Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 10:01
  #1
Medlem
AttansNedranss avatar
Om jag rör mig med 0,5c, kommer den kosmiska bakgrundsstrålningen att blå- respektive rödförskjutas om jag mäter framåt respektive bakåt? Om inte - varför?
Citera
2017-07-15, 11:29
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Om jag rör mig med 0,5c, kommer den kosmiska bakgrundsstrålningen att blå- respektive rödförskjutas om jag mäter framåt respektive bakåt? Om inte - varför?

Ja, även den förskjuts. Och det är också precis så det är. Vi rör oss med 627 km/s (0.00209c) relativt en observatör som skulle se CMBR i exakt samma spektrum åt alla håll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ole_anisotropy

De flesta galaxer rör sig relativt CMBR, och detta kallas för peculiar velocity. I början på Big Bang var denna hastighet noll. Materien hängde bara med i universums expansion, men utöver detta fanns det inga andra rörelser. De pekuliära rörelserna är resultatet av att galaxerna dras mot varandra pga gravitationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peculiar_velocity
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-07-15 kl. 11:34.
Citera
2017-07-15, 11:49
  #3
Medlem
AttansNedranss avatar
Tack, då finns det alltså en absolut referensram för rörelse i rymden. Det kan ju bli användbart i framtida interstellär navigation, hehe...
Citera
2017-07-15, 12:12
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Tack, då finns det alltså en absolut referensram för rörelse i rymden. Det kan ju bli användbart i framtida interstellär navigation, hehe...

Ja, så kan man väl formulera det. Notera dock att detta är en expanderande referensram. Dvs två olika galaxer som står stilla relativt CMBR rör sig ändå relativt varandra pga det expanderande rummet mellan dem.
Citera
2017-07-15, 18:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Tack, då finns det alltså en absolut referensram för rörelse i rymden. Det kan ju bli användbart i framtida interstellär navigation, hehe...

Jo fastän jag tycker det verkar som att den saknar alltför mycket detaljer för att vara användbar för navigation, det är ungefär som att mäta solhöjden ute på havet när det är väldigt molnigt.

Jag skulle tro att de kända pulsarerna är bra mycket bättre navigationsfyrar än vad CMBR någonsin kan bli.

Kanske att CMBR kan fungera vid väldigt långa resor och långa avstånd, då avlägsna pulsarer är för svaga, Men om man tänker sig att man ska ta sig igenom ett wormhole någonstans så blir ju den CMBR som man ser i wormholet så distorderad, förvriden att man inte kan navigera efter den ändå ?

Dvs vi vet inte utan en referensstråle hur wormholet "vrider till" rummet, ungefär som man tittar utefter ett cykelhjul om ekrarna är krökta eller raka.

Krökningen i wormholet blir ju olika beroende på massdistributionen där, tex om det ligger flera "Svarta Hål" intill varandra
Citera
2017-07-15, 18:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, även den förskjuts. Och det är också precis så det är. Vi rör oss med 627 km/s (0.00209c) relativt en observatör som skulle se CMBR i exakt samma spektrum åt alla håll.

Så då får den sk eterhypotesen återigen en slags aktualitet fast på ett annat sätt än den ursprungligen formulerades ?

Faktiskt intressant må jag säga
Citera
2017-07-15, 19:09
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo fastän jag tycker det verkar som att den saknar alltför mycket detaljer för att vara användbar för navigation, det är ungefär som att mäta solhöjden ute på havet när det är väldigt molnigt.

Jag skulle tro att de kända pulsarerna är bra mycket bättre navigationsfyrar än vad CMBR någonsin kan bli.

Kanske att CMBR kan fungera vid väldigt långa resor och långa avstånd, då avlägsna pulsarer är för svaga, Men om man tänker sig att man ska ta sig igenom ett wormhole någonstans så blir ju den CMBR som man ser i wormholet så distorderad, förvriden att man inte kan navigera efter den ändå ?

Dvs vi vet inte utan en referensstråle hur wormholet "vrider till" rummet, ungefär som man tittar utefter ett cykelhjul om ekrarna är krökta eller raka.

Krökningen i wormholet blir ju olika beroende på massdistributionen där, tex om det ligger flera "Svarta Hål" intill varandra

Förutom dipolmomentet som CMBR får pga av vår pekuliära rörelse, så har det även anisotropier på ca en tusendels procent som har kartlagts av COBE, WMAP och Planck, i allt högre upplösning. Dvs man har numera en rätt så detaljerad karta av hur CMBR ser ut i olika riktningar, vilket nog iaf teoretiskt skulle kunna fungera som en sorts kompass. Dvs man får iaf riktningarna rätt, men däremot säger det då inte var vi är.

http://m.esa.int/Our_Activities/Spac...ave_background

En annan sak är att CMBR också måste se lite annorlunda ut från olika positioner. Beroende på var man är i kosmos så är det ju olika delar av universum som blir synliga pga ljusets ändliga hastighet sedan Big Bang. Men håller man sig iaf inom några hundra tusen ljusår från jorden så borde det se hyfsat likadant ut.

(CMBR släpptes lös från det initiala plasmat ca 380 000 år efter BB. Detta ger då en maximal storlek på sammanhängande ojämnheter som kan ha hunnit bildas då. Tänker jag inte väldigt fel nu, så innebär detta att om man rör sig mer än ca 380 000 ljusår i någon riktning, så kommer vi se de ojämnheter som är bakom de vi kan se nu från jorden. Vilka ju kan se väldigt annorlunda ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback