Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 20:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Cylinder är strypt, ja. Men inte med en "lös" plugg som man tror. Utan den är gjuten med små klena portar. Så det är att ta fram slipmaskinen och porta lite eller köpa en trimcylinder.


korrekt!


byt till en ostrypt cylinder även kallad 5.5a alltså fem och en halv hk
på samma cc
Citera
2017-07-15, 21:30
  #14
Medlem
Jag har en 5,5hk cilynder legandes men när jag sattpå den ihop med 16 mm fögasare 110 munstycke, insug 16 mm, sport luftfilter och effekt rör jamaracool så gick den dålikt på på låga varv och jättebra på höga. Jag vet att 5.5 or ofta gör så men det borde väll gå att få dem hyfsade på låga varv ? Har någon här en bra step upp till 5,5 cilyndrar eller är det bara munstycke och fögasar instälningar det beror på ?
Citera
2017-07-15, 22:05
  #15
Avstängd
Du måste modda toppen det vet alla är det viktigaste. Modda toppen!
Citera
2017-07-15, 23:08
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaZ9
Måste väl vara någon som fått sin femhalva att gå hyfsat bra på låga varv och fått upp den i högre hastigheter än så iförsig så hade jag orginal drevning på 12-45.
Nej, liten cylindervolym och hög effekt kräver mycket varv och då finns det inget bottendrag kvar, vill du ha lite hastighet och bra bottendrag men inte vill toktrimma motor så är det airsal du ska använda.

Det är en 70cc aluminiumcylinder kostar ~800kr, ingen annan cylinder har lika mycket styrka på låga varv, toppar strax över 8000 varv vid 70km/h, i mitt tycke en av dom bästa cylindrarna för vardagsbruk för effektkurvan gör den lättkontrollerad även i lägre farter.
Citera
2017-07-15, 23:11
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Originalljuddämpare har ofta en inre strypning som man måste skära upp plåten för att komma åt och sedan svetsa ihop efteråt. Men eftermarknadsdämparna brukar vara betydligt enklare att fixa.
Sitter samma ljuddämpare på svensksålda mt som på japanska med 7 häst, funkar rätt bra även till 70cc.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
byt till en ostrypt cylinder även kallad 5.5a alltså fem och en halv hk
på samma cc
5½ är i särklass den sämsta cylindern jag testat till mt, stendöd över 4000 varv och behövde tokvarvas innan nästa växel lades i så den rekommenderar jag inte speciellt inte som det finns bättre cylindrar i samma prisklass.
Citera
2017-07-16, 01:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sitter samma ljuddämpare på svensksålda mt som på japanska med 7 häst, funkar rätt bra även till 70cc.

5½ är i särklass den sämsta cylindern jag testat till mt, stendöd över 4000 varv och behövde tokvarvas innan nästa växel lades i så den rekommenderar jag inte speciellt inte som det finns bättre cylindrar i samma prisklass.

Där tycker vi olika,

5 o en halva är riktigt trevlig enligt mig, med rätt drevning så gör den 65km/h både uppför och nerför, varvar inte onödigt mkt och skönt botten drag,
Citera
2017-07-17, 17:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Där tycker vi olika,

5 o en halva är riktigt trevlig enligt mig, med rätt drevning så gör den 65km/h både uppför och nerför, varvar inte onödigt mkt och skönt botten drag,

Vilken drevning ska man ha tycker du och hur får man dom att gå bra på låga varv
Citera
2017-07-24, 15:31
  #20
Medlem
Honda MT50 50cc trim

Hej jag ska trimma min MT i vinter. Men inte jätte mycket det räcker med 60 65 så så jag har tängt mig en 50 athena race cilynder jag har en 5,5hk cilynder legandes men den går som de flesta 5,5 dåligt på de låga varven. Vill ej höja cc så jag hoppas att athena 50cc race ska gå bra. Men inan jag köper cilynden så vill jag kolla med er

Tack för svar
Citera
2017-07-24, 22:08
  #21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vill du ha en motor som är mer allround så är det större cylinder du behöver, airsal 70cc är en av dom bästa cylindrarna som finns idag för trimning till den hastigheten du vill ha utan att offra styrka på lägre varv, athena 50cc ska ha en effekt på 7Hk men det beror mycket på vad du har för andra delar till motorn bla förgasarstorlek och expansionskammare.
Citera
2017-07-27, 16:32
  #22
Medlem
Honda MT5 65cc vs 70cc

Hej vill ha upp min mt5 i lite högre hastigheter ca 60 65 70 km + acc. Och har tängt mig en airsal men kan bestema mig för 65 eller 70 cc vet att 65cc ska gå bra till mt5 or men har ingen erfarenhet av det så ubdrar vad ni rekomenderar

Tackar för svar
Citera
2017-07-27, 17:42
  #23
Medlem
INTPs avatar
Både så kallade 70cc och 65cc cylindrar till den motorn har samma volym, 65,8cc blir det med 45mm diameter (malossicylindern på 44,5mm är förvisso något mindre). Företagen som säljer cylindrarna brukar avrunda rätt friskt, så tyvärr kan samma cylinderstorlek kallas olika saker på olika platser.
Citera
2017-07-27, 17:42
  #24
Medlem
Hehe ursäkta felstavningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback