Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-16, 09:41
  #13
Medlem
Du kommer sälja halva lägenheten till exet och på ett eller annat sätt kommer det komma till skatteverkets kännedom. Om du köper din halva till ett underpris ("betalar svart") så får du ju skatta för den vinsten senare ändå, medans hon inte behöver skatta. Så krångla inte med "svarta" pengar, det enda som händer är att du får betala vinstskatten senare istället för att hon får betala den nu. Fortsätter lägenheten stiga i värde så blir det ju bara dyrare och dyrare för dig över tid.

Enklast och smidigast är att ni kommer överens ett marknadsvärde som låter rimligt, säg 900 000. Du köper då tillbaka halva lägenheten för halva den summan, 450000.

Ditt ex har en kvarvarande skuld till dig på 38000 kr, så kvar blir då 450 000 - 38000 = 412000 kr.

Hon står också på halva lånet, vilket jag får för mig är 400 000 kr totalt. Så 200 000 till henne. Hon måste ju lösa sin del av lånet naturligtvis, vilket gör att kvar då blir 412000 - 200000 = 212 000 kr. (Är lånet på någon annan summa, räkna om.) Här ingår ju per automatik hennes amortering, eftersom den dragit ner lånet. Om hon amorterat 50000 är det ju rimligt att hon också får tillbaka dessa 50000.

Det blir ju lite töntigt att hon ska få fram 200 000 till sin halva av bolånet samtidigt som du ska få fram 200 000 för att ta upp exakt samma lån igen, så det där kan ni antagligen kvitta genom att du blir ensam låntagare på det ursprungliga lånet. Förutsatt att banken tillåter givetvis.

Renoveringskostnaderna (materialkostnaderna) hon haft får hon senare ta upp till hälften i sin deklaration, och får på så sätt "tillbaka" pengarna på samma sätt som du får det när du en dag säljer. Då slipper ni krångla med att räkna ut det också. Om hon väljer att inte göra de avdragen så är det upp till henne.

Tar ni in en mäklare som värderar så får ni givetvis dela kostnaden för detta, ni äger ju hälften av bostadsrätten var. Så kostar mäklaren 4000, får hon 210 000 istf 212 000.

Har du inte pengar att betala henne hela summan kan ni skriva ett skuldebrev igen, det har ju funkat förut.
Citera
2017-07-16, 16:46
  #14
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Du kommer sälja halva lägenheten till exet och på ett eller annat sätt kommer det komma till skatteverkets kännedom. Om du köper din halva till ett underpris ("betalar svart") så får du ju skatta för den vinsten senare ändå, medans hon inte behöver skatta. Så krångla inte med "svarta" pengar, det enda som händer är att du får betala vinstskatten senare istället för att hon får betala den nu. Fortsätter lägenheten stiga i värde så blir det ju bara dyrare och dyrare för dig över tid.

Enklast och smidigast är att ni kommer överens ett marknadsvärde som låter rimligt, säg 900 000. Du köper då tillbaka halva lägenheten för halva den summan, 450000.

Ditt ex har en kvarvarande skuld till dig på 38000 kr, så kvar blir då 450 000 - 38000 = 412000 kr.

Hon står också på halva lånet, vilket jag får för mig är 400 000 kr totalt. Så 200 000 till henne. Hon måste ju lösa sin del av lånet naturligtvis, vilket gör att kvar då blir 412000 - 200000 = 212 000 kr. (Är lånet på någon annan summa, räkna om.) Här ingår ju per automatik hennes amortering, eftersom den dragit ner lånet. Om hon amorterat 50000 är det ju rimligt att hon också får tillbaka dessa 50000.

Det blir ju lite töntigt att hon ska få fram 200 000 till sin halva av bolånet samtidigt som du ska få fram 200 000 för att ta upp exakt samma lån igen, så det där kan ni antagligen kvitta genom att du blir ensam låntagare på det ursprungliga lånet. Förutsatt att banken tillåter givetvis.

Renoveringskostnaderna (materialkostnaderna) hon haft får hon senare ta upp till hälften i sin deklaration, och får på så sätt "tillbaka" pengarna på samma sätt som du får det när du en dag säljer. Då slipper ni krångla med att räkna ut det också. Om hon väljer att inte göra de avdragen så är det upp till henne.

Tar ni in en mäklare som värderar så får ni givetvis dela kostnaden för detta, ni äger ju hälften av bostadsrätten var. Så kostar mäklaren 4000, får hon 210 000 istf 212 000.

Har du inte pengar att betala henne hela summan kan ni skriva ett skuldebrev igen, det har ju funkat förut.
hm mycket att tänka på. Nu har jag räknat mer exakt. För att återbetala hennes amorteringar och halva renoveringskostnaden så ska hon ha 120 000.

Om vi låtsas att ingen renovering ägt rum, jag sålde för 315 (underpris då) och köper tillbaks för 315 (underpris nu) Om Skatteverket skulle reagera på underpris så borde de ju lika gärna reagerat när jag sålde halva? 😐
Citera
2017-07-17, 18:56
  #15
Medlem
Cykeltutas avatar
Bump! Jag undrar varför skatteverket skulle anse att tillbakaköp 2,5 år med samma köpeskilling skulle misstänkas vara underpris? :/

Jag har ytterligare ett (litet) trumfkort iallafall. Hon börjar studera till hösten och ska ha studiemedel från CSN. Där blir det lite bök för henne om hon börjar propsa på att göra vinst istället för nollaffär
Citera
2017-07-18, 08:38
  #16
Medlem
Skatteverket struntar fullständigt i om du köper tillbaka en halva till underpris. Det är inte olagligt, säljaren (exet i det här fallet) är fri att sätta vilket pris säljaren vill.

Skatteverket är bara intresserade om du antingen gör förlust eller gör vinst, eftersom du då i din deklaration kommer att antingen göra förlustavdrag eller betala vinstskatt.

Om du köper exets halva till underpris så får du betala vinstskatt på rabatten när du en dag säljer hela bostaden till en utomstående. Det finns ju ett pappersspår som säger att du köpt för x kr år 2017. Om du istället köper exets halva till marknadspris, så får hon betala vinstskatten i nästa deklaration.

Angående CSN så har vi ingen förmögenhetsskatt längre, dvs det finns ingen möjlighet för CSN att kontrollera hur mycket pengar hon verkligen har. Så om hon väljer att uppge att hon har en massa vinstpengar till CSN eller inte är mellan hennes samvete och CSN.
Vi har inte heller gåvoskatt, så hon kan ju också välja att "skänka" vinstpengarna till sina föräldrar att förvalta under studietiden. Sen "skänker" de tillbaka hennes pengar när hon gått ut, eller ger henne en serie mindre gåvor under studietiden osv.
Så CSN kan vi bortse ifrån, det här handlar ju bara om ditt personliga val att antingen låta exet få del av den värdeökning som skett under exets tid som betalningsansvarig på lånet eller att själv tillskansa sig hela den förmodade vinsten och hoppas att exet (eller exets eventuella advokat) aldrig googlar upp den här tråden på flashback.
Citera
2017-07-18, 08:57
  #17
Medlem
Men eftersom frågan var ekonomisk (komma billigast möjligt ur det hela) och inte moralisk, så är det givetvis billigast att köpa ut exet med samma summa som exet en gång köpt in sig för. Separat från detta för du sedan över pengar för exets amortering och exets del av renoveringarna.

Rent skattemässigt blir det då rimligen som att ert delägarskap aldrig hänt. Den dag du säljer kommer du göra avdrag för renoveringskostnaderna, så säljer du med vinst inom fem år från renoveringstillfället (eller något liknande, renoveringskvitton får ju bara åberopas i några år) får du tillbaka renoveringskostnaderna du fört över till exet. Möjligen denna summa kan anses vara "svart", men iom att exet ändå skulle gjort avdrag för de här kostnaderna så är de ju ändå skattefria.

Exets amortering kommer ju aldrig bli föremål för beskattning helt oavsett, så den delen kan omöjligt vara svart.
Citera
2017-07-19, 09:23
  #18
Medlem
Cykeltutas avatar
Moraliskt tycker jag det är rätt. Jag sålde till underpris, marknadsvärdet var vid köpetillfället 800 000 (vi lät omvärdera för att få bort topplån) och avstod då de "två senaste årens värdeökning". Nu säljer hon till samma pris, och avstår alltså också hon "de två senaste årens värdeökning".

Dessutom har hon alltid haft dåligt samvete över att jag sålde för billigt sa hon
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback