Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 19:52
  #1
Medlem
Hej,

Håller på att boka flygbiljetter just nu och där står det så här:

Bagage ingår inte i priset för flygbiljetten med detta flygbolag.
Du kan välja att köpa till bagage under bokningsprocessen
Observera att det normalt är dyrare om du inte förbokar bagage, utan väljer att köpa till det på flygplatsen.
Förbokat bagage kan inte återbetalas.

Min fråga är då om med bagage enbart menas den stora väskan? Eller menas det även den där väskan på ca 5 kg som man vanligtvis får ta med sig in i själva flyget där man sitter?

Jag klarar mig fint på den där ca 5 kg grejer i en ryggsäck så jag slipper gärna den där extra kostnaden för bagage.

Kan några här med säkerhet svara så jag bokar direkt?
Citera
2017-07-14, 20:01
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Hej,

Håller på att boka flygbiljetter just nu och där står det så här:

Bagage ingår inte i priset för flygbiljetten med detta flygbolag.
Du kan välja att köpa till bagage under bokningsprocessen
Observera att det normalt är dyrare om du inte förbokar bagage, utan väljer att köpa till det på flygplatsen.
Förbokat bagage kan inte återbetalas.

Min fråga är då om med bagage enbart menas den stora väskan? Eller menas det även den där väskan på ca 5 kg som man vanligtvis får ta med sig in i själva flyget där man sitter?

Jag klarar mig fint på den där ca 5 kg grejer i en ryggsäck så jag slipper gärna den där extra kostnaden för bagage.

Kan några här med säkerhet svara så jag bokar direkt?


Du kan ju börja med att säga vilket "flygbolag" du väljer, samt så får du tänka på att vikten är inte det enda utan även storleken. Mest troligtvis menas 5kg med "Carry on", men det får fortfarande inte överstiga dimensionerna.
Citera
2017-07-14, 20:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du kan ju börja med att säga vilket "flygbolag" du väljer, samt så får du tänka på att vikten är inte det enda utan även storleken. Mest troligtvis menas 5kg med "Carry on", men det får fortfarande inte överstiga dimensionerna.

Pegasus Airlines är just den biljetten. Står ingenting om 5 kg alls, det är de vanliga ca 5 kg som man vanligtvis får? ha med sig inne i flyget eller tror jag bara att det alltid finns något ca 5 kg?
Citera
2017-07-14, 20:16
  #4
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Pegasus Airlines är just den biljetten. Står ingenting om 5 kg alls, det är de vanliga ca 5 kg som man vanligtvis får? ha med sig inne i flyget eller tror jag bara att det alltid finns något ca 5 kg?


OM du tänker så här istället om vi leker med tanken. Tror du att du kommer får ta med dig ett paket på 12mx12m som endast väger 5kg?

Vi tar ett exempel från Easy Jet http://c8.alamy.com/comp/C0BW8C/easy...ort-C0BW8C.jpg . Det får väga ett visst vikt, men samtidigt kunna rymma i behållaren, för att få plats i facken ovanför huvuden vid säten.


Dem flesta resebolagen brukar ha "testgrej" där man kan testa att sätta ner sin väska, eller om du tar dig till flygplatsen(där finns det garanterat). Du kan även maila bolaget och fråga vilka restriktioner det finns gällande mått. Handbagage brukar oftast räknas som en handväska, väska med dator, väska med småprylar.
Citera
2017-07-14, 20:21
  #5
Medlem
Flög med Pegasus under SAS strejken, då var det inga konstigheter med hand bagage, de menade incheckat bagage men som andra skrivit, kolla på deras hemsida.

Storleken för tillåtet handbagage hittar du via Google eller sas hemsida som alla bolag förutom Ryan air följer då de kräver mindre än standard och har IAF förr även tagit betalt för handbagage..
Citera
2017-07-14, 20:28
  #6
Medlem
GeorgijPlechanovs avatar
Som tidigare skrivits, kolla direkt på flygbolagets hemsida. Wizzair har t.ex. mindre mått än Ryaniar där du å andra sidan får ta med 2 väskor som carry on ... /GP
Citera
2017-07-14, 20:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
OM du tänker så här istället om vi leker med tanken. Tror du att du kommer får ta med dig ett paket på 12mx12m som endast väger 5kg?

Vi tar ett exempel från Easy Jet http://c8.alamy.com/comp/C0BW8C/easy...ort-C0BW8C.jpg . Det får väga ett visst vikt, men samtidigt kunna rymma i behållaren, för att få plats i facken ovanför huvuden vid säten.


Dem flesta resebolagen brukar ha "testgrej" där man kan testa att sätta ner sin väska, eller om du tar dig till flygplatsen(där finns det garanterat). Du kan även maila bolaget och fråga vilka restriktioner det finns gällande mått. Handbagage brukar oftast räknas som en handväska, väska med dator, väska med småprylar.

Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Flög med Pegasus under SAS strejken, då var det inga konstigheter med hand bagage, de menade incheckat bagage men som andra skrivit, kolla på deras hemsida.

Storleken för tillåtet handbagage hittar du via Google eller sas hemsida som alla bolag förutom Ryan air följer då de kräver mindre än standard och har IAF förr även tagit betalt för handbagage..

Problemet är att allt skit står på engelska i vårt svenska land så det är svårt att få fram så mycket info. Det jag tänker i alla fall är en väska i samma storlek som i länken som jag ska länka till. I väska ska jag ha en bärbar dator storlek 50, någon shorts, någon trosa, någon handduk och 2-4 böcker. Den väskan borde inte räknas som bagage, vad tror ni? https://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C...er-48257-0014/
Citera
2017-07-14, 21:13
  #8
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Allt du tar med dig är bagage; däremot finns det två grupper av bagage.

Det ena är incheckat bagage och det andra är handbagage.
Incheckat bagage är sånt man får betala för på billighetsflyg (som åker in i lastutrymmet) och handbagage är sånt du släpar in i kabinen och det brukar ingå i priset.

Reglerna för handbagage för Pegasus finns på svenska på denna sidan:https://www.flypgs.com/sv/anv%C3%A4n...na-regler#1329

Skaffa en väska (ev. kabinväska) som håller dessa mått och se till så att den inte väger mer än angivna kilon så är du i hamn.

Det blir inte mer komplicerat än så.
__________________
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-07-14 kl. 21:19.
Citera
2017-07-14, 21:15
  #9
Medlem
Är det alltså en basic biljett du har bokat? Enligt den här sidan får du då ta med dig handbagage på upp till 8 kg och dess dimensioner får vara högst 20 cm x 40 cm x 55 cm.

https://www.flypgs.com/en/travel-ser...tional-baggage
Citera
2017-07-14, 21:18
  #10
Medlem
Tvåa på pucken...
Citera
2017-07-14, 21:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Är det alltså en basic biljett du har bokat? Enligt den här sidan får du då ta med dig handbagage på upp till 8 kg och dess dimensioner får vara högst 20 cm x 40 cm x 55 cm.

https://www.flypgs.com/en/travel-ser...tional-baggage

Ja, jag får tydligen ha med upp till 8 kg kostnadsfritt.

Stort tack alla för hjälpen!
Citera
2017-07-14, 22:53
  #12
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Ja, jag får tydligen ha med upp till 8 kg kostnadsfritt.

Stort tack alla för hjälpen!

Om du håller dig inom ramarna ja.

Tänk på "Hand baggage is the luggage you carry onboard the aircraft with you. Each piece of hand baggage must not exceed the dimensions 20 cm x 40 cm x 55 cm or weigh over 8 kg. Passengers are responsible for items that are forgotten, mislaid or damaged inside the aircraft."
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2855727

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback