitter på är också kring vad standard är för landsvägshjul. =)
Citera
2017-07-16, 15:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Nu har jag inget mått såhär på rak arm, men det är en standard landsvägscykel (Bianchi Via Nirone från 2011 ca). Och ja, dubbat vore ju riktigt najs. Men nöjer mig gott med ett grovt däck.
Och fälgarna som sitter på är också kring vad standard är för landsvägshjul. =)

Skulle tippa att de går med dom smalaste varianterna.
Kör du på samma fälg så blir de att däcket troligtvis blir "spetsigare" än om du kör med bredare fälg och däcket blivit bredare och lägre.

Bruka träffa tre gubbar på tågen i Skåne när jag cykla runt som körde grövre däck i Danmark för asfalten var grövre/vassare i Danmark än här i Sverige.

Köp hem nåt däck å montera och pröva. Har ju öppet köp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback