Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 20:07
  #1
Medlem
Hej!
Jag har nyss inhandlat en Mac. Jag har haft en extern hårddisk till min windows dator en längre tid och tänkte använda den även till min laptop.
Jag har formaterat den och ändrat till exFAT, från min Mac, men ändå så vill den inte låta mig ändra namn på filer jag lägger till.

Några idéer?

Tack på förhand!
Citera
2017-07-16, 22:38
  #2
Medlem
BoKKaBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrobeckSon
Hej!
Jag har nyss inhandlat en Mac. Jag har haft en extern hårddisk till min windows dator en längre tid och tänkte använda den även till min laptop.
Jag har formaterat den och ändrat till exFAT, från min Mac, men ändå så vill den inte låta mig ändra namn på filer jag lägger till.

Några idéer?

Tack på förhand!
Vad är det för filformat på filerna?
Citera
2017-07-20, 19:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrobeckSon
Hej!
Jag har nyss inhandlat en Mac. Jag har haft en extern hårddisk till min windows dator en längre tid och tänkte använda den även till min laptop.
Jag har formaterat den och ändrat till exFAT, från min Mac, men ändå så vill den inte låta mig ändra namn på filer jag lägger till.

Några idéer?

Tack på förhand!
Varje fil i ett filsystem har vissa attribut kopplade till sig, oavsett om den finns på en intern hårddisk eller en extern hårddisk eller en usb-sticka.
Dessa brukar vara: read (läsa filen), write (skriva till filen) och exekvera ("köra" filen).

Användare av systemet tilldelas priviliger.
En fil kan vara read/läsbara för endast ägaren av filen. Filen kan vara läsbar för hela världen.
Det är ägaren ( och root användaren) av filen som kan ändra vem som kan läsa eller skriva till filen eller till katalogen där filen ligger.

Ett sätt att se vem som har skriv, läs och ex rättigheter är att starta ett terminalfönster och där skriva "ls -alh".
Ett sätt att ändra rättigheterna till en fil eller katalog är att starta ett terminalfönster och använda kommandot "chmod" eller kommandot "chown". För att se info om kommandot, starta manual sidan i terminalfönstret "man chmod". (Tryck på "q" - när du läst klart).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback