Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 12:34
  #1
Avstängd
snuttiss avatar
Var finns lugna småstäder nära havet, häng, Lägenhetspriser etc? Vad är sketet/undvikes?

Planerar en flytt så småningom (om 15 år) börjar spara osv. Behöver ha något att se fram emot.

Sverige har gått åt helvete. Masspsykos, jäntelag, dömande ögon, osocialt, kyligt, islam. Portioneringssystem av Abab vaktsliknande systembolaget. Duktiga föräldrar som föder likgiltiga stereotyp barn. Alla gömmer sig i pengar/bilar/lägenheter. Håller sig i grupperingar skaffar frenetiskt hobbys för att det svenska klimatet är så elitistiskt/särgrupperat. Så pretto och rädda människor alltså i detta land. Alla armerar sig med vitvaror och tv och har allt vackert men det sociala klimatet gör att alla blir samlare med skyddsrustning, avstängda. Tom sex är fult i det här landet.

Tänker hellre på Portugal, på en lägenhet nära havet, en bil. Sitta bland människor och dricka sin morgonespresso i tidig medelhavssol.

Tacksam för svar, skit i Sverige diskussion.
Citera
2017-07-14, 13:00
  #2
Medlem
Har bara varit en vända i Portugal så är absolut ingen expert, eller påstår mig vara kunnig.

Men åkta runt litegrann med en sugarbabe jag hade där från Porto. Personligen skulle jag undvika de mest sydliga delarna där turismen är som störst och de mer traiditionella expat områdena.

Mer runt Porto verkar vara perfekt enligt mig. Mindre turister och mer lokal priser på allt. Sjukt härlig natur. Du kan få enorma skogar och bergiga landskap lite öster, och vid havet är det vykortsfina vyer på byarna och miljön.

Mycket "haxixe" som de kallar det från Marocko om man gillar det. De flesta jag träffade var positiva och rökte gärna.

Ja jävligt avslappnat land och skulle lätt kunna tänka mig flytta dit. Trevliga människor också.
Citera
2017-07-14, 13:01
  #3
Medlem
Fredrik81s avatar
Tjena.

Kolla in Luz, ligger 1/2 mil från Lagos. Mer kustnära och fantastisk strand kan du inte hitta.

Mina föräldrar bor i utkanten av Lagos.
Fast åt andra hållet, Torre. Men är mest fristående hus/ radhus.

Mvh
Citera
2017-07-14, 13:10
  #4
Avstängd
snuttiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Har bara varit en vända i Portugal så är absolut ingen expert, eller påstår mig vara kunnig.

Men åkta runt litegrann med en sugarbabe jag hade där från Porto. Personligen skulle jag undvika de mest sydliga delarna där turismen är som störst och de mer traiditionella expat områdena.

Mer runt Porto verkar vara perfekt enligt mig. Mindre turister och mer lokal priser på allt. Sjukt härlig natur. Du kan få enorma skogar och bergiga landskap lite öster, och vid havet är det vykortsfina vyer på byarna och miljön.

Mycket "haxixe" som de kallar det från Marocko om man gillar det. De flesta jag träffade var positiva och rökte gärna.

Ja jävligt avslappnat land och skulle lätt kunna tänka mig flytta dit. Trevliga människor också.




Tack för tipsen, kollar in porto. Rökat om nåt behöver "social neutralism". Själv har jag spliffen on hold, kanske tar upp den i ett trevligare klimat.
Citera
2017-07-14, 13:11
  #5
Avstängd
snuttiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Tjena.

Kolla in Luz, ligger 1/2 mil från Lagos. Mer kustnära och fantastisk strand kan du inte hitta.

Mina föräldrar bor i utkanten av Lagos.
Fast åt andra hållet, Torre. Men är mest fristående hus/ radhus.

Mvh


Luz alltså, spännande, tack. Ska kolla in ikväll.
Citera
2017-07-14, 13:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Tack för tipsen, kollar in porto. Rökat om nåt behöver "social neutralism". Själv har jag spliffen on hold, kanske tar upp den i ett trevligare klimat.

Portugal har en av de mest lättsamma lagar mot droger. Du får ha det mest på dig, även heroin, men bara enligt lag "dagsdoser". Det är lite olika definierat beroende på drog.

Sälja är strängt förbjudet och lagarna är gjord för att sätta dit säljare snarare än brukare. Därför måste man lära känna någon innan de törs sälja. Om du inte är i turistområdena där de flesta headshops är beredd att ge dig en tid senare på dagen då du kan komma tillbaka och sen bege sig till en lägenhet för köpen.

Såg många tjejer som körde bil med en spliff hängande i mungipan där
Citera
2017-07-14, 16:20
  #7
Medlem
Jag vet inte riktigt om den där flytten handlar om när du går i pension men om det är så behöver du ju inte bry dig om var det finns jobb. I så fall skulle jag, likt någon ovan, kika på norra Portugal.

Om du vill vara närmare Lissabon är Sesimbra en trevlig stad, dessutom nära naturen i nationalparken mellan det och Setubal.
Citera
2017-07-14, 19:33
  #8
Avstängd
snuttiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag vet inte riktigt om den där flytten handlar om när du går i pension men om det är så behöver du ju inte bry dig om var det finns jobb. I så fall skulle jag, likt någon ovan, kika på norra Portugal.

Om du vill vara närmare Lissabon är Sesimbra en trevlig stad, dessutom nära naturen i nationalparken mellan det och Setubal.

Nja tänkte inte vänta så länge men 55 typ.

Sesimbra, nice. Tänkte åka ner ev i höst, hyra en bil och kolla in PT.
Citera
2017-07-14, 19:39
  #9
Avstängd
snuttiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Portugal har en av de mest lättsamma lagar mot droger. Du får ha det mest på dig, även heroin, men bara enligt lag "dagsdoser". Det är lite olika definierat beroende på drog.

Sälja är strängt förbjudet och lagarna är gjord för att sätta dit säljare snarare än brukare. Därför måste man lära känna någon innan de törs sälja. Om du inte är i turistområdena där de flesta headshops är beredd att ge dig en tid senare på dagen då du kan komma tillbaka och sen bege sig till en lägenhet för köpen.

Såg många tjejer som körde bil med en spliff hängande i mungipan där



Där ser man där ser man, Välbefinnandet för mig ligger i att just vara i en avslappnad miljö, slippa psykosen i Sverige. Men absolut vit beige uppknäppt skjorta som fladdrar i vinden, lite kush/glas vin med kvinnligt sällskap.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2855648

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback