Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 14:38
  #1
Medlem
thebandit777s avatar
Bahnhof har strypt mina 10 publika IP till 1. Jag får bara max 3 privata IP samtidigt som min publika.

Jag behöver ha 10 enheter igång samtidigt, helst med publika IP'n - men det kan även fungera med privata i nödfall. Det viktiga är att mina enheter aldrig har samma IP samtidigt (sysslar med spel & oddstrading och det blir katastrof att logga in på olika konton med samma IP).

Ownit (genom Servanets stadsnät) erbjuder 5 publika, men inga extra privata.

Comhem erbjuder 4 publika, vet inte om man får extra privata, tvivlar. Väldigt dyra är de också.


Vilken ISP erbjuder flest?
Citera
2017-07-14, 14:42
  #2
Medlem
Har ej svaret på din direkt fråga vilken ISP som har mest.

Men ditt påstående om att du måste ha olika IP för det du nämner, är inte helt vattentätt. Det kommer funka utmärkt med ett IP för det du är inne på så länge du kan ändra portarna.
Så även om du inte lyckas få fler IP nummer, så känns det som du kommer överleva utan större problem.

Kör alla servicarna någon form av webservice där man använder standardportarna för HTTP/HTTPS kan du enkelt routa allting vidare till rätt ställe.

Om du har väldigt hög belastning generellt skulle jag lägga några timmar på att installera en proxylösning i form av lastbalanserare som även innefattar bra HTTP cachning.
__________________
Senast redigerad av lespaul80 2017-07-14 kl. 15:31.
Citera
2017-07-14, 16:30
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Publika IP adresser är det inte många ISPer som erbjuder fler än 1. Jag har ComHem och kan får fyra och det fungerar fint för mina behov.

Privata Adresser är det den router du har hemma som delar ut, där kan du dela ut precis hur många adresser du vill.

En router kan bara ha en publik adress så jag antar att du har 10 olika routrar hemma?

Om du vill att varje dator ska ha en egen publik IP adress skulle jag rekommendera dig att köra VPN istället, många VPN leverantörer roterar IP addresser, dvs du kommer få en ny IP adress varje gång du kopplar upp ditt VPN, mycket enklare än att hålla med det du gör idag.
Citera
2017-07-14, 16:46
  #4
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Publika IP adresser är det inte många ISPer som erbjuder fler än 1. Jag har ComHem och kan får fyra och det fungerar fint för mina behov.

Privata Adresser är det den router du har hemma som delar ut, där kan du dela ut precis hur många adresser du vill.

En router kan bara ha en publik adress så jag antar att du har 10 olika routrar hemma?

Om du vill att varje dator ska ha en egen publik IP adress skulle jag rekommendera dig att köra VPN istället, många VPN leverantörer roterar IP addresser, dvs du kommer få en ny IP adress varje gång du kopplar upp ditt VPN, mycket enklare än att hålla med det du gör idag.

Jag var nog lite otydlig, med privata adresser menar jag att jag får privat extern IP från min ISP genom CGNAT (jag ligger alltså NATtad bakom ISP'n och delar denna IP med flera andra kunder).

Jag har datorer kopplade direkt till en bryggad router (i praktiken en trådlös switch).

VPN går inte, spelbolagen gillar inte det alls.
Citera
2017-07-14, 16:54
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Jag var nog lite otydlig, med privata adresser menar jag att jag får privat extern IP från min ISP genom CGNAT (jag ligger alltså NATtad bakom ISP'n och delar denna IP med flera andra kunder).

Jag har datorer kopplade direkt till en bryggad router (i praktiken en trådlös switch).

VPN går inte, spelbolagen gillar inte det alls.

Nu förstår jag
I så fall kanske en egen VPN skulle vara en lösning? Hur ställer dom sig om din IP adress tillhör en molnleverantör? Typ AWS, Azure eller Google?

Det finns också VPN tjänster där du kan få en fast adress, kanske inte förekommer i spelbolagens listor?
Ett annat alternativ kanske kan vara IPv6? Om några av spelbolagen har stöd för det?
Citera
2017-07-15, 10:58
  #6
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nu förstår jag
I så fall kanske en egen VPN skulle vara en lösning? Hur ställer dom sig om din IP adress tillhör en molnleverantör? Typ AWS, Azure eller Google?

Det finns också VPN tjänster där du kan få en fast adress, kanske inte förekommer i spelbolagens listor?
Ett annat alternativ kanske kan vara IPv6? Om några av spelbolagen har stöd för det?

Ska kika lite mer på detta, tack för tips.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback