Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 22:23
  #1
Medlem
Har Windows 10 och några program, inget märkvärdigt men börjar få slut på utrymme. Vad ska jag köpa istället?

Övrig dator
Intel i5-3770K 3.40GHZ
8 GB RAM
Citera
2017-07-14, 22:29
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har Windows 10 och några program, inget märkvärdigt men börjar få slut på utrymme. Vad ska jag köpa istället?

Övrig dator
Intel i5-3770K 3.40GHZ
8 GB RAM

Laptop eller stationär? Jag antar det senare? I så fall, en SSD till bara? Jag har en för min Windows-partition, och en där jag bara har program mm, samt en snurrdisk för ren datalagring.
Citera
2017-07-15, 03:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har Windows 10 och några program, inget märkvärdigt men börjar få slut på utrymme. Vad ska jag köpa istället?

Övrig dator
Intel i5-3770K 3.40GHZ
8 GB RAM

Det beror lite på vad du behöver extra utrymme för. Om du ska installera program/spel som du vill ska ladda fort är en extra SSD disk fördelaktig, rekommenderar åtminstone 250gb om det är i spelsyfte då de moderna spelen kan vara ganska stora.

Behöver du däremot extra lagring för multimedia eller dokument då kan du lika väl köpa en ordinär mekanisk hårddisk då du får avsevärt mycket mer lagring för pengarna, dock offrar du på skriv och läs hastigheten.

Är du osäker på hur man kopplar in nya hårddiskar i datorn (busenkelt egentligen, bara 2 sladdar) då kan du köpa en extern hårddisk som kopplas med usb-kabel. Annars finns det molntjänster som erbjuder relativt mycket lagringsutrymme gratis, ännu mer om man betalar för en prenumeration.
__________________
Senast redigerad av 13120dde 2017-07-15 kl. 03:10.
Citera
2017-07-15, 10:42
  #4
Medlem
Kör en diskrensning, det lämnas kvar en massa onödigt skit vid Windowsuppdateringar, finns ett antal GB att tjäna där.
Citera
2017-07-15, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Kör en diskrensning, det lämnas kvar en massa onödigt skit vid Windowsuppdateringar, finns ett antal GB att tjäna där.

Japp. har du fått in creators update kan det ligga kvar upp till 30 gb från den installationen. Det rensas först efter nån månad.

kan även rekommendera CCleaner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback