Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 08:32
  #1
Medlem
Jag har en väldigt liten del i Bitcoin aktier på Avanza och Nordnet. Jag bara undrar om någon vet vad som händer med dessa aktier om Bitcoin delar på sig? Det känns som en väldigt konstig situation och jag har ingen aning om vad utfallet skulle bli där.
Citera
2017-07-14, 08:57
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Vad är dessa bitcoinaktier knutna till, och varför köper man dessa istället för just bitcoins?
Citera
2017-07-14, 09:00
  #3
Medlem
Xer0s avatar
"Bitcoin aktier"
Vad är det för bolag du faktiskt har aktier i?
Citera
2017-07-14, 09:28
  #4
Medlem
https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt
Citera
2017-07-14, 09:35
  #5
Avstängd
Du har ingen större koll på vad du just handlat om det där är bitcoins.
Citera
2017-07-14, 10:02
  #6
Medlem
Bonnatorps avatar
Okej, det krävdes inte allt för mycket googlande för att se att det gällde certifikat istället för faktiska bitcoins.

När det gäller råvaror så kan jag förstå fördelen i det. I viss mån även vad gäller valutor.
Men när det gäller en 100% digital valuta som dessutom inte ens behövs hanteras på nåd av bankernas administrationstider, vad är fördelen?
Är den andel man garanterat förlorar på det, plus den uppenbara risken som alltid föreligger när medlet inte ligger i fickan, verkligen värd de 30 sekunder du sparar på att ladda ner den grundläggande BC-plånboken?
Citera
2017-07-14, 10:09
  #7
Medlem
Det är värdepapper. Kursen är baserad på aktuell dagskurs för vad Bitcoin är värda i dagsläget i EURO. Så gissningsvis påverkas det här indirekt av vad som händer den 1a augusti. Skulle Bitcoin mot förmodan delas upp och 25% av värdet hamnar i Bitcoin legacy så kommer det troligtvis att påverka certifikaten.

Men vad som faktiskt kommer att hända vet nog ingen, för att vara säker kan du ju kolla upp vilka det är som minear bitcoins för XBT Provider AB och se hur de förhåller sig till en eventuell split av Bitcoin
Citera
2017-07-14, 10:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Det är värdepapper. Kursen är baserad på aktuell dagskurs för vad Bitcoin är värda i dagsläget i EURO. Så gissningsvis påverkas det här indirekt av vad som händer den 1a augusti. Skulle Bitcoin mot förmodan delas upp och 25% av värdet hamnar i Bitcoin legacy så kommer det troligtvis att påverka certifikaten.

Men vad som faktiskt kommer att hända vet nog ingen, för att vara säker kan du ju kolla upp vilka det är som minear bitcoins för XBT Provider AB och se hur de förhåller sig till en eventuell split av Bitcoin

Tänker också att det kan bli så. Jag sålde av dom för säkerhets skull.
Citera
2017-07-14, 10:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Okej, det krävdes inte allt för mycket googlande för att se att det gällde certifikat istället för faktiska bitcoins.

När det gäller råvaror så kan jag förstå fördelen i det. I viss mån även vad gäller valutor.
Men när det gäller en 100% digital valuta som dessutom inte ens behövs hanteras på nåd av bankernas administrationstider, vad är fördelen?
Är den andel man garanterat förlorar på det, plus den uppenbara risken som alltid föreligger när medlet inte ligger i fickan, verkligen värd de 30 sekunder du sparar på att ladda ner den grundläggande BC-plånboken?

Jag köpte dem innan jag hade tillgång till "riktiga" BTC.
Citera
2017-07-14, 16:11
  #10
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Okej, det krävdes inte allt för mycket googlande för att se att det gällde certifikat istället för faktiska bitcoins.

När det gäller råvaror så kan jag förstå fördelen i det. I viss mån även vad gäller valutor.
Men när det gäller en 100% digital valuta som dessutom inte ens behövs hanteras på nåd av bankernas administrationstider, vad är fördelen?
Är den andel man garanterat förlorar på det, plus den uppenbara risken som alltid föreligger när medlet inte ligger i fickan, verkligen värd de 30 sekunder du sparar på att ladda ner den grundläggande BC-plånboken?

En ENORM fördel är ju självklart skatten? Istället för att betala 30% kapitalinkomstskatt på all värdeökning så betalar du ISK/KF skatt.
Citera
2017-07-14, 20:54
  #11
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riika
En ENORM fördel är ju självklart skatten? Istället för att betala 30% kapitalinkomstskatt på all värdeökning så betalar du ISK/KF skatt.


Det är dessutom väldigt mycket smidigare och du kan vara helt säker på att du inte tappar bort ditt lösenord eller liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback