Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 10:25
  #1
Medlem
beaver_ses avatar
Vilken kabel skall man klippa för att bryta strömmen till en intern disk, har en massa diskar man sällan använder, så de skulle man kunna stänga av med typ en vip/knappströmbrytare på burkens framsida. Eller är det nödvändigt med att bryta 2 kablar?
Givetvis är det tänkt att man väljer innan uppstart och inte stänger av dem när datorn är igång.
Kan också vara en bra grej om man skulle få nått skit som låser ens dator typ wannacry.
Så förslag från de med insikt i elens värld.
Citera
2017-07-15, 15:02
  #2
Medlem
Den röda kabeln är +5V och den gula +12V så dem behöver du kapa. De svarta jordkablarna torde du kunna lämna orörda.
Citera
2017-07-15, 15:05
  #3
Medlem
sebnies avatar
Orange också då det är 3,3v
Citera
2017-07-15, 20:12
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Givetvis är det tänkt att man väljer innan uppstart
Istället för att modda in nåt hemmahack som bryter vissa poler tycker jag det är bättre eller iaf elegantare att skaffa hårddiskkassetter.

Exempel https://www.dustin.se/group/hardvara...c&pagesize=100

De skjuts in som enheter i 5.25"-platserna, så det krävs iofs att chassiet har tillräckligt många sådana lediga. De flesta kassetter har nån typ av nyckellås eller spärr, vrid/skuffa på den så stänger disken av.
Rekommenderar enbart kassetter som medger luftcirkulation kring diskarna.

Tittade precis i en av mina egna kassetter, den har en enpolig brytare och kabeln går ner till en liten ytlödd ic som jag gissar (in)aktiverar både ström och dataöverföring när nyckeln vrids.

Sådana här kassetter kan också vara behändiga om man vill köra olika operativsystem som inte kan dualboota eller som man inte vill blanda ihop, eller har en klonad disk redo att stoppa i, ifall nåt händer med den ordinarie.
Citera
2017-07-15, 20:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Istället för att modda in nåt hemmahack som bryter vissa poler tycker jag det är bättre eller iaf elegantare att skaffa hårddiskkassetter.

Exempel https://www.dustin.se/group/hardvara...c&pagesize=100

De skjuts in som enheter i 5.25"-platserna, så det krävs iofs att chassiet har tillräckligt många sådana lediga. De flesta kassetter har nån typ av nyckellås eller spärr, vrid/skuffa på den så stänger disken av.
Rekommenderar enbart kassetter som medger luftcirkulation kring diskarna.

Tittade precis i en av mina egna kassetter, den har en enpolig brytare och kabeln går ner till en liten ytlödd ic som jag gissar (in)aktiverar både ström och dataöverföring när nyckeln vrids.

Sådana här kassetter kan också vara behändiga om man vill köra olika operativsystem som inte kan dualboota eller som man inte vill blanda ihop, eller har en klonad disk redo att stoppa i, ifall nåt händer med den ordinarie.

Har man 2.5" diskar så finns även kassetter som ryms i 3.5" fack eller som passar i kortplats. Vissa varianter tillåter även lösa diskar utan kassett - så man kan använda disken som en "diskett".
Citera
2017-07-15, 20:44
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Orange också då det är 3,3v
Vad jag vet används normalt sett 3,3 volt inte. Har endast stött på en "hårddisk" som krävde det, och det var en SSD i mSATA-format som monterades i en mSATA->2,5"-vagga. Knappast vad TS frågar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Den röda kabeln är +5V och den gula +12V så dem behöver du kapa. De svarta jordkablarna torde du kunna lämna orörda.
Borde inte något dylikt passa TS väl? https://www.amazon.com/Kingwin-Switc.../dp/B00TZR3E70
Citera
2017-07-15, 21:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad jag vet används normalt sett 3,3 volt inte. Har endast stött på en "hårddisk" som krävde det, och det var en SSD i mSATA-format som monterades i en mSATA->2,5"-vagga. Knappast vad TS frågar efter.
Så är det. Normalt kan man ju även köra SATA-hårdskivor med en gammaldags Molex-plugg plus en adapter, dvs. så att 3,3 V kabeln inte alls får ström.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback