Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 23:25
  #1
Medlem
Hej,

Matematik åt sidan, vad innebär symbolen "/" i skrift? Det kan väl betyda både "och" och "eller"?
Citera
2017-07-13, 23:42
  #2
Medlem
Det betyder bara "eller", aldrig "och".

Om du vill kommunicera både möjligheten för "och" och "eller" så behöver du skriva "och/eller" (vilket då skulle uttalas "och eller eller", men det kan orsaka förvirring, så jag tror man muntligen brukar säga bara "och eller")
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-13 kl. 23:46.
Citera
2017-07-13, 23:44
  #3
Medlem
Safetsj49s avatar
Som a-z sade.

Betyder "eller" men aldrig "och".
Citera
2017-07-14, 06:46
  #4
Medlem
Nja den kan betyda och, men det är utanför "normala" skriftliga sammanhang. Den har används i fandom sammanhang väldigt länge för att markera just "och" när det kommer till par inom olika serier/filmer/etc.

Tex Kirk/Spock som anses vara det första sk "slash" paret, (alltså honosexuella paret) och där media markerat med Kirk/Spock då handlar om de båda och deras relation och inte bara en utav dem.

Nuförtiden användas / för att markera även heterosexuella par i fanfic.

Men såvitt jag vet är det här endast använt inom fankulturer.
Citera
2017-07-14, 09:48
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Den har används i fandom sammanhang väldigt länge för att markera just "och" när det kommer till par inom olika serier/filmer/etc.
Att du och dina sju kompisar skriver lite som ni vill i era forum och i er klubb är en rolig liten anekdot.
Den har dock ingenting med någon större verklighet utanför era pojkrum att göra.

Tecknet "/" betyder endast "eller".
Citera
2017-07-14, 09:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Att du och dina sju kompisar skriver lite som ni vill i era forum och i er klubb är en rolig liten anekdot.
Den har dock ingenting med någon större verklighet utanför era pojkrum att göra.

Tecknet "/" betyder endast "eller".

Som sagt så påpekade jag att det är utanför normala skriftliga sammanhang, men med tanke på hur stort fandom/cosplay/etc har blivit på senare år så är det värt att nämna ifall det är nån som inte kommit ut ur sitt pojkrum på ett tag och missat att fandom har blivit en del av populärkulturen. Fast det kanske är roligare att vara språkpolis än att tex åka på Comic-Con
Citera
2017-07-15, 10:28
  #7
Medlem
JanTalibans avatar
Om man vill beskriva ett ordpar (och inte vill använda ”och”) så gäller långt bindestreck; ”Låttexten handlar om en kokainmissbrukares himmel–helvete.”

Slash används ungefär i betydelsen ”eller vi kanske också borde säga …”, dvs för att täcka upp ett alternativ som annars riskerar att inte bli införstått (kanske till och med råkar bli uteslutet). Det typiska är väl att slash-omskrivningar används lite skämtsamt.

Ska vi cykla eller ta bussen/tåget?

Har du sett/hört vad Roffe nu har gått och köpt?

En jätteskål med chips/ostbågar.
Citera
2017-07-15, 18:01
  #8
Medlem
atitaranta-s avatar
Den gängse svenska beteckningen för tecknet i fråga är snedstreck, även om slash blir allt vanligare, särskilt bland yngre.
Citera
2017-07-17, 15:17
  #9
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej,

Matematik åt sidan, vad innebär symbolen "/" i skrift? Det kan väl betyda både "och" och "eller"?

Så använder jag det ofta. Skrev detta för någon timme sedan angående 90-talet,
"Fila-kläder/skor=man gillade att slåss".
Det går att bryta ner den meningen och hitta språkliga fel men jag tror ingen missuppfattar vad jag menar.
Det är väl ändå tydligt att meningen täcker in både "och" och "eller"?
__________________
Senast redigerad av langaocb 2017-07-17 kl. 15:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback