Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 23:05
  #1
Avstängd
Förstår om man tränar den mer så blir den uthålligare men om vi köper en häst på blocket som är 5 år gammal och mest användts av nån gammal kärring som gått/ridit den 2 timmar i veckan.

Funderar på att köpa en häst inför nästa vår och sommar och dra ut på äventyr ett par veckor.

Är 5 mil per dag mycket om vi säger jag med packning väger 80 kg? Hästen går hela sträckan med mig på.
Citera
2017-07-14, 23:27
  #2
Medlem
Att direkt översätta belastningen mellan olika djurarter låter sig knappast göras, men tänk som en första approximation såhär: hästen väger säg 400 kg och skall flytta 80 kg dagligen 5 mil på sin rygg. Om vi linjärt skalar ned skulle det innebära att jag (som väger 80 kg) skulle bära 16 kg en motsvarande sträcka (5 mil) per dag. Det ligger inte utanför min kapacitet, men jag skulle definitivt känna att jag förtjänat min kvällsmat...

(I själva verket är mindre djur proportionellt starkare än större, så jag tror du får skära ned längden på dagsresorna något.)
Citera
2017-07-14, 23:31
  #3
Medlem
Bizmarcks avatar
Ska du skaffa dig en sommarhäst, som du sedan dumpar vid vägkanten någonstans, efter att dina "sommaräventyr" är avklarade?
Citera
2017-07-14, 23:49
  #4
Medlem
är nog inte så mycke med 5 mil för en häst som man tror.
Citera
2017-07-15, 00:48
  #5
Medlem
HajFajvs avatar
Att gå 2 timmar i veckan till att bli riden 5 mil tycker jag låter lite väl mastigt. Bättre å köpa en häst som är i god kondition redan om du vill ut på såna äventyr.

Vad för typ av häst vill du ha och har du erfarenhet av hästar sen tidigare?
Citera
2017-07-16, 01:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Ska du skaffa dig en sommarhäst, som du sedan dumpar vid vägkanten någonstans, efter att dina "sommaräventyr" är avklarade?

precis. Kapar frambenen på den och lämnar den självdö.

iinte dumpa men sälja alternativvt ge bort. beroende på vad jag köpte den för.
Citera
2023-02-21, 15:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Att direkt översätta belastningen mellan olika djurarter låter sig knappast göras, men tänk som en första approximation såhär: hästen väger säg 400 kg och skall flytta 80 kg dagligen 5 mil på sin rygg. Om vi linjärt skalar ned skulle det innebära att jag (som väger 80 kg) skulle bära 16 kg en motsvarande sträcka (5 mil) per dag. Det ligger inte utanför min kapacitet, men jag skulle definitivt känna att jag förtjänat min kvällsmat...

(I själva verket är mindre djur proportionellt starkare än större, så jag tror du får skära ned längden på dagsresorna något.)

Sådär kan du ju för fan inte räkna.
En häst är mycket starkare än en människa och har 4 ben.

Det är som att jämföra en fyhjulsdriven bil med en tvåhjulsdriven.

En normal häst klarar av att gå flera mil per dag i lugnt tempo, men det beror på vilken terräng det är.
Är det i skåne där det är mycket fält och inga backar eller är det i norrland där det är berg, ris, och skog?
Skillnad.
Citera
2023-02-21, 21:06
  #8
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
en häst är ingen moped som du bara kan luta mot ett träd. krävs vatten och hö.du ska sadla av den och borsta den, det kliar säkert och hästar tycker om att kammas efter träning.

sedan tror jag du är rätt mör i ärslet efter 5 mil i sadeln. tror den börjar trilskas när den närmar sig milen.
Citera
2023-03-06, 03:03
  #9
Medlem
Problemet är fodret, att rida fem mil och leva på gräs går inte.
Utan hästvana är det ett tämligen döfött företag, fem mil i sadeln så kommer du att bli rätt mör.
Att lägga upp matdepåer för både dig och hästen på lämpliga avstånd så skulle det kanske fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback