Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 21:12
  #1
Avstängd
Sitter IP-Adressen i modemet/routern? Låt oss säga att jag lånar en kompis modem/router och installerar dennes modem/router i mitt hus. Kommer jag att få dennes ip adress för jag använde dennes modem/router?

Är det så det fungerar?
Citera
2017-07-14, 21:15
  #2
Medlem
Safetsj49s avatar
Nej.
Citera
2017-07-14, 21:16
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Safetsj49
Nej.

Tack för svar. Men är du 100% säker?
Citera
2017-07-14, 21:16
  #4
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlBirger
Sitter IP-Adressen i modemet/routern? Låt oss säga att jag lånar en kompis modem/router och installerar dennes modem/router i mitt hus. Kommer jag att få dennes ip adress för jag använde dennes modem/router?

Är det så det fungerar?

Nej,

Det är ISP (Internet Leverantören) som delar ut ett offentligt IP-nummer.

edit; finns en liten chans att routern har fast ip-adress från leverantören men det måste vara en väldigt speciell lösning..
Citera
2017-07-14, 21:17
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jarlBirger
Sitter IP-Adressen i modemet/routern? Låt oss säga att jag lånar en kompis modem/router och installerar dennes modem/router i mitt hus. Kommer jag att få dennes ip adress för jag använde dennes modem/router?

Är det så det fungerar?

IPn kommer från din internetleverantör. Sedan finns det leverantörer med dynamisk IP som du kan ordna inställningar på själv via routern.
Citera
2017-07-14, 21:20
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Nej,

Det är ISP (Internet Leverantören) som delar ut ett offentligt IP-nummer.

edit; finns en liten chans att routern har fast ip-adress från leverantören men det måste vara en väldigt speciell lösning..

Citat:
Ursprungligen postat av Faconnable
IPn kommer från din internetleverantör. Sedan finns det leverantörer med dynamisk IP som du kan ordna inställningar på själv via routern.

Tack för svar. Men så man kan säga att ifall jag lånar en kompis modem/router och installerar den hemma hos mig så har jag fortfarande samma IP-Nummer som innan? Så det inte spelar någon roll att jag använder någon annans modem/Router?
Citera
2017-07-14, 21:23
  #7
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlBirger
Tack för svar. Men så man kan säga att ifall jag lånar en kompis modem/router och installerar den hemma hos mig så har jag fortfarande samma IP-Nummer som innan? Så det inte spelar någon roll att jag använder någon annans modem/Router?

Nej.

Men om du vill byta IP adress så Googla VPN
Citera
2017-07-14, 21:23
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlBirger
Tack för svar. Men så man kan säga att ifall jag lånar en kompis modem/router och installerar den hemma hos mig så har jag fortfarande samma IP-Nummer som innan? Så det inte spelar någon roll att jag använder någon annans modem/Router?

Inte ett dugg.
Citera
2017-07-14, 21:23
  #9
Medlem
Safetsj49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlBirger
Tack för svar. Men så man kan säga att ifall jag lånar en kompis modem/router och installerar den hemma hos mig så har jag fortfarande samma IP-Nummer som innan? Så det inte spelar någon roll att jag använder någon annans modem/Router?

Nej, det spelar ingen roll vilken router/modem du använder, du kommer att ha samma ip.
Citera
2017-07-14, 21:24
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Safetsj49
Nej, det spelar ingen roll vilken router/modem du använder, du kommer att ha samma ip.

Okej. Tack för svar allesammans!
Citera
2017-07-14, 21:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safetsj49
Nej, det spelar ingen roll vilken router/modem du använder, du kommer att ha samma ip.

Många får dynamiska IP-adresser som kryts till routerns MAC-adress och får en annan IP-adress om de byter router (eller MAC adress på befintlig router).
Citera
2017-07-14, 21:43
  #12
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback