Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 21:49
  #1
Medlem
SnobbenLs avatar
Jag har kikat runt lite på nätet om vattenfasta och olika metoder. Vissa säger att destillerat vatten är bäst för att det tydligen är mycket bättre för att rensa kroppen från gifter. Och andra säger att det är bättre med vanligt renat kranvatten som fortfarande innehåller naturliga mineraler så kroppen inte får brist. Vissa som förespråkar destillerat vatten säger även att man behöver tillsätta äppelcidervinäger för att det hjälper till att rensa ut kristalliserade gifter. Och även att äppelcidervinäger innehåller dom mineraler som kroppen behöver.
Andra säger att destillerat vatten och äppelcidervinäger försurar kroppen och därför bör undvikas. Det är jävligt intressant att läsa men det är rätt förvirrande när övertygande föreläsare säger raka motsatsen.😥

Nån som brukar vattenfasta som har provat destillerat vatten med äppelcidervinäger?

Skulle vara kul att höra vad ni tänker.
Citera
2017-07-14, 22:14
  #2
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har kikat runt lite på nätet om vattenfasta och olika metoder. Vissa säger att destillerat vatten är bäst för att det tydligen är mycket bättre för att rensa kroppen från gifter. Och andra säger att det är bättre med vanligt renat kranvatten som fortfarande innehåller naturliga mineraler så kroppen inte får brist. Vissa som förespråkar destillerat vatten säger även att man behöver tillsätta äppelcidervinäger för att det hjälper till att rensa ut kristalliserade gifter. Och även att äppelcidervinäger innehåller dom mineraler som kroppen behöver.
Andra säger att destillerat vatten och äppelcidervinäger försurar kroppen och därför bör undvikas. Det är jävligt intressant att läsa men det är rätt förvirrande när övertygande föreläsare säger raka motsatsen.😥

Nån som brukar vattenfasta som har provat destillerat vatten med äppelcidervinäger?

Skulle vara kul att höra vad ni tänker.
Det skulle vara toppen om du kunde slänga med lite länkar, så att man kan bilda sig en uppfattning.
Måste det vara just destilerat vatten i kuren, eller fungerar det med sk batterivatten, dvs avjoniserat vatten?
Citera
2017-07-14, 22:32
  #3
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det skulle vara toppen om du kunde slänga med lite länkar, så att man kan bilda sig en uppfattning.
Måste det vara just destilerat vatten i kuren, eller fungerar det med sk batterivatten, dvs avjoniserat vatten?

Bra fråga. Vet inte faktiskt. Men det finns en bok som handlar om vattenfasta med destillerat vatten med äppelcidervinäger. The miracle of water fasting heter den. Det är en väldigt detaljerad bok. Googla så kan du ladda ner pdf gratis. Sen finns det en ganska känd youtuber som håller på med vattenfasta som heter Tyrone Magnus. Han snackar om den boken men flikar in att han inte tror att det är bra med destillerat vatten. Finns en uppsjö av olika åsikter. Har inte ens tänkt på att man kanske kan dricka batterivatten. Den låter ju inte alls bra haha men vem vet .. Det kanske är bra
Citera
2017-07-14, 22:46
  #4
Medlem
SnobbenLs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Rd0r8wJhkuQ
Citera
2017-07-15, 11:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Det är jävligt intressant att läsa men det är rätt förvirrande när övertygande föreläsare säger raka motsatsen.😥

Det blir lätt så då folk utan kunskap eller vetenskaplig bas sitter och spekulerar på internet. Vore bra om de kunde visa vilka dessa gifter skulle vara? Sedan att många anser sig må bra av en fasta är väl en sak. Generellt skall man inte dricka destillerat vatten. Vår kropp vill ha ganska mycket mineraler per dygn, även om den är bra på att spara under en kortare period. Natrium 60-80 mmol till exempel.
Citera
2017-07-15, 11:30
  #6
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Det blir lätt så då folk utan kunskap eller vetenskaplig bas sitter och spekulerar på internet. Vore bra om de kunde visa vilka dessa gifter skulle vara? Sedan att många anser sig må bra av en fasta är väl en sak. Generellt skall man inte dricka destillerat vatten. Vår kropp vill ha ganska mycket mineraler per dygn, även om den är bra på att spara under en kortare period. Natrium 60-80 mmol till exempel.

Sant. Själv så kör jag intermittent fasting typ, just nu. Inget jag tvingar mig att göra alls, är bara så min kropp vill äta för tillfället. Kokar vattnet och låter det svalna
Citera
2017-07-20, 19:16
  #7
Medlem
Snälla, drick inte destillerat vatten.

Det är absolut livsviktigt för kroppen att uppräthålla vätskebalansen. För att dina nervceller ska kunna kommunicera med varandra och övriga kroppen krävs det att rätt koncentrationer av Na⁺,K⁺, Ca²⁺ & Cl⁻, både intra- och extracellulärt.
Dricker du en destillerat vatten så späder du ut elektrolyterna i extracellulärvätskan, detta kommer din kropp kompensera för genom mindre återupptag av primärurinen och du kommer att kissa ut i stort sett hela volymen du dricker. Det finns en anledning till att man inte bara dricker vatten när man svettas ymnigt, vätskeersättning innehåller det salt som du behöver.

Och hela det där med att rena från gifter...det funkar inte så. Om du tror på det så förklara gärna hur det skulle gå till.
Citera
2017-07-23, 10:44
  #8
Moderator
Lapapps avatar
Inte för att jag tror att det finns någon poäng med det, men huruvida det är farligt eller inte har avhandlats i bl.a. (FB) Är det farligt att dricka destillerat vatten?

Där skrev jag: kranvatten har osmolalitet på c:a 3 mOsm/kg, destillerat vatten har 0 mOsm/kg. Plasmaosmolalitet ligger på ca 270 mOsm/kg. Den extra elektrolytmängd man får genom att istället dricka kranvatten blir sålunda i princip försumbar.

För att återknyta till topic: vattenfasta låter som trams. Även det om ättikssyran. Njurarna och levern renar blodet konstant, man behöver ingen speciell diet för det. Vill man ha sin kropp ren från gifter rekommenderar jag normal sund kost.
Citera
2017-07-23, 18:29
  #9
Medlem
svantejerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har kikat runt lite på nätet om vattenfasta och olika metoder. Vissa säger att destillerat vatten är bäst för att det tydligen är mycket bättre för att rensa kroppen från gifter. Och andra säger att det är bättre med vanligt renat kranvatten som fortfarande innehåller naturliga mineraler så kroppen inte får brist. Vissa som förespråkar destillerat vatten säger även att man behöver tillsätta äppelcidervinäger för att det hjälper till att rensa ut kristalliserade gifter. Och även att äppelcidervinäger innehåller dom mineraler som kroppen behöver.
Andra säger att destillerat vatten och äppelcidervinäger försurar kroppen och därför bör undvikas. Det är jävligt intressant att läsa men det är rätt förvirrande när övertygande föreläsare säger raka motsatsen.😥

Nån som brukar vattenfasta som har provat destillerat vatten med äppelcidervinäger?

Skulle vara kul att höra vad ni tänker.

Mina tankar är att de-tox är rent lurendrejeri.
Det verkar de flesta som forskat i ämnet hålla med om.
https://en.wikipedia.org/wiki/Detoxi...tive_medicine)
https://www.theguardian.com/lifeands...ence-ignorance

Om du faktiskt tror att du är förgiftad så rekommenderar jag Vårdcentral/Akutmottagning.
Citera
2017-07-23, 19:58
  #10
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Om du faktiskt tror att du är förgiftad så rekommenderar jag Vårdcentral/Akutmottagning.

Tack för tipset men jag tror inte att jag är förgiftad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback