Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 17:47
  #1
Medlem
visegrads avatar
Köpte en ny MTB förra året. Vill sälja den. Försäljningspriset kommer att vara över 10 000 kr. Vad är det bästa sättet att sälja en så pass dyr men begagnad MTB? Blocket, Tradera, särskilda cykelforum etc.?
Citera
2017-07-14, 21:32
  #2
Medlem
Jag hade vänt mig till blocket, det är ju trots allt den största köp och sälj marknaden vi har.

Vad är det för cykel?
Citera
2017-07-14, 21:36
  #3
Medlem
fatattacks avatar
happymtb.se om det är ett vettig sak... 10ksek är inte så mycket om det är bra grejor o kvitto
Citera
2017-07-15, 02:05
  #4
Medlem
Tyvärr är det så med cyklar att de är svårt att få ut ett bra värde vid en försäljning av ett dyrare slag.

Sålde min downhill för 12000 typ, bara ramen kostade 25000. Köper du den ny så hade den kostat 60-70000.

Men det är tyvärr svårt att få ut en vettig peng när de gäller försäljning pga utbudet.
Min polare la ut sin som kostar ungefär lika mycket och får inte sin såld.

Försökte sälja min xc för några år sen för halva priset men gick bet på det

Marknaden är rätt full men har du något unikt så håll tummarna.
Citera
2017-07-15, 13:33
  #5
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Smäll ut den på blocket OCH något annat forum, typ Happybike. Då är nog chansen stor att du får den såld för det du vill ha. =)
Citera
2017-07-15, 21:40
  #6
Medlem
Finns ju lite olika grupper på fejjan också
Citera
2017-07-16, 00:44
  #7
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag hade vänt mig till blocket, det är ju trots allt den största köp och sälj marknaden vi har.

Vad är det för cykel?

Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
happymtb.se om det är ett vettig sak... 10ksek är inte så mycket om det är bra grejor o kvitto

Citat:
Ursprungligen postat av delight
Tyvärr är det så med cyklar att de är svårt att få ut ett bra värde vid en försäljning av ett dyrare slag.

Sålde min downhill för 12000 typ, bara ramen kostade 25000. Köper du den ny så hade den kostat 60-70000.

Men det är tyvärr svårt att få ut en vettig peng när de gäller försäljning pga utbudet.
Min polare la ut sin som kostar ungefär lika mycket och får inte sin såld.

Försökte sälja min xc för några år sen för halva priset men gick bet på det

Marknaden är rätt full men har du något unikt så håll tummarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Smäll ut den på blocket OCH något annat forum, typ Happybike. Då är nog chansen stor att du får den såld för det du vill ha. =)

Citat:
Ursprungligen postat av delight
Finns ju lite olika grupper på fejjan också

Tack för alla svar. Inser att det blir antagligen ett ganska dåligt andrahandsvärde. Eller så får jag helt enkelt ge mig ut och cykla igen... Tyvärr ingen unik cykel om än en fin cykel.
Citera
2017-07-16, 09:07
  #8
Medlem
Tyvärr är de lite baserat på säsong också, nu är de tex Cykelvasan då de köps några MTB inför men jag tror de e för kort tid.

Tex med racer:

Hög efterfrågan på våren innan Vättern, efter Vättern så är de låg efterfrågan.

Så ska man göra ett klipp som köpare av racer så säger jag som alla andra, köp efter Vättern.

Min DH sålde jag innan säsongen börjat, min polare la ut sin när säsongen hade dragit igång...fortfarande osåld.
Citera
2017-07-16, 11:30
  #9
Medlem
Laxons avatar
Som tidigare skribent nämnt, det är väldigt säsongsbetingat. Inte enbart gällande lopp, men också baserat på årstid - tidig vårkant är det ultimata säljtilfället för cyklar.

Om du bor nära gränserna till våra grannländer kan det vara värt att även lägga upp en annons i deras motsvarigheter till Blocket.

Citera
2017-07-16, 11:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Tyvärr är det så med cyklar att de är svårt att få ut ett bra värde vid en försäljning av ett dyrare slag.

Sålde min downhill för 12000 typ, bara ramen kostade 25000. Köper du den ny så hade den kostat 60-70000.

Men det är tyvärr svårt att få ut en vettig peng när de gäller försäljning pga utbudet.
Min polare la ut sin som kostar ungefär lika mycket och får inte sin såld.

Försökte sälja min xc för några år sen för halva priset men gick bet på det

Marknaden är rätt full men har du något unikt så håll tummarna.

Sedan är det så att folk lägger inte ut så mycket pengar på en cykel. det råder lågkonjuktur för de som jobbar inom privat sektor och man håller hårt i det man får in oavsett vad det är det haglar med uppsägningar hela tiden. Folk ligger lågt med kosumtionsvaror speciellt om det är något som kräver löpande utgifter (ex. bil). Jag håller tummarna för din vän att han får sin velociped såld.
Citera
2017-08-16, 18:24
  #11
Medlem
redbullcolas avatar
Samma problem här. Har en nästintill ocyklad Trek Remedy 9RSL 2017 som fan inte går att sälja.

Kommer bli en grym förlustaffär
Kostade mig i Februari ca 38k
Hoppas på att jag får 27 av nån :/
Citera
2017-08-17, 17:56
  #12
Medlem
godboys avatar
Tror folk är lite mer restriktiva nu för tiden med att spendera större summor på "hobbyprylar". Särskilt när man är orolig för hur framtiden kommer se ut i Sverige, detta på förekommen andning.
Kanske, om man har tur, så kan en sån där 40+ figur som skall börja "ett nytt liv" komma att köpa.

Med cyklar som alla andra varor så är det väl så att om varan är begagnad så får den vara bra mycket billigare än en till nypris. T ex om jag skulle köpa en sak för 40.000 så är det osannolikt att jag skulle ge mer än 25-30 för den i mycket gott skick begagnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback