Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 00:47
  #1
Medlem
Ska flyga mellan GOT - LAX och vill ha så lite köer som möjligt när jag anländer till LAX så jag har tittat på deras hemsida och där skriver man att under följande tider är det mest köer.

"6 a.m. to 9 a.m., 11 a.m. to 2 p.m., 7 p.m. to 10 p.m."
Kl 06-09, 11-14, 19-22.

Man ska därför alltså ankomma kl 09-11, 14-19 samt 22-06.

Söker jag efter resor under dessa tiderna så blir priset betydligt dyrare. En ekonomibiljett kostar normalt under 4,000 kr men under tiderna ovan hela 11,000 kr.

Varför?

Bästa jag hittar är ankomst kl 18:25 (alltså mitt under rusningstid) för 3,900 kr.

Hade gärna ankommit kl 23 eller liknande men att betala 11,000 kr... nope!
Citera
2017-07-15, 01:08
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Mina globala erfarenheter av flyg och undvika köer:
1) Resa mitt i natten, eller ankomma då mitt i natten.
2) Resa på tisdagar. Ett globalt fenomen (varför vet jag inte) att mänskligheten "inte" reser på tisdagar. Innebär billigare biljetter och mindre trängsel.
3) Undvika att resa på fredagar och måndagar. Dyraste biljetterna och största trängseln.

Att din biljett blir dyrast när du ankommer mitt i natten till LAX, kan bero på att det är en såpass lång resa och att avgången från GOT kanske sker under en "trevlig" tid, svensk tid?
Citera
2017-07-15, 01:39
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Lite omväg, men om det är semester så kanske det kan vara värt det...

Dublin har både direktflyg till LAX och US Preclearance, vilket bör minska köandet rejält på LAX. Så själva resan blir lång, men en dag/kväll i Dublin kanske är kul?
Citera
2017-07-15, 05:59
  #4
Medlem
Tack för förslaget men nej tack. Skulle jag åka via DUB så skulle tur och retur ta 46 tim 45 min och ha 4 byten till en totalkostnad av 11,800 kr.

Tror inte att tullen på LAX tar 20+ timmar...

Flyger jag GOT > LHR > LAX och retur så tar resan 26 tim 30 min och har endast 2 byten. Resan kostar också totalt bara 3,300 kr.
Citera
2017-07-15, 06:40
  #5
Medlem
D3ans avatar
Har du egen erfarenhet av otroligt långa köer på LAX eller detta grundar sig i vad du hört från andra?

Jag har anlänt till LAX många gånger och aldrig upplevt så pass långa köer att jag är villig att planera min resa för att undvika dem, men de är ju jag såklart.
Citera
2017-07-15, 07:25
  #6
Medlem
45-60 min är rätt normalt men det kan också ta 120 min om det vill sig illa. Tycker redan att 45 min är för lång tid.
Citera
2017-07-15, 07:42
  #7
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkr
45-60 min är rätt normalt men det kan också ta 120 min om det vill sig illa. Tycker redan att 45 min är för lång tid.
Men nu har du säkert redan spenderat mer än den tiden du skulle tjänat in på att planera din resa utifrån köerna på LAX?
Citera
2017-07-15, 08:28
  #8
Medlem
Att sitta hemma vid datorn och att stå på en flygplats i timmar är inte riktigt samma sak...
Citera
2017-07-16, 11:59
  #9
Medlem
https://awt.cbp.gov

Bara att välja den terminal du anländer till och välj tidspannet du anländer fast från året innan så ser du vad tiderna landade på då och högst säkerligen kommer att bli nu igen.

Exampel: Du anländer på LAX 2, 1/8 2017 kl 21:00. Välj då samma datum fast året innan för att se samlade uppgifter. Om inget direkt ändras för i år så ligger det generellt mellan 18-39 min.
Citera
2017-07-16, 12:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkr
Ska flyga mellan GOT - LAX och vill ha så lite köer som möjligt när jag anländer till LAX så jag har tittat på deras hemsida och där skriver man att under följande tider är det mest köer.

"6 a.m. to 9 a.m., 11 a.m. to 2 p.m., 7 p.m. to 10 p.m."
Kl 06-09, 11-14, 19-22.

Man ska därför alltså ankomma kl 09-11, 14-19 samt 22-06.

Söker jag efter resor under dessa tiderna så blir priset betydligt dyrare. En ekonomibiljett kostar normalt under 4,000 kr men under tiderna ovan hela 11,000 kr.

Varför?

Bästa jag hittar är ankomst kl 18:25 (alltså mitt under rusningstid) för 3,900 kr.

Hade gärna ankommit kl 23 eller liknande men att betala 11,000 kr... nope!

På LAX är det ALLTID mycket folk. Det är ingen vanlig flygplats. Vill du undvika horderna välj en flygplats lite off. När du kommer fram så kommer kriminella fråga dig var du kommer ifrån så att de kan lura dig på olika sätt. Du ska aldrig svara utan bara gå. Då blir du av med svansarna.
Citera
2017-07-16, 20:31
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkr
Tack för förslaget men nej tack. Skulle jag åka via DUB så skulle tur och retur ta 46 tim 45 min och ha 4 byten till en totalkostnad av 11,800 kr.

Tror inte att tullen på LAX tar 20+ timmar...

Flyger jag GOT > LHR > LAX och retur så tar resan 26 tim 30 min och har endast 2 byten. Resan kostar också totalt bara 3,300 kr.
Spinner vidare på temat, ett antal flygplatser i Kanada har US Preclearance, kan det vara värt att byta där? Sedan måste du inte flyga samma rutt hem.

Om du ska byta någonstans i Europa så tänk på att flygplatser fungerar olika. På LHR ska du gå genom ny säkerhetskontroll för att komma in i avgångshallen, på CPH går du direkt från flyget till avgångshallen (sedan eventuell Schengengräns). Så X timmar väntan på två olika flygplatser kan innebära slösurf med stor stark eller långsamt köande.
Citera
2017-07-16, 21:48
  #12
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatdoyumean
På LAX är det ALLTID mycket folk. Det är ingen vanlig flygplats. Vill du undvika horderna välj en flygplats lite off. När du kommer fram så kommer kriminella fråga dig var du kommer ifrån så att de kan lura dig på olika sätt. Du ska aldrig svara utan bara gå. Då blir du av med svansarna.

Kriminella horder? Har du ens varit där? Vad har du blivit utsatt för och tror du verkligen det är vanligt förekommande?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2855809

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback