Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 10:24
  #37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag blev förresten lite fundersam på vilka definitioner av MA som används här. I min värld motsvarar MA200 i dagsupplösning ungefär MA10 i månadsdito. Programvaror som HK tycks bekräfta det. Vitsen är nog att man bara ska räkna bankdagarna och inte inkludera övriga. Det brukar bli lite drygt 20 dagar på en månad.

Beror på vad man har för input givetvis. Har man en input som ger alla dagar hela veckan blir det missvisande att prata om t ex MA200. I den "normala världen" motsvarar MA200 ett MA på 10 månader som du säger, men om man börjar prata om MA200 och en användare använder något som inte ger korrekt antal dagar ... Du kanske förstår problematiken.

Utöver det finns det ganska givna fördelar om man t ex ska requesta data från tredjeparter som den här tråden delvis handlar om. Det är en ganska stor skillnad på att requesta och parse:a t ex ~12 punkter data än 12 x 20 punkter data. Inte så stor, men om man nu ska göra detta för sig 10 tillgångar av något slag så (ex: 10x12 = 120, 10 x (12x20) = 2400).
Citera
2017-09-13, 14:30
  #38
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Beror på vad man har för input givetvis. Har man en input som ger alla dagar hela veckan blir det missvisande att prata om t ex MA200. I den "normala världen" motsvarar MA200 ett MA på 10 månader som du säger, men om man börjar prata om MA200 och en användare använder något som inte ger korrekt antal dagar ... Du kanske förstår problematiken.

Utöver det finns det ganska givna fördelar om man t ex ska requesta data från tredjeparter som den här tråden delvis handlar om. Det är en ganska stor skillnad på att requesta och parse:a t ex ~12 punkter data än 12 x 20 punkter data. Inte så stor, men om man nu ska göra detta för sig 10 tillgångar av något slag så (ex: 10x12 = 120, 10 x (12x20) = 2400).
Ja det räcker ju att hämta stängningskursen för varje tidsperiod vilket reducerar hämtad data väsentligt. All data jag har hittat på fonder innehåller enbart vardagar så räknar man med dagsperioder blir MA200 ungefär som MA10 om man bara har månadsperioder.

Sedan kan man ju hämta data inkrementellt, onödigt ladda hem data man redan har.
Citera
2017-10-02, 21:07
  #39
Medlem
Oavsett vad jag gör får jag "Fel okänd funktion: azPerf" och istället för fondnamnen står det #NAME?. Har inte ändrat något överhuvud taget sen igår och då fungerade det fint.
Citera
2017-10-10, 09:53
  #40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Oavsett vad jag gör får jag "Fel okänd funktion: azPerf" och istället för fondnamnen står det #NAME?. Har inte ändrat något överhuvud taget sen igår och då fungerade det fint.

Fortfarande ett problem? Har varit utomlands så har haft lite tid att ge mig in i saker.
Citera
2017-10-10, 12:36
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fortfarande ett problem? Har varit utomlands så har haft lite tid att ge mig in i saker.
Nope det löste sig av sig själv nästa dag.
Citera
2017-10-10, 13:45
  #42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nope det löste sig av sig själv nästa dag.

Kan ha varit uppdateringarna från Avanza som ställde till det. Håller på och skriver ett enkelt alternativ som inte använder Google Spreadsheets. Har dock inte överdrivet myckrt tid så det tar lite tid tyvärr. :)
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-10-10 kl. 13:49.
Citera
2017-11-15, 12:45
  #43
Medlem
sinewaves avatar
Föregående doument "Taktisk tillgångsallokering" hade satt Spiltan Invest som id '1933' vilket givetvis är felaktigt då 1933 är Swedbank Ny Teknik. Har uppdaterat dokumentet:
https://docs.google.com/spreadsheets...H14/edit#gid=0

Ta som vanligt en kopia av detta och ändra efter tycke eller gå in och ändra era egna dokument.
Citera
2017-11-16, 01:16
  #44
Medlem
Finns det några trevliga program till skrivbordet som man kan kolla på aktier med? Webbgränssnitten är alltid så omständiga att hålla på med, särskilt när man måste kolla på flera olika sidor, och saknar ofta viktiga funktioner.

OMX historiska data kan hämtas hem som CSV från deras hemsida om någon vill ha. Finns ingen ratelimit, men lite krångligt att skicka XML-förfrågningen.
Citera
2017-11-16, 01:31
  #45
Medlem
Kan tipsa om pandas-datareader med. Kan programmatiskt hämta data, och göra ganska advancerade analyser av den.
https://pandas-datareader.readthedoc...mote_data.html
Citat:
Currently the following sources are supported:

Yahoo! Finance
Google Finance
Enigma
Quandl
St.Louis FED (FRED)
Kenneth French’s data library
World Bank
OECD
Eurostat
Thrift Savings Plan
Nasdaq Trader symbol definitions


Citera
2017-11-16, 11:55
  #46
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lj4
Finns det några trevliga program till skrivbordet som man kan kolla på aktier med? Webbgränssnitten är alltid så omständiga att hålla på med, särskilt när man måste kolla på flera olika sidor, och saknar ofta viktiga funktioner.

OMX historiska data kan hämtas hem som CSV från deras hemsida om någon vill ha. Finns ingen ratelimit, men lite krångligt att skicka XML-förfrågningen.
Berätta gärna hur du gjort för att hämta från OMX per automatik.
Citera
2017-11-16, 17:40
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Berätta gärna hur du gjort för att hämta från OMX per automatik.
GET till http://www.nasdaqomxnordic.com/webpr...FeedProxy.aspx. Enkoda som querystring.
Två exempel, du borde kunna lista ut resten:
CSV:
Kod:
Exchange=NMF
SubSystem=History
Action=GetDataSeries
AppendIntraDay=no
FromDate=2017-10-16
ToDate=2017-11-15
Instrument=SSE144603
hi__a=0,5,6,3,1,2,4,21,8,10,12,9,11
OmitNoTrade=true
ext_xslt_lang=en
ext_xslt=/nordicV3/hi_csv.xsl
ext_xslt_options=,adjusted,
ext_contenttype=application/ms-excel
ext_contenttypefilename=HANDI-2017-10-16-2017-11-15.csv
ext_xslt_hiddenattrs=,iv,ip,
ext_xslt_tableId=historicalTable
DefaultDecimals=false
app=/shares/historicalprices
JSON:
Kod:
SubSystem=History
Action=GetChartData
inst.an=id,nm,fnm,isin,tp,chp,ycp
FromDate=2017-10-16
ToDate=2017-11-15
json=true
timezone=CET
showAdjusted=true
app=/shares/historicalprices-HistoryChart
DefaultDecimals=false
Instrument=SSE144603
Ändrar du json=true till json=false får du XML.
Du kan POST:a XML eller JSON med. Här är något jag hittade på pastebin, ingen aning om det funkar men det ser ungefär rätt ut: https://pastebin.com/Ci8A57KN
Instrument är vilken aktie. FromDate och ToDate är uppenbara. showAdjusted är om den ska justera för utdelningar, splits, mm. Lek runt lite med sidan så hittar du allt du behöver veta.

Här finns lite mer information: https://stackoverflow.com/questions/...-in-windows-10
__________________
Senast redigerad av lj4 2017-11-16 kl. 17:45.
Citera
2017-11-17, 12:17
  #48
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lj4
GET till http://www.nasdaqomxnordic.com/webpr...FeedProxy.aspx. Enkoda som querystring.
Två exempel, du borde kunna lista ut resten:
CSV:
Kod:
Exchange=NMF
SubSystem=History
Action=GetDataSeries
AppendIntraDay=no
FromDate=2017-10-16
ToDate=2017-11-15
Instrument=SSE144603
hi__a=0,5,6,3,1,2,4,21,8,10,12,9,11
OmitNoTrade=true
ext_xslt_lang=en
ext_xslt=/nordicV3/hi_csv.xsl
ext_xslt_options=,adjusted,
ext_contenttype=application/ms-excel
ext_contenttypefilename=HANDI-2017-10-16-2017-11-15.csv
ext_xslt_hiddenattrs=,iv,ip,
ext_xslt_tableId=historicalTable
DefaultDecimals=false
app=/shares/historicalprices
JSON:
Kod:
SubSystem=History
Action=GetChartData
inst.an=id,nm,fnm,isin,tp,chp,ycp
FromDate=2017-10-16
ToDate=2017-11-15
json=true
timezone=CET
showAdjusted=true
app=/shares/historicalprices-HistoryChart
DefaultDecimals=false
Instrument=SSE144603
Ändrar du json=true till json=false får du XML.
Du kan POST:a XML eller JSON med. Här är något jag hittade på pastebin, ingen aning om det funkar men det ser ungefär rätt ut: https://pastebin.com/Ci8A57KN
Instrument är vilken aktie. FromDate och ToDate är uppenbara. showAdjusted är om den ska justera för utdelningar, splits, mm. Lek runt lite med sidan så hittar du allt du behöver veta.

Här finns lite mer information: https://stackoverflow.com/questions/...-in-windows-10
Tackar. Kan nog klura ut resten även om jag inte är van vid denna sortens programmering.

Har även installerat pandas vilket var larvigt enkelt på en xubuntu. Installera pip först och använd pip för att installera pandas_datareader (som installerar hela pandas vad jag såg).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback