Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-15, 00:37
  #1
Medlem
Min närmaste granne (lätt handikappad 60+) blev nyligen rånad på sin halskedja. Kl 15 mitt i ett lugnt centrum utanför Stockholm tog en "mörkklädd" kille bakifrån tag i halsbandet och drog omkull henne. Ett tiotal vittnen som väntade vid busshållplats intill, lämnade uppgifter till polisen, som avskrev ärendet utan vidare. Sedan dess har jag tyckt mig se att det numera är ett vanligt fenomen... Förutom att det förstås är kränkande för personer som blir bestulna, får dom också svidiga blessyrer efter att ha knuffats ner på asfalten. Kränkningen av att ha blivit överfallen svider förstås mer än hundralapparna för en guldkedja. Vad är det som händer? Vilka är det som tycker sig "behöva" 200 spänn (det är väl max vad man kan få att stampa på en guldkedja). Vem omsätter stöldgodset till cash? Har aldrig någonsin hört talas om något liknande under de senaste 65 åren. Vad säger ni som vet mer?
Kan vi hjälpas åt att stoppa det här, eftersom polisen tydligen inte bryr sig?
http://www.expressen.se/nyheter/vitt...och-grep-tjuv/
Citera
2017-07-15, 00:43
  #2
Medlem
googlar " rån halskedja" och blir förfärad. Är detta det nya normala?
http://www.uppsalatidningen.se/aktue...g-4557307.aspx
Citera
2017-07-15, 00:45
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Min närmaste granne (lätt handikappad 60+) blev nyligen rånad på sin halskedja. Kl 15 mitt i ett lugnt centrum utanför Stockholm tog en "mörkklädd" kille bakifrån tag i halsbandet och drog omkull henne. Ett tiotal vittnen som väntade vid busshållplats intill, lämnade uppgifter till polisen, som avskrev ärendet utan vidare. Sedan dess har jag tyckt mig se att det numera är ett vanligt fenomen... Förutom att det förstås är kränkande för personer som blir bestulna, får dom också svidiga blessyrer efter att ha knuffats ner på asfalten. Kränkningen av att ha blivit överfallen svider förstås mer än hundralapparna för en guldkedja. Vad är det som händer? Vilka är det som tycker sig "behöva" 200 spänn (det är väl max vad man kan få att stampa på en guldkedja). Vem omsätter stöldgodset till cash? Har aldrig någonsin hört talas om något liknande under de senaste 65 åren. Vad säger ni som vet mer?
Kan vi hjälpas åt att stoppa det här, eftersom polisen tydligen inte bryr sig?
http://www.expressen.se/nyheter/vitt...och-grep-tjuv/

Ett tiotal vittnen och polisen försöker inte ens? Det här landet...
Citera
2017-07-15, 01:29
  #4
Medlem
Ointressant för polisen. Ointressant för oss? Det nya "normala"?
Oklart om det var stöldgodsets ringa värde, polisens begränsade resurser, eller det eniga vittnesmålet "EKB från Afghanistan" som gjorde brottet ointressant.
__________________
Senast redigerad av Roedstrumpa 2017-07-15 kl. 01:37.
Citera
2017-07-15, 01:47
  #5
Medlem
Första exemplet förvisso plånbok och inte halskedja, men tycker ändå det kvalar in.

Citat:
https://webcache.googleusercontent.c...android-lenovo

2017-07-04 12:00, Stöld, Helsingborg
Åldringsbrott, Slottshöjden.

Ett par följer efter en kvinna i 90-årsåldern in genom porten till fastigheten där hon bor. Genom att knuffa till henne tillgriper paret kvinnans plånbok innan de försvinner från platsen. Kvinnan uppges inte ha fått några fysiska skador i samband med händelsen.

Organisation
Polisen Skåne
Text: Maya Forstenius. Publicerad: 2017-07-04 13:14


Citat:
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...513-Ran-Malmo/

17-07-11 15:13, Rån, Malmö
95-årig man utsatt för för rån på Skördegatan, Malmö.

Samtal inkommer via tfn nr 112 att en 95-årig man utsatts för ett rån. Mannen satt på en parkbänk på Skördegatan/Skördestigen. En yngling i 18-årsåldern rycker ett halsband från mannen och springer sedan i riktning mot Limhamn. Ynglingen beskrivs ha mörkt kortklippt hår, ca 180 cm lång,

Organisation
Polisen Skåne
Text: Stephan Söderholm. Publicerad: 2017-07-11 15:21
Citera
2017-07-15, 01:59
  #6
Medlem
Hade varit intressant att veta ålder på BO i detta fall. Kanske inte alls platsar i denna tråd, men låt oss gissa på att det inte var en vältränad 25-årig man som blev rånad.

Citat:
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...igt-Stockholm/


07-14 20:23, Rån övrigt, Stockholm
En person blivit frånstulen sin halskedja på Kungsholmen.

Målsäganden promenerade på Kungsholms Strand när en person kom upp bakifrån och ryckte till sig en halskedja som målsäganden hade runt halsen.

Gärningsmannen sprang från platsen men alert allmänhet sprang ikapp honom och grep honom.

Målsäganden är inte skadad. Polispatrull har övertagit envarsgripandet och förövaren är införd till polisstation för utredning angående grov stöld.

Information som lämnas om pågående händelser är preliminär och kan komma att ändras.

Organisation
Polisen Stockholms län
City
Publicerad: 2017-07-14 21:21.
Citera
2017-07-15, 02:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Min närmaste granne (lätt handikappad 60+) blev nyligen rånad på sin halskedja. Kl 15 mitt i ett lugnt centrum utanför Stockholm tog en "mörkklädd" kille bakifrån tag i halsbandet och drog omkull henne. Ett tiotal vittnen som väntade vid busshållplats intill, lämnade uppgifter till polisen, som avskrev ärendet utan vidare. Sedan dess har jag tyckt mig se att det numera är ett vanligt fenomen... Förutom att det förstås är kränkande för personer som blir bestulna, får dom också svidiga blessyrer efter att ha knuffats ner på asfalten. Kränkningen av att ha blivit överfallen svider förstås mer än hundralapparna för en guldkedja. Vad är det som händer? Vilka är det som tycker sig "behöva" 200 spänn (det är väl max vad man kan få att stampa på en guldkedja). Vem omsätter stöldgodset till cash? Har aldrig någonsin hört talas om något liknande under de senaste 65 åren. Vad säger ni som vet mer?
Kan vi hjälpas åt att stoppa det här, eftersom polisen tydligen inte bryr sig?
http://www.expressen.se/nyheter/vitt...och-grep-tjuv/
Jag delar inte din värdering att polisen inte bryr sig. Tittar du på mina tidigare postningar ser du att jag inte drar mig för att kritisera polismyndigheten. Det man absolut kan och bör ha synpunkter på är för få poliser tillgängliga, och att det finns för många element som begår brott i för hög utsträckning.

I det här fallet, är det svårt att säga utan att veta mer. Generellt är det inte lätt att spana fram en gärningsmän även med bra vittnesuppgifter. Har man efter ett tiotal förhör av vittnen inte ett signalement de är överens om, är sannolikheten att hitta rätt GM låg, vittnesuppgifter kan verkligen variera. Provocerande att lägga ner, ja. Men att ha en förundersökning aktiv som inte kommer leda vidare hjälper ingen. Problemet måste ha lösts tidigare.

Min bild är att poliser i både inre och yttre tjänst gör sitt yttersta när de får ett sånt här larm.

Klandra Eliasson för att han inte kräver mer resurser omedelbart. Klandra regeringen för att de inte ger polisen mer resurser (betänk att de lånar miljarder till andra ändamål ÅRLIGEN, men polisens tillskott är minimala även på lång sikt). Klandra de politiker som tillåter stora grupper i samhället som tillåts begå brott, och där enda åtgärderna är nya projekt och utredningar som alla på förhand vet är fel metoder.
Citera
2017-07-15, 02:27
  #8
Medlem
Jag känner en i ämnet insatt som hävdar att det främst är den svans med kriminella som följer med tiggande östeuropéer som begår dessa brott och det har de gjort länge utan att det har nämnts så mycket i media.
Citera
2017-07-15, 03:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
Jag känner en i ämnet insatt som hävdar att det främst är den svans med kriminella som följer med tiggande östeuropéer som begår dessa brott och det har de gjort länge utan att det har nämnts så mycket i media.
OK - då har vi kommit fram till att tiggande östeuropéer och diverse papperslösa, inkl ensamkommande afghaner med för låg fickpeng tydligen väljer att råna åldringar framför att sno i butiker. Är det OK så - eller ska vi göra pensionärerna ansvariga genom att överhuvudtaget ha på sig ett guldhalsband, en klocka eller en mobil? Jfr "stöldbegärlig egendom" som du enl försäkringsbolagen inte får förvara i bilen. Sry om jag provocerar lite - men tycker vi verkligen det här är OK?
Citera
2017-07-15, 06:50
  #10
Avstängd
fartinyourfaces avatar
Detta är fan ett av dom lägsta brotten. Häng ut alla ni kan hitta som håller på med detta! Jävla bottenskrap!
Citera
2017-07-15, 14:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fartinyourface
Detta är fan ett av dom lägsta brotten. Häng ut alla ni kan hitta som håller på med detta! Jävla bottenskrap!
Ställer mig tveksam till att förövarna eller deras anhöriga tar in den typen av information.

Ett annat förslag är att beställ domarna från rätten, skriv ut, och skicka till politiker bland regeringspartiernas företrädare på både riks och lokalplanet.
Citera
2017-07-15, 18:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ställer mig tveksam till att förövarna eller deras anhöriga tar in den typen av information.

Ett annat förslag är att beställ domarna från rätten, skriv ut, och skicka till politiker bland regeringspartiernas företrädare på både riks och lokalplanet.
Misstänker att såna här "vardagsbrott" inte ens leder till åtal, utan möjligen blir ett försäkringsärende. Om ens det, självrisken lär väl vara högre än priset på guldkedjan Såtillvida att det inte används kniv eller pistol för att tvinga brottsoffret ta ut 200 spänn ur bankomaten.
Drömmer jag - eller är det här verklighet?
http://www.expressen.se/nyheter/brot...orsok-och-ran/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback