Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 17:27
  #1
Medlem
Ofta på diskussionsforum dyker det upp folk (låt oss säga att någon sådan heter Q) som kastar allt som skrivs i deras eget ljus. Sedan beter Q sig enligt något beteende som kan beskrivas som X, och slänger sedan ur sig att motparten (M) i diskussionen beter sig som X, samt antyder att Q själv minsann inte beter sig så. Ingenting av det som skrivs av M går in, utan vrids och vänds istället till något helt annat. Det som faktiskt är av hög relevans svaras aldrig på, utan ignoreras av Q. I vissa lägen, antagligen då argument saknas eller något annat "obehagligt" inträffar, så byter Q gärna ämne helt och hållet, ofta till något som saknar relevans (eller är svagt kopplat) till det som diskuterats tidigare. Samtidigt så är Q som en svamp när det gäller att ta till sig av allt som M skriver som kan tolkas som att M har dåliga argument.

Jag hoppas det framgår vad jag menar för typ av karaktär, om inte så kanske jag får ta upp något exempel. Eventuellt dyker det upp något exempel i tråden av sig själv, universum brukar vara bäst på att leverera.

Handlar det alltid om troll i dessa fall? Finns det verkligen dom som saknar självinsikt på det här viset? Vad är det som gör att beteendet går förbi dessa människor, eller handlar det om något annat? Dom måste väl trots allt inse hur dom beter sig, eftersom dom ganska träffsäkert målar ut precis sitt eget beteende på andra; eller handlar det snarare om att någon annan har berättat hur dom beter sig och så återanvänder dom bara samma ord mot sina motparter?

Jag vill inte påstå att jag aldrig faller dit själv på att missa mitt eget beteende, men om det påpekas eller antyds så är jag oftast tillräckligt nykter för att ta till mig. Vad är det som får folk att inte ta till sig av (vissa) saker och ting?

Finns det någon livsåskådning som är starkt kopplat till det här beteendet?
Citera
2017-07-14, 20:46
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ofta på diskussionsforum dyker det upp folk (låt oss säga att någon sådan heter Q) som kastar allt som skrivs i deras eget ljus. Sedan beter Q sig enligt något beteende som kan beskrivas som X, och slänger sedan ur sig att motparten (M) i diskussionen beter sig som X, samt antyder att Q själv minsann inte beter sig så. Ingenting av det som skrivs av M går in, utan vrids och vänds istället till något helt annat. Det som faktiskt är av hög relevans svaras aldrig på, utan ignoreras av Q. I vissa lägen, antagligen då argument saknas eller något annat "obehagligt" inträffar, så byter Q gärna ämne helt och hållet, ofta till något som saknar relevans (eller är svagt kopplat) till det som diskuterats tidigare. Samtidigt så är Q som en svamp när det gäller att ta till sig av allt som M skriver som kan tolkas som att M har dåliga argument.

Jag hoppas det framgår vad jag menar för typ av karaktär, om inte så kanske jag får ta upp något exempel. Eventuellt dyker det upp något exempel i tråden av sig själv, universum brukar vara bäst på att leverera.

Handlar det alltid om troll i dessa fall? Finns det verkligen dom som saknar självinsikt på det här viset? Vad är det som gör att beteendet går förbi dessa människor, eller handlar det om något annat? Dom måste väl trots allt inse hur dom beter sig, eftersom dom ganska träffsäkert målar ut precis sitt eget beteende på andra; eller handlar det snarare om att någon annan har berättat hur dom beter sig och så återanvänder dom bara samma ord mot sina motparter?

Jag vill inte påstå att jag aldrig faller dit själv på att missa mitt eget beteende, men om det påpekas eller antyds så är jag oftast tillräckligt nykter för att ta till mig. Vad är det som får folk att inte ta till sig av (vissa) saker och ting?

Finns det någon livsåskådning som är starkt kopplat till det här beteendet?

Argumentationsanalys och argumentationsfel kan iaf ingå i en introduktionskurs i filosofi på universitetet. Många såna missar händer nog bara pga omedvetenhet. Man tror kanske att man argumenterar bra när motståndarna har svårt att svara på t ex halmgubbeargument och frågor av typ "har du slutat slå din fru?"

Då det är mitt svar om även den sortens argumentationsfel du tänker på: Okunskap om hur man argumenterar bra. Botemedel: Läs på. Dock tycker jag att ständiga påpekanden om argumentationsfel kan vara jäkligt störande i sig.
Citera
2017-07-14, 21:09
  #3
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Psykologi: allmänt
/Moderator
Citera
2017-07-14, 21:59
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Kan ts länka till verkliga exempel.
Citera
2017-07-14, 22:04
  #5
Medlem
Jag är inte så säker på att alla uppfattar argumentationsfel som något negativt. Lyssnar man på en tv-sänd riksdagsdebatt så låter det som att varenda talare har gått samma kurs där de lär ut att argumentera så uselt som möjligt. Möjligtvis skulle det hjälpa att skicka de refererande journalisterna på filosofi-kurs, så att de inte eldade på talarna genom att göra positiva rubriker av de mest rabiata flosklerna.
Citera
2017-08-16, 23:52
  #6
Medlem
MAX-HIMs avatar
Projektion av sina egna egenskaper på andra, jag skulle tro att det handlar mest om dålig självinsikt samt att dessa typer inte vill känna sig vid något som gör dem skamfulla. Dessa typer saknar oftast insikt i sitt beteende och man måste påtala det för dem i stunden det sker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback