Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-15, 01:06
  #13
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Lugna dig nu för fan. Du har rätt i att det på kort sikt är bättre att satsa på bättre GPU, men du underskattar vikten av en bra CPU rätt gravt i ditt uttalande. Klart det spelar roll vilken CPU du har beroende på krav och spel. Alla vill inte spela i 60FPS. Det finns flertalet spel där en billigare propp blir begränsad och det kommer bli mer påtagligt inom en kort framtid (något år). Sitter man på en 120/144Hz skärm utan adaptive-sync vill man helst ha ut 200+ i FPS (om möjligt) för lägre latenser och bättre flyt. Sedan påverkar det även frame time variance samt din användning utanför spel till viss mån.

En stark processor med fler trådar/kärnor och ett lite svagare grafikkort är klart mer framtidssäkert då det bara är att uppgradera grafikkortet inom 2-3 år medan processorn tuffar på i duglig prestanda medan den svagare CPUn kan behövas bytas ut så som utvecklingen ser ut i dag. Då är den starkare processorn med sitt nya grafikkort garanterat bättre för samma peng i slutändan än den andra datorn med ny CPU och sitt 2-3 år gamla grafikkort.

Ska han gå ner till i5 kan han likaväl köpa ett Ryzen-system istället för samma peng med klart överlägsen framtid.

Håller med om varenda ord du säger.
Det är det jag försöker tuta in alla idioter som tror motsatsen men vägrar förstå sanningen.
Jag satsar ALLTID på en starkare CPU och bra moderkort och köper lite billigare gpu i början för att uppgradera GPU senare då det är betydligt enklare och smidigare.
Ska du uppgradera din CPU till en nyare modell måste du ju byta ut hela jävla datan.
Men köper du en riktigt kraftfull processor från början kommer den räcka betydligt längre och du kan så småningom uppgradera grafikkortet bara. Det blir billigare och framförallt mycket enklare och smidigare. Tar typ 30 sekunder liksom.
Dessutom påverkar CPUn spel oerhört mycket har jag märkt. Mer än vad folk tror.
Får sanslösa FPS ökningar i krävande spel när jag överklockar mina processorer.
Citera
2017-07-15, 15:17
  #14
Medlem
Aja kör på 1080p 60hz XD så att 1070 borde vara lite overkill men häldre det än att ha en 1060 som inte klarar alla spel med 60 bilder i sekunden. Skaffar troligen 144hz i framtiden men jag tar ändå häldre 1070 i nuläget också för att maximera price to performance men även va någolunda futureproof för några år på 1080p 60+fps.
Citera
2017-07-15, 19:27
  #15
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queratonys
Aja kör på 1080p 60hz XD så att 1070 borde vara lite overkill men häldre det än att ha en 1060 som inte klarar alla spel med 60 bilder i sekunden. Skaffar troligen 144hz i framtiden men jag tar ändå häldre 1070 i nuläget också för att maximera price to performance men även va någolunda futureproof för några år på 1080p 60+fps.

Det ska gå bra hur som helst


Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vilken processor över 1500kr är bottleneck i ett system? Och då menar jag ett vanligt system, inte något tri-SLI-system.

För det var det jag skrev i tråden, processor över 1500kr. L2r.

EDIT2: Angående ditt argument med att köpa bättre cpu som man kan ha längre så kan jag inte annat än hålla med 100%. Byta ut CPU är tusen gånger bökigare än att bara flippa in ett nytt grafikkort när man känner för det.

Jag köper hur du resonerar, garanterat.Dock har du i3/Pentium/AMD-FX alla dessa flaskar BF1 bara för att nämna ett exempel då de hamnar under 120FPS i snitt med normala inställningar. Har man bara som krav att köra 60FPS så är det totalt skitsamma dock.

Arma III, 7 days to die, H1Z1 och andra open world spel drar också väldigt mycket CPU-kraft. Men generellt så behövs ingen bra processor för 60+ FPS. Men, med lite multitasking så sjunker prestandan på en sämre processor väldigt snabbt och dess begränsningar kan givetvis kännas av även för en som bara spelar i 60FPS.

Men TS klarar sig fint på sin setup utan tvekan. Det är inget dåligt köp.
__________________
Senast redigerad av hockexx 2017-07-15 kl. 19:34.
Citera
2017-07-15, 20:02
  #16
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
För gaming är det helt irrelevant vilken processor du har såvida den kostar mer än 1500kr. typ.

I.e 1070 + 7600k kommer att ge dig högre fps.

Knappast. Han kan köra på en G4560 för lite över 600kr utan problem med bottlenecking i spel (sålänge han håller sig till 1080p och inte förväntar sig mer än 60fps i 1440p).

För att besvara TS fråga så är 1070 + 7600k rätt val om målet är att spela. GPUn är 50% effektivare och bottleneck i spel händer inte med nya cpus.

Edit: 7700K är en jävla meme, fattar inte varför folk köper skiten, den är i regel overkill i 8 fall av 10.
__________________
Senast redigerad av Ruzskisuzki 2017-07-15 kl. 20:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback